رسانه هایی که «متصل کننده» هستند نه «اجتماعی»

وقتی پلتفرم های تعاملی جدید وارد عرصه شدند، این نوید را دادند که می توانند فرهنگ را مشارکتی تر، کاربرد محورتر و همکارانه تر کنند.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب «فرهنگ اتصال» با رویکردی تاریخی و انتقادی، رسانه های اجتماعی جدید را بررسی کرده است. این کتاب نوشته یوزه فن دایک، استاد دانشگاه آمستردام با ترجمه حسین حسنی مشتمل بر 328 صفحه در شمارگان 1100 نسخه با قیمت 50000 تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

 

کتاب «فرهنگ اتصال» مشتمل بر هشت فصل است. «مهندسی اجتماع گروی در فرهنگ اتصال»، «پیاده کردن پلتفرم ها، سوار کردن اجتماع گروی»، «فیسبوک و ضرورت به اشتراک گذاری»، «توییتر و تناقض دنبال کردن و موضوع روز کردن»، «فلیکر بین اجتماع ها و تجارت«، «یوتیوب: اتصال صمیمانه بین تلویزیون و به اشتراک گذاری ویدیو»، «ویکی پدیا و اصل بی طرفی» و «اکو سیستم رسانه های متصل کننده: محصور شدن، حصار کشیدن و اجتناب کردن» عناوین فصول این کتاب است. 

 

یوزه فن دایک، استاد دانشگاه آمستردام معتقد است،برای پژوهشگران علوم انسانی نوشتن کتاب تا حدودی فعالیتی مبتنی بر گوشه‌گیری است، به گونه ای که مؤلف ساعت‌ها، روزها و هفته‌ها را تقریباً به شکلی منزوی در بایگانی‌ها و کتابخانه‌ها یا پشت میزی می‌گذراند. طی بیش از یک دهۀ گذشته، نوشتار به فعالیتی به‌ شدت اجتماعی در همۀ مراحل این فرآیند‌ شامل جست‌وجو، بایگانی کردن، انتقال ایده‌ها، تماس با منابع و البته گفت‌وگوی بی‌پایان دربارۀ انواع مختلف رسانه‌های اجتماعی‌ تبدیل شده است

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب «فرهنگ اتصال» نوشته است: پژوهش هرگز متوقف نمی شود و نوشتن در همه جا روی می دهد. این کار همه جاهای خالی در زمان و مکان را پر می کند. نگارش تاریخ انتقادی رسانه های اجتماعی مستلزم ماجرایی بی پایان و پویاست. هر زمان که به صفحه رایانه ام نگاه می کنم، جهان شبکه های اجتماع و اجتماع گروی آنلاین تغییر کرده است و به تفسیر مجدد نیاز دارد. دو دلیل برای مکث و اتمام کامل این جریان بی پایان اطلاعات وجود دارد، حتی اگر این وقفه به شکلی اندوه بار موقتی باشد؛ نخست متوجه می شوی که واسطی دیگر با تغییراتی جزیی یا یک برنامه کاربردی جدید مشکلات واقعی جهان را حل نخواهد کرد یا اصول تاریخ رسانه های اجتماعی را که شما پیش از این گردآوری کرده اید، تغییر نمی دهد. دوم پی می بریم که فعالیت های اجتماعی آنلاین شما از روابط آفلاین حتی اگر داخل خانه یا دفتر خود باشید، بیشتر شده است. این کتاب به دنبال گفت و گوی مداوم با بسیاری از افراد در سه قاره مختلف نوشته شده است و ذکر اسامی همه آنها مستلزم افزودن یک فصل دیگر به کتاب بود.

 

«فرهنگ اتصال» سومین تجربه دکتر حسین حسنی در حوزه رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی است.وی نخستین کتاب شاخص در این حوزه را «درآمدی بر فضای سایبر» سپس کتاب «رسانه‌های اجتماعی، اصول و کاربردها» در انتشارات سایبری می داند.

 

این نویسنده با بیان اینکه فرهنگ اتصال تا سال‌های آینده می‌تواند برای کسانی که در حوزه رسانه‌های اجتماعی پژوهش می‌کنند، گره‌گشا باشد، گفته است: کتاب «فرهنگ اتصال» مبنای تئوریک خوبی دارد. امیدوارم این کتاب، توجه‌ها را به خودش جلب کند و کمک کند که نگاه عمیق‌تری به رسانه‌های اجتماعی صورت بگیرد که ما آن کاربردی که شایسته رسانه‌های اجتماعی هست کشف کنیم و جبهه‌گیری و مقاومت در برابر رسانه‌های اجتماعی نداشته باشیم.

در بخشی از کتاب «فرهنگ اتصال» می خوانیم: وقتی پلتفرم های تعاملی جدید همانند بلاگر، ویکی پدیا، فیسبوک و یوتیوب وارد عرصه شدند، این نوید را دادند که می توانند فرهنگ را مشارکتی تر، کاربردمحورتر و همکارانه تر کنند. بین سال های 2000 تا 2006 فقط تعداد اندکی از نظریه پردازان رسانه مدعی شدند که برنامه های کاربردی وب 2 به شکل تصاعدی نیاز طبیعی انسان به اتصال و خلاقیت را افزایش می دهد و آنها اولین پیروزی برای کاربر را اعلام کردند. هنری جنکیز در سال 2006 ورود ما به جهان فرهنگ همگرایی را خوشامد گفت، «جهانی که در آنجا رسانه های قدیمی و جدید با هم تصادم می کنند، جایی که رسانه های عامه مردم و شرکتی با هم تلاقی پیدا می کنند، جایی که قدرت تولیدکننده رسانه و قدرت مصرف کننده رسانه به شیوه هایی غیر قابل پیش بینی با هم تعامل می کنند».

 

در قسمتی از این کتاب می خوانیم: امکان دارد کتاب ها به زودی به بقایای گذشته تبدیل شوند اما به هر شکل مادی که باقی بمانند، امیدوارم ناشران به حمایت خود از این قالب کهن جمله ها، بندها و فصل ها ادامه دهند اگر فقط به این دلیل باشد که به دانش آموزان یادآور شویم شکل های فرهنگی نسبت به توییت ها، مدخل ها و پست های وبلاگ باید در دوره زمانی طولانی تری مورد توجه قرار گیرند. به یاری دوست و همکارم کارین بیسترفلد که کمک هایش بسیار شایسته قدردانی است یک معتقد واقعی به کتاب را در انتشارات دانشگاه آکسفورد پیدا کردم. نورمن هیرشی متعهدترین ویراستاری است که هر نویسنده ای احتمالا آرزوی آن را دارد. واژگان برانگیزاننده و ایمیل های هشدارکننده اش این فرآیند را به حرکتی بی دردسر تبدیل کرد. متوجه شدم که ریچارد ایزومارکی ویراستاری تراز اول با چشمانی تیزبین در جزییات است اما آنچه نوشتن هر کتابی را به تجربه ای اجتماعی و واقعی تبدیل می کند، واکنش های همدلانه از طرف افراد مورد علاقه است.

 

در بخشی از کتاب« فرهنگ اتصال» آمده است: حرکت تدریجی یوتیوب به سمت اولویت دادن به ویژگی های تلویزیونی به جای شبکه اجتماعی و تعامل گروهی در اصلاح کلی واسط به اوج خود رسید. عرضه واسط جدید یوتیوب در یازده دسامبر 2011 را می توان همانند اطلاعیه ازدواج قلمداد کرد: صفحه اصلی سایت به صراحت ظاهر و احساس تلویزیون را اقتباس کرد. به دلایلی این سایت به جای اینکه خود را به منزله مجموعه ای از ویدیوها نشان دهد به وسیله کانال ها، سازماندهی کرد. کانال هایی برای سرگرمی، مسابقات ورزشی، موسیقی، اخبار، سیاست و همانند اینها وبگردی کاربر را به شکلی هدایت کرد که گویی واسط صفحه کنترل از راه دوری است که امکان دسترسی به 500 کامل پخش محدود را که از طریق کابل عرضه می شوند، فراهم کرده است. یک سوم بالایی صفحه اصلی سایت هنگام باز شدن توسط یک تبلیغ متحرک اشغال شده است. اولین بار که وارد این سایت شدم تبلیغی درباره یک تامین کننده کابلی محلی در آنجا قرار داشت.

 

گفتنی است، کتاب «هنر اتصال، تاریخ انتقادی رسانه های اجتماعی» نوشته یوزه فن دایک با ترجمه حسین حسنی مشتمل بر 328 صفحه در شمارگان 1100 نسخه با قیمت 50 هزار تومان از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

کد خبر 1220369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha