کتاب «من محروم نیستم» گامی موثر در از بین بردن کلمه محرومیت است

شیخ الاسلامی گفت: کتاب «من محروم نیستم» حاصل ۵ سال زندگی و گذر جوانی من در مناطق روستایی و حاشیه ای شهرهای مختلف و صحبت با بالغ بر ۴۰۰۰ کودک و نوجوان است و این ادعا را دارم که در راستای از بین بردن کلمه محرومیت و جایگزینی مستعد،گام موثری برداشته ام.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی، «محمدرضا شیخ الاسلامی» امروز دوشنبه (۱۱ مهر) در آئین رونمایی از کتاب «من محروم نیستم» در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس سره) مشهد مقدس گفت: این کتاب حاصل 5 سال زندگی و گذر جوانی من در مناطق روستایی و حاشیه ای شهرهای مختلف و صحبت با بالغ بر 4000 کودک و نوجوان است. 


نویسنده کتاب «من محروم نیستم» با اشاره به عنوان کتاب، افزود: این ادعا را در نامگذاری کتاب دارم که در راستای از بین بردن کلمه محرومیت و جایگزینی مستعد، گام موثری برداشته ام. 

 

وی مهمترین دغدغه نوجوانان مناطق مستعد را عدم داشتن تعریف اصولی و صحیح از «خود» عنوان کرد و اظهار داشت: آنچه این کودکان و نوجوان از تعریف واژه «خود» دارند برگرفته از قهرمانان محلی، رسانه ای، سیاسی و ... است. در واقع آنان تعریفی جامع و دقیق از «خود» ندارند و هویت خود را تبدیل به هویت افرادی می کنند که آنان را لمس کرده و یا باور دارند. 


شیخ الاسلامی با بیان اینکه معنای واژه محرومیت در میان آنان با آنچه ما از آن برداشت می کنیم متفاوت است، گفت: بطور مثال ذهنیت یک کودک از داشتن تنها یک مداد و اشتراک آن با خواهر و برادر خود، محرومیت در داشتن تنها یک مداد نیست، بلکه دغدغه اصلی او مصرف و اشتراک گذاری آن با دیگران است. 

 

وی ابراز کرد: کتاب «من محروم نیستم» سه نوید را به ارمغان می آورد، اول «نگاه فرصت بین» را در کشور یادآوری می کند، دوم، «نگاه مردم محور» را گسترش می دهد، در واقع سرمایه گذاری این کتاب بر روی مردم است و در انتها «نگاه هم افزایی طلب» است. 


این نویسنده در پایان تصریح کرد: در آغاز این گفتمان نیز تاکید کردم، برای اثبات عبارت «من محروم نیستم» باید وارد میدان شویم. اگر نگاه و دید ما نسبت به مناطق کم برخوردار تبدیل به مناطق مستعد شود آنوقت است که من و شما از یک منجی برای مردم این مناطق از یک منجی به یک تسهیلگر تبدیل می شویم.

 

گفتنی است؛ کتاب «من محروم نیستم» اثر محمدرضا شیخ الاسلامی در 224 صفحه توسط انتشارات استاد مشهد مقدس در سال 1400 به چاپ رسیده است. نویسنده در این کتاب به مسائلی همچون مناطق محروم، روستانشین و عقب افتادگی های اجتماعی پرداخته است. 

کد خبر 1220566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha