منشأ ۷۵ درصد بیماری های نوپدید از حیوانات است/ آلودگی ایجاد شده از یک معدن گیاهان را آلوده می کند

رشیدی گفت: نزدیکی انسان در کنار حیوانات باعث انتشار عوامل بیماری زا بین انسان و حیوان شده و منشأ ۷۵ درصد بیماری های نوپدید و بازپدید مثل کرونا از ویروس حیوانات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حسین رشیدی، یکشنبه(۱۷ مهر) در نشست خبری به مناسبت روز ملی دامپزشکی گفت: امروزه بحث دامپزشکی صرفاً محدود به سلامت دام نیست بلکه یکی از ارکان مهم تأمین سلامت در عرصه کره زمین است.

 

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: دامپزشکی به عنوان‌ یک مقوله انتزاعی و جدا به عنوان سلامت انسان هم مطرح نیست بلکه در حال حاضر رویکرد «یک جهان و یک سلامت» مطرح و سلامت مقوله واحدی است در نتیجه همکاری و فعالیت های هم‌افزا بین دستگاه های مختلف و متخصصین سلامت دامی، بهداشت گیاهان، حفظ نباتات و همه ارکان باهم کار می کنند.

 

 

وی با بیان اینکه حدود هشت میلیارد نفر جمعیت در کره زمین نیازبه مواد غذایی سالم دارند از توجه به این مسئله خبر داد و در کنار آن به عدم رعایت مسائل زیست محیطی که منجر به گرم شدن کره زمین شده، اشاره و بیان کرد: نیازمند انقلاب سبز در محیط زیست هستیم که سلامت آحاد را تأمین کنیم.

 

 

رشیدی یادآور شد: بحران کرونا نشان داد اگر منطقه ای عمل و فکر کنیم نمی توانیم دنیا را نجات بدهیم و یک بیماری اپیدمی می تواند در مدت کوتاهی به دنیا آسیب وارد کند و ما با بی تدبیری خود این اپیدمی ها را فراهم می کنیم زیرا بهداشت و سلامت همه موجودات باید مد نظر باشد و در جهت سلامت همه حیوانات و تأمین بهداشت پایدار کار کنند.

 

 

وی با بیان اینکه اگر دامپزشکان فعالین داشته باشیم و تلاش کنند و در مسیر درست حرکت کنند سلامت جامعه و کره زمین را تأمین خواهند کرد و این نگاه فوری دنیا و جامعه است؛ تصریح کرد: باید افراد باهوش و توانمند در این عرصه حاضر شوند و این نگاه و رویکرد در کشور ما شروع شده و نشان دادند پیشگامان تأمین سلامت جامعه دامپزشکان هستند.

 

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با تأکید بر اینکه مردم باید مشکلات زیست محیطی را بشناسند و نسبت به آن آگاه باشند؛ افزود: باید حریم حیوانات برای خودشان محفوظ باشد زیرا به عقیده بنده در مسئله کرونا اگر ارتباط درست با حیوانات و عرصه حیوانات با رعایت مسائل بهداشتی حفظ می شد ما به این اپیدمی نمی رسیدیم.

 

 

وی تصریح کرد: با تأمین سلامت حیوانات می توان بسیاری از مسائل و مشکلات را مدیریت کرد و دامپزشکی یکی از دستگاه هایی است که نقش بارزی در تأمین سلامت دام دارد و با وجود اینکه با مخاطرات متعددی از بیماری واگیردار مواجه هستیم اما با اقدامات اصولی در مقابل این بیماری ها پیشگیری و کنترل می کنیم.

 


رشیدی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از نیاز جامعه با گوشت مرغ و تخم مرغ است که جزو مواد پروتئینی اصلی است؛ به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اشاره و تصریح کرد: تلاش ما این است نگذاریم عامل بیماری وارد استان شود و با اقدامات قرنطینه ای، ممیزی، کنترل کشتارگاه ها و...نگذاشتیم این بیماری مشکلاتی برای مرغداری ها بوجود بیاورد و واکسیناسیون را انجام دادیم.

 

 

وی از راه اندازی مرکز تشخیص به موقع بیماری دام در استان خبر داد و گفت: یکی از افتخارات استان کرمان تشخیص به موقع در این مرکز است که مرجعی برای دیگر استان ها است و بخشی از اقدامات مرکز تشخیص در خصوص تأمین سلامت و امنیت مواد غذایی است زیرا خوراک دام اگر سلام‌ نباشد محصولات سالم نخواهد بود.

 

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان محیط پرورش مناسب، کنترل بیماری، درمان به موقع، نظارت و پایش در کشتار، شرایط نگهداری گوشت، حمل و توزیع و بسته بندی مناسب گوشت و...را بخشی از تلاش دامپزشکی فهرست کرد و افزود: بسته بندی بوقلمون از این پس با تاریخ انقضا عرضه خواهد شد.

 


وی با تصریح به اینکه نظارت بر مراکز عرضه شیر از دغدغه های اصلی است و توصیه به مصرف شیر پاستوریزه است؛ اظهار کرد: دامپزشکی با تأمین بهداشت دام و کمک به بهداشت عمومی در زمینه های مختلف کمک بسیار توجهی به تأمین سلامت و بهداشت عمومی مردم می کند.

 

 

رشیدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اولین دانشگاه و مدرسه دامپزشکی در قرن ۱۷ در فرانسه تأسیس شد و در پی طاعون گاوی جامعه احساس کرد یکی از منابع دامی در حال از بین رفتن است و کم کم ادارات دام پزشکی شکل گرفت؛ افزود: منشأ بیماری های عفونی از زمانی است که انسان در کنار حیوانات زندگی می کند و نزدیکی انسان در کنار حیوانات باعث انتشار عوامل بیماری زا بین انسان و حیوان شده و منشأ ۷۵ درصد بیماری های نوپدید و بازپدید مثل کرونا از ویروس حیوانات است.

 

 

وی با تأکید بر اینکه محصولات ارگانیک باید در محیط و شرایط ارگانیک تولید شود؛ گفت: تأمین این محصولات برای همه افراد جامعه ممکن نیست.

 

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: عضو سازمان جهانی دامپزشکی هستیم و بیماری ها را به موقع گزارش می دهیم و موفقیت هایی که کسب شده نتیجه همکاری و هم افزایی ها است.

 

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در کشور به حفظ محیط زیست توجه اساسی نکردیم و در ایجاد صنایع و معادن به عوارض زیست محیطی توجه نشده؛ تصریح کرد: شاید ضعف نظارتی ما است و راه های دور زدن دستگاه های نظارتی را هم بلد هستیم و یا محیط زیست را در برابر عمل انجام شده قرار می دهیم.

 

 

رشیدی خاطرنشان کرد: آلودگی ایجاد شده از یک معدن سال ها از بین نمی رود و از محیط زیست به راحتی پاک نمی شود و عناصر سنگین در خاک وارد شده و گیاهانی که رشد می کنند، آلوده هستند لذا ما پایش محصولات را دنبال می کنیم.

 

 

وی در پایان گفت: گوشت دام در سال های اخیر نمونه گیری شده و آلوده نبوده که مخاطره آمیز باشد.

 

 

کد خبر 1221885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha