جهادی مقدس برای سیراب کردن ۳۷۰ هزار روستایی گلستان/ وقتی توان سپاه به کمک دولت و مردم می‌آید

یکی از بزرگترین برنامه‌های دولت مردمی سیزدهم طرحی موسوم به جهاد آبرسانی بوده که قرار است بیش از ۳۷۰ هزار نفر از مردم روستاهای کمتر برخوردار استان گلستان را هم سیراب کند.

خبرگزاری شبستان- استان گلستان، فریده ستایشگر؛

گلستان در سال‌های اخیر خشکسالی های متوالی را تجربه کرده و سال آبی گذشته یکی از خشک ترین سال‌ها در حدود نیم قرن اخیر در این استان بوده است.

 

سال آبی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ در شرایطی به پایان رسید که وضعیت ذخیره سدهای استان به خوبی گواه تشنه‌کامی این استان است‌‌. ۶ سد مخزنی گلستان در اثر کاهش شدید بارش ها خشک شده است و در دیگر سدها نیز فقط ۳ درصد کل حجم مخازن آب دارد.

 

این آمارها را بگذاریم در کنار کاهش بیش از ۲۷۰ میلیون مترمکعبی ذخیره آبخوان‌های استان؛ گلستان بیش از همیشه خشک و تشنه است. 

 

در سال‌هایی که هنوز آسمان سخاوتش را کم نکرده بود و بارش ها نسبتا شرایط نرمالی داشت تامین آب شرب در استان گلستان با چالش و بعضا با بحران همراه بود. علاوه بر مشکلاتی که در تامین آب شرب شهرها به ویژه مرکز استان وجود داشته و دارد تامین آب برای روستاها نیز با چالش های جدی همراه است.

 

آبرسانی سیار به ۷۴ روستای استان گلستان و کمبود آب در تعداد بیشتری از روستاها، وضعیت ناخوشایندی را برای مردم این مناطق ایجاد کرده است.

 

اما دولت مردمی سیزدهم با کمک توان فنی و مهندسی قرارگاه امام‌حسن‌مجتبی (ع) سپاه طرح بزرگی را موسوم به جهاد آبرسانی در دستور کار قرار داده است تا رنج و محرومیت از سیمای ۴۳۲ روستای استان گلستان زدوده شود.

 

فرمانده سپاه نینوا استان گلستان در این باره گفت: طرح جهاد آبرسانی تقریبا از ابتدای امسال با همکاری سپاه و آب و فاضلاب استان گلستان شروع شد و در همین مدت نیز شاهد  تکمیل و بهره برداری از برخی پروژه ها در مناطق روستایی از جمله نظرآباد بودیم.

 

سردار «علی ملک شاهکوهی» با اشاره به اهمیت طرح جهاد آبرسانی بیان کرد: در این طرح به ۴۳۲ روستا در قالب ۱۱ مجتمع، آبرسانی می شود و بیشترین حجم کار نیز در زمینه ایجاد خط انتقال و شبکه توزیع است.

 

وی همچنین ابراز امیدواری کرد با بهره برداری از پروژه های آبرسانی به این روستا آب شرب ۳۷۰ هزار نفر از مردم روستاهای استان تامین شود.

 

رفع تنش آبی و تامین پایدار آب شرب برای روستاهای استان گلستان از اهداف اصلی طرح جهاد آبرسانی است. طرحی که طبق برنامه زمانبندی قرار است در ۳۰ ماه تکمیل شود تا مشکل آب شرب صدها هزار نفر از مردم استان گلستان را تامین کند.

 

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان در این باره اظهارکرد: جهاد آبرسانی طرح مشترک بین سپاه و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سپاه است که قرار شده مشکلات تامین و انتقال آب شرب به ۴۳۲ روستای استان را برطرف کند.

 

«ایرج حیدریان» با اشاره به پیشرفت ۱۷ درصدی  طرح جهاد آبرسانی در استان گفت: کل اعتباری که برای این طرح پیش بینی شده بالغ بر ۶۱۴.۵ میلیارد تومان است.

 

وی افزود: از مجموع حدود ۳۵ هزار حلقه چاه آب در استان گلستان فقط ۶۴۵ حلقه چاه مخصوص شرب است و بخش اندکی از آب شرب موردنیاز نیز از چشمه ها تامین می شود. بنابراین ما در تامین آب شرب هم در بخش شهری و هم روستایی با محدودیت و چالش مواجه هستیم.

 

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان ادامه داد: در طرح جهاد آبرسانی قرار است هزار و ۲۹۱ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، ۷۲ باب مخزن به ظرفیت ۲۲ هزار مترمکعب و ۱۰ ایستگاه پمپاژ ایجاد و هم چنین ۳۰ حلقه چاه نیز حفر شود.

 

وی گفت: انتخاب این ۴۳۲ روستا براساس شاخص های اصلاح شبکه، نداشتن مخزن و فرسودگی خطوط انتقال است. ضمن اینکه پیشنهاد دادیم ۶۶ روستای دیگر نیز در طرح جهاد آبرسانی قرار بگیرند که منتظر موافقت وزارت نیرو هستیم.

 

کد خبر 1221088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha