مهمترين هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تربیت نسلی مومن و انقلابی است/ تقویت باورها و رفتارهای دینی دانش آموزان رسالت طرح محمد امین

حجت الاسلام صادقی گفت: سند تحول بنیادین به عنوان یک سند مترقی نقشه راهی برای رشد و تعالی نظام آموزش و پرورش و از موفق‌ترین اسناد بالادستی است که باید آن را اجرا کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران،  حجت الاسلام لطیف صادقی امروز (۹مهر) در نشست همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش متمرکز استان مازندران که در سالن همایش اهل بیت علیهم السلام ساری برگزار شد،  درخصوص انتظارات حوزه علمیه از مبلغین و مبلغات طرح امین استان مازندران اظهار کرد: امام راحل فرمودند در مسیر ارزش ها و منویاتواز وجود روحانیت استفاده شود و هیچگاه تحت هیچ شرایطی خود را بی نیاز از بهره مندی از روحانیون نبینید.

 

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه استان مازندران از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یکی از بهترین اقدامات نظام یاد کرد و گفت: سند تحول بنیادین به عنوان یک سند مترقی نقشه راهی برای رشد و تعالی نظام آموزش و پرورش و از موفق‌ترین اسناد بالادستی است که باید آن را اجرا کرد،اجرای این سند با تعامل حوزه های علمیه و آموزش و پرورش بدرستی محقق خواهد شد.

 

وی یادآور شد: مدارس باید فضای لازم برای تربیت و پرورش دانش آموزان را ایجاد کنند لذا بخشی از برنامه‌های درسی باید به سمت اهداف پرورشی و تربیتی و آماده شدن دانش‌آموزان برای ورود به زندگی اجتماعی سوق داده شود.

 

 

حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه مهمترين هدف این سند تربیت نسلی مومن و انقلابی است، گفت: احترام به والدین وصله رحم، احترام به بزرگترها و کمک به دیگران، اهل مسجد بودن و اهتمام به نماز جماعت، توان تطهیر نجاسات، اهتمام به فریضه روزه، کنترل نگاه و پرهیز از مال حرام، پوشش مردان و زنان و پرهیز از نامحرم از جمله باید های تعریف شده برای دانش آموزان در طرح محمد امین می باشد.

 

 وی تعلیم و تربیت دانش آموزان براساس مبانی تعلیم و تربیت اسلامی، تقویت باورها و رفتارهای دینی دانش آموزان، ارائه الگوی مناسب تربیتی و دینی برای سایر مدارس، توسعه فعالیت های دینی و تربیتی مدارس و جذب دانش آموزان مستعد و توانمند به حوزه های علمیه مهمترین اهداف ایحاد ساز و کار طرح محمد امین است.

 

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه استان مازندران  درخصوص سیاست های تعریفی برای مربیان در طرح محمد امین گفت: قرآن و عترت در تمام امور به عنوان الگوی تربیتی محور قرار بگیرد، اعتدال و میانه روی در تمام برنامه ها ، تقدم تربیت برتعلیم دانش آموزان، توجه و اهمیت دفاع از نظام و انقلاب و رهبری در برنامه ها، تداوم ممارست و تکرار در تربیت، استفاده از ابزارهای مختلف برای یادگیری و تمرین دانش آموزان،  تعریف فعالیت های تربیتی شامل ابتدایی به شیوه توصیفی، راهنمایی به شیوه توصیف و ارائه برهان ساده و دبیرستان به شیده توصیف و نهادینه شدن شاخصه های تربیتی برای مصونیت در محیط های مختلط مانند دانشگاه از جمله این سیاست هاست.

 

حجت الاسلام صادقی اقامه نماز جماعت در مدرسه، سخنرانی کوتاه در بین الصلاتین و صبحگاه مدرسه، برگزاری کلاس های احکام- عقائد- اخلاق و...، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ تحت عنوان نشست های گفتمان دینی، ارائه مشاوره مذهبی و تبلیغ چهره به چهره، اجرای طرح های مختلف قرآنی ( روخوانی و روانخوانی و... )، اجرای طرح هایی برای ایجاد پیوند بین مدرسه، مسجد و منزل، برگزاری مسابقات علمی- فرهنگی و ورزشی برای معلمان و دانش آموزان، تشکیل جلساتی ویژه مانند آموزش به خانواده های دانش آموزان و معلمان، برگزاری ویژه برنامه های مناسبتی(انقلابی، ملی و مذهبی)، برپایی- مدیریت و شرکت در اردوهای دانش آموزی و اجتماعات دانش آموزان، زمینه سازی جهت دیدار دانش آموزان با علمای شهر و استان، عیادت از دانش آموزان بیمار،  واکسینه کردن دانش آموزان از آسیب های اجتماعی و فرقه ای، برپایی نمایشگاه کتاب، محصولات فرهنگی، مسابقات نقاشی و... و دیدار با خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان و ...  را شرح وظایف مبلغان طرح محمد امین برشمرد.

 

 وی انتظارات از کمیته همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش را تخصیص اعتبار ستاد برای آموزش حضوری مربیان طرحدانبن براساس زیست بوم، تقدیر از مربیان طرح امین در روز معلم،  فراهم ساختن زیرساخت های قانونی برای پیوند مدرسه مسجد و خانواده، ارائه راهکار برای از بین بردن نگاه متفاوت مدرسه و خانواده در امر تربیت، تغییر نگاه به مبلغ و مربی اعزامی، حضور مدیران و معلمان در نماز جماعت، برگزاری اردوی حوزه گردی حهت آشنایی دانش آموزان با حوزه های علمیه، معرفی دانش آموزان نخبه به حوزه های علمیه، برگزاری نشست های منظم با اولیای محترم دانش آموزان، استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه در دو بخش استفاده از اساتید اخلاق برای کارمندان و کادر مدارس، فراهم ساختن زمینه حضور دانش آموزان در نماز جمعه،  یکپارچه سازی اعزام مبلغین و ائمه جماعات و گروه‌های تبلیغی و پرهیز از موازی کاری،  در اختیار گذاشتن فضای خالی جهت تاسیس مهد امین، توسعه مدارس امین نوع یک، تسهیل در راه اندازی مدارس معارف، بازنگری در ساعت کاری مبلغین طرح روشنا اعلام کرد.

 

کد خبر 1219876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha