اساس کارهای فرهنگی توجه به مباحث قرآنی است

امام جمعه قم در دیدار رییس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و اعضای ستاد برگزاری جشنواره قرآنی مدهامتان، با بیان اینکه اساس کارهای فرهنگی توجه به مباحث قرآنی است گفت: فعالیت های خوبی از سوی کانون های مساجد صورت گرفته و می گیرد که باید تقویت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان قم، آیت الله حسینی بوشهری امروز(شنبه9مهرماه) در دیدار حجت الاسلام والمسلمین خداداده رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و اعضای ستاد برگزاری جشنواره قرآنی مدهامّتان با اشاره به جایگاه مسجد گفت:بعد از انقلاب عده ای خواستند برخی مجموعه ها را جایگزین مساجد کنند اما هیچ چیز نمی تواند جای مسجد را بگیرد.

 

رییس جامعه مدرسین ادامه داد: مساجد ویژگی هایی دارد که از دیگ نهادها متمایز است و نباید اجازه دهیم محوریت مساجد کمرنگ شود.

 

اساس کارهای فرهنگی توجه به مباحث قرآنی است

وی با بیان اینکه باید یک همگرایی و هماهنگی مناسب میان ائمه جماعات مساجد و هیئت امنا و دیگر ارکان مسجد باشد گفت: این همگرایی باعث می شود تا برنامه های فرهنگی و تربیتی به خوبی پیش برود و اثرگذار باشد.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه اساس کارهای فرهنگی توجه به مباحث قرآنی است افزود: فعالیت های خوبی از سوی کانون های مساجد صورت گرفته و می گیرد که باید تقویت شود.

 

وی با اشاره به جشنواره قرآنی مدهامتان تصریح کرد: آیات قرآن هم نقش موعظه و هم شفا و هم رحمت دارد و باعث آرامش دل ها شده و زنگارها را از بین برده و باعث شفای انسان شده و او را مشمول الطاف الهی هم در دنیا و هم در آخرت می کند.

 

واژگان قرآنی نقش بسیار مهمی دارد

 

وی با بیان اینکه در مسابقات قرآنی نباید صرفاً بسنده به تلاوت شود هر چند که اولین گام برای آشنایی همانا تلاوت است. ادامه داد: باید به بهترین وجه تلاوت شود و قاری باید با تجوید و واژگان قرآن آشنا شود.

 

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه  افزود: گاهی اوقات در مراکز علمی ما نسبت به واژگان و مفاهیم قرآنی کم توجهی صورت می گیرد که این یک آفت است.

 

وی ادامه داد: باید ابتدا روی  الفاظ و واژگان قرآنی کار شود، اما متاسفانه کمتر به آن بها داده شده است. در مسابقات نیز باید به این مباحث توجه شود و بعد وارد بحث بسیار مهم مفاهیم شویم.

 

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به نقش مهم واژگان قرآنی گفت:گاهی به تنهایی می خواهیم یک واژه را معنا کنیم و گاهی واژه را در یک جمله معنا می کنیم که باید به این نکات و ظرافت ها توجه شود.

 

وی تصریح کرد: کسانی که در مسابقات شرکت می کنند باید حداقل یک دور با کلمات و واژگان آشنا شوند و بعد وارد بحث ترجمه و تفسیر شوند و آخرین مرحله تدبر در قرآن و عمل به آیات نورانی کلام وحی است.

 

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه  با بیان اینکه اساس مباحث قرآنی درنهایت این است که انسان در سایه قرآن سعادتمند شود و این نکته بسیار مهم و کلیدی است تاکید کرد:گاهی اوقات در تلاوت مشکلی نداریم و این ها خوب است اما در رفتارها و سبک زندگی قرآنی مشکل داریم که سنخیتی با آیات قرآن ندارد.

 

وی با بیان اینکه باید قرآن در وجود انسان نفوذ کرده و در رفتار فرد سازندگی ایجاد کند گفت: برخی قرآن می خوانند اما زندگی فردی و اجتماعی شان قرآن و مفاهیم قرآنی بیگانه است کما این که برخی دچار غیبت و تهمت و ربا هستند و این در حالی است که آیات قرآن با این رذایل و معاصی مخالف است.

 

امام جمعه قم با بیان اینکه ما باید ما افرادی را در پناه قرآن تربیت کنیم که باورمند به قیامت باشند تصریح کرد: ما با جمعیت عظیمی از جوانان مواجه هستیم که باید برایشان برنامه ریزی کنیم و لذا بی توجهی و کم توجهی به مباحث فرهنگی و دینی درباره افراد و به خصوص نسل جوان باعث آفت ها و آسیب هایی شده است.

 

دشمن به دنبال شکار جوانان و نوجوانان ماست

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال شکار جوانان و نوجوانان ماست  و به صرف سخنرانی و پیام عمومی نمی توان جوانان را هدایت و تربیت کرد گفت: این که پیامبر اکرم و ائمه اطهار ما«طبیب دوار بطبه» بودند برای ما الگوست و همه ما چه در کانون های مساجد چه در مراکز علمی، چه دیگر نهادهای فرهنگی و ... بایداز روش اهل بیت(ع) درس بگیریم و آن ها را در جامعه پیاده سازی کنیم.

 

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه سرمایه عظیمی در اختیار ماست و فرصت خوبی در اختیار داریم و باید قدر بدانیم افزود: کانون های مساجد باید بکوشند که به یک تشکیلات اداری صرف تبدیل نشوند، هر جا به شکل جهادی وارد امور شده ایم و بر اساس رسالت روحانیت عمل کرده ایم موفق بوده ایم.

 

وی ادامه داد: هر جا شغل کارمندی برای ما اصل شد یک بحث است اما وقتی رسالت حوزوی مطرح باشد مفید خواهیم بود و مردم از ما انتظار دارند که رسالت طلبگی و روحانیت خود را به درستی انجام دهیم.

 

امام جمعه قم تاکید کرد: باید کاری کنیم که خروجی فعالیت ما باعث بهبود وضعیت و اثرگذاری بر جامعه مخاطبان باشد.

 

وی تصریح کرد: باید با برنامه ریزی درست و مطلوب به شکل برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت وارد عمل شویم تا به یاری خدای متعال به نتیجه مطلوب برسیم.

 

آیت الله حسینی بوشهری  یادآور شد: روحانیت برای این که نسل جوان را به درستی دریابد باید با هوشیاری وارد عرصه شده و با مردم و نسل جوان ارتباط محکم تری برقرار کند.

 

وی در پایان گفت: برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم و بنده کانون های  مساجد را مرکز قوی می دانم که آینده ای روشن تر از پیش در انتظار آن است که البته همت و تلاش مضاعف شما را می طلبد.

کد خبر 1219899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha