«دُرُخش» روستایی مزین به پنج تن از فرزندان گمنام خمینی(ره)/ دانشگاهی کوچک برای معرفی شهدا

«دُرُخش» روستایی کوهستانی در ۶۵ کیلومتری مرکز خراسان جنوبی است که در دل خود پنج تن از ستارگان گمنام دفاع مقدس را جای داده است. شهدایی که جان خود را در راه وطن نثار کردند و بدون هیچ نام و نشانی راه آسمان را پیش گرفتند.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی: زینب روحانی مقدم-جنگ هشت ساله دفاع مقدس که آغاز شد مردم بسیاری از اقشار مختلف راهی میدان نبرد شدند تا اجازه تعدی و تجاوز به خاک میهن اسلامی را ندهند و بسیاری از این افراد به شهادت رسیدند و پیکر پاکشان به آغوش وطن بازگشت.

 

اما در این بین کسانی بودند که جان خود را در راه وطن نثار کردند و اکنون که سال ها از جنگ تحمیلی بین ایران و عراق می گذرد، هیچ رد و نشانی از آن ها باقی نمانده و بی نام و نشان هستند و آنها را «شهید گمنام» فرزند خمینی(ره) لقب داده اند.

 

در جای جای ایران اسلامی ستارگانی بی نام و نشان خفته اند، ستارگانی که در دوران دفاع مقدس خوش درخشیدند و به آسمان بدون هیچ نام و نشانی پر کشیدند و در خراسان جنوبی نیز روستایی به نام دُرُخش وجود دارد که پنج تن از شهدای گمنام را در درون خود جای داده است.

 

*دُرُخش؛ مدفن امامزادگانی پاک از نسل خمینی (ره)

به روستای دُرُخش می رویم که در فاصله 65 کیلومتری از مرکز خراسان جنوبی قرار دارد. روستایی کوهستانی که عمده فعالیت‌های اهالی آن کشاورزی و باغداری است و در باغستان هایش انواع میوه‌ها با کیفیت مطلوب تولید می‌شود اما مهم‌ترین محصول آن زرشک است.

 

در طول مسیر،‌ بر خلاف تصور، كوه و تپه و طراوت را می توان حس کرد. هر چه نزدیك تر می شویم نسیمی ملایم و خنک، دلمان‌ را بی‌قرارتر می‌کند. از بالای جاده گنبد طلایی خوش می درخشید و چشم را نوازش می دهد. هر چه نزدیک تر می شویم طمانیهای وصف نشدنی بر قلبم حاکم می‌شود. آرامشی از جنس نور.

 

در زیر این گنبد طلایی پنج فرزند گمنام روح الله آرمیده اند. اینجا همان جایی است که شهدا غربتی ندارند و پدران و مادران به جای فرزندان خودشان، برای فرزندان روح الله پدری و مادری می كنند و نمی گذارند غریبی را لحظه ای احساس کنند.

 

در داخل آستان مقدس پنج تن شهدای گمنام روستای درخش، تصاویر شهدای روستا بر روی سنگ هایی حکاکی شده است. به سراغشان می رویم و با زندگی هر یک از شهیدان عزیز روستا کمی آشنا می شویم. در وسط آستان ضریحی خودنمایی می کند که پنج تن از امامزادگان گمنام از نسل خمینی (ره) در آن جا آرمیده اند.

 

 

* آستان مقدس پنج تن شهدای گمنام؛دانشگاهی کوچک برای معرفی شهدا

بعد از زیارت شهدای گمنام به سراغ متولی این آستان مقدس رفتیم کسی که خودش با شروع جنگ تحمیلی در ماموریت های مختلف برای حفاظت از انقلاب اسلامی در شهرستان بیرجند انجام وظیفه کرد و بعد برای اجرای فرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی، مسئولیت سازماندهی بسیجیان شهرستان بیرجند و سپس مسئولیت بسیج شهرستان قائن و بعد شهرستان فردوس را برعهده گرفت.

 

در دوران دفاع مقدس در مناطق عملیاتی ارتفاعات الله اکبر، منطقه بستان، دب حردان، عملیات مسلم ابن عقیل، زین العابدین، خیبر، ارتفاعات کوره مریم در کردستان و ارتفاعات حاجی عبدالله در اشنویه و سایر مناطق عملیاتی حضوری فعال داشت.

 

سردار پاسدار علی مولوی حقیقی، که توفیق حضور ۱۳۰ ماه حضور در جبهه های حق علیه باطل را داشته سرانجام در ارتفاعات حاجی عبدالله در اشنویه به فیض درجه جانبازی نائل شد اما جانبازی مانع از فعالیتش برای اسلام، انقلاب و زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا نشد.

 

سردار مولوی حقیقی در گفتگو با خبرگزاری شبستان می گوید که زیرساخت های آستان مقدس شهدای گمنام روستای دُرُخش به حداقل یکصد سال پیش بر می گردد که مربوط به تاریخ این روستا است چرا که روستای درخش هفت مسجد دارد و این آستان به مسجد «چهارشنبه» در بین اهالی معروف است.

 

وی با بیان اینکه مسجد «چهارشنبه» بر اثر زلزله دچار تخریب شده بود، می افزاید: در سال 1382 طی یک خوابی که بنده دیدم تصمیم به بازسازی و احیای بافت فرسوده این مسجد به یک مکان جدید با همکاری اهالی محل گرفتیم.

 

متولی آستان مقدس پنج تن شهدای گمنام روستای درخش ادامه می دهد که با توسعه مسجد اقدام به ایجاد حسینیه ای به نام سیدالشهدا در کنار آن کردیم و در سال 1384 به دنبال پنج تن از شهدای گمنام بودیم تا در این مکان دفن شوند و این درخواست مورد قبول از مسئولان قرار گرفت.

 

سردار مولوی حقیقی عنوان می کند: در 14 شهریور 1385 تصمیم گرفته شد پنج تن از شهدای گمنام در این مکان به خاک سپرده شود و این مکان امروز همچون نگینی درخشان خودنمایی می کند.

 

متولی آستان مقدس پنج تن شهدای گمنام روستای درخش معتقد است که این مکان تنها با پنج تن از شهدای گمنام شناخته نمی شود بلکه در این مکان تصاویر 500 تن از شهدا و شخصیت های ملی نصب شده است و می تواند دانشگاهی کوچک برای معرفی شهدا و فعالیت ها و خدمات آنان به نسل جدید باشد.

 

وی می گوید که این مکان مقدس به وجود افرادی متبرک شده است که با مجاهدت و ایثارگری در دوران دفاع مقدس به دفاع از انقلاب و میهن پرداختند و هم برای امروز و هم برای آینده تاریخ انقلاب امیدواریم خودش را به درستی نشان دهد.

 

*کم کاری نهادهای فرهنگی جهت حفظ آستان مقدس پنج تن شهدای گمنام

سردار مولوی حقیقی در ادامه تاکید می کند: مهمترین نیاز امروز ما توجه مسئولان به فرهنگ شهدا و شهادت است البته برای نگهداری و حفظ وضعیت موجود این مکان هیچ یک از نهادهای فرهنگی اقدام به ارائه خدماتی به این مکان مقدس نداشته اند و توجه لازم برای حفظ و نگهداری این مکان از سوی هیچ نهادی صورت نگرفته است.

 

وی با بیان اینکه از ابتدای کار نگاهمان به کمک های مردمی و خیرین بوده است می افزاید که با همت برخی از مسئولان خارج استان و خیرین این مکان مقدس را آماده کردیم و درخواست داریم تا که مسئولان نهادهای فرهنگی بیشتر به این منطقه جهت آشناسازی جوانان با این مکان مقدس توجه داشته باشند.

 

متولی آستان مقدس پنج تن شهدای گمنام روستای درخش می گوید که در آستان مقدس برای همه مردم جهت بهره بردن همواره باز است و برای توسعه آن برنامه ای نداریم و زائرسرا و آشپزخانه بزرگی برای آن پیش بینی شده است و اهالی برای حفظ وضعیت موجود همکاری خوب دارند.

 

سردار مولوی حقیقی عنوان می کند: انتظار داریم که شهرداری قهستان در زمینه تعیین محدوده این آستان مقدس طبق مقررات عمل کند و آن چه که مربوط به آستان مقدس طبق اسناد و مدارک است توجه بیشتری داشته باشد تا بتوانیم به مرور زمان اقداماتی برای توسعه این مکان انجام دهیم.

 

*آستان مقدس پنج تن شهدای گمنام آماده برگزاری جلسات مختلف استانی

وی با اشاره به برنامه های آستان مقدس در هفته دفاع مقدس می گوید: امسال با توجه به تقارن هفته دفاع مقدس با اربعین حسینی اقدام به برافراشتن پرچم آستان مقدس پنج تن شهدای گمنام در شهر کاظمین، نجف، کربلا و سامرا به منظور ارائه خدمات به زائران حسینی در کاظمین کردیم.

 

متولی آستان مقدس پنج تن شهدای گمنام روستای درخش ادامه می دهد که برگزاری یادواره شهدا، تجلیل از خانواده های ایثارگران و برگزاری اجلاسیه از جمله برنامه هایی است که هر سال به منظور بزرگداشت هفته دفاع مقدس در این مکان برگزار می شود.

 

سردار مولوی حقیقی به سالروز تدفین شهدای گمنام اشاره می کند و می افزاید: هر سال همزمان با سالروز شهادت امام جعفرصادق (ع) برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای گمنام این مکان مقدس با حضور با شکوه مردم در دستور کار قرار می گیرد.

 

وی در ادامه می گوید که برنامه های فرهنگی و مذهبی متنوع و متعددی به مناسبت های مختلف در آستان مقدس پنج تن شهدای گمنام روستای درخش اجرا می شود.

 

متولی آستان مقدس پنج تن شهدای گمنام روستای درخش تاکید می کند از مسئولان استان انتظار داریم که بیشتر به موضوع شهادت و شهدا توجه کنند و این مکان که برای تجمع وفادار به اسلام و انقلاب و وارثان خون شهدا شکل پیدا کرده است بنا به مناسبت های مختلف می تواند با همکاری مسئولان میزبان جلساتی باشد تا از نزدیک با فضای فرهنگ ایثار و شهادت آشنا شوند.

 

سردار مولوی حقیقی در پایان می گوید: از اهالی رسانه که اهل قلم و تعامل فرهنگی هستند درخواست داریم تا مسئولان را نسبت به موضوعاتی که غافل شده اند بیش از گذشته آگاه کنند و به عنوان یکی از سربازان جبهه فرهنگی برای انتقال تفکر ایثار و شهادت به این آستان مقدس توجه داشته باشند.

 

 

کد خبر 1220325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha