چادر عشایری، کارگاه تولیدی است/ احیای روستای ابرکوه تنها با دو میلیارد تومان پروژه آبرسانی

شمس با اشاره به مولد بودن عشایر در استان یزد گفت: چادرعشایری، کارگاه تولیدی است که ۲۰ درصد گوشت قرمز استان یزد را تامین می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، جواد شمس، سرپرست امور عشایر استان یزد در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: 15 مهرماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی روستا و عشایر نامگذاری شده است و با توجه به جایگاه این قشر در بخش تولید و همچنین جایگاه ویژه آنها در زمینه اقتصادی کشور این روز به نام روستا و عشایر نامگذاری شده است.

 

وی افزود: عشایر کشور حدود 250 هزار خانوار با 28 میلیون دام به نوعی 25 درصد گوشت قرمز و 35 درصد صنایع دستی کشور را تولید می کنند.

 

شمس بیان کرد: در استان یزد 1423 خانوار عشایر داریم که در ابرکوه، خاتم و مروست و میبد بخش ندوشن حضور دارند که 250 هزار راس دام سبک در اختیار دارند و حدود 500 نفر شتر از به عنوان دام های آنها است..

 

وی ادامه داد: 20 درصد گوشت قرمز استان توسط آنها تولید می شود.

 

سرپرست امور عشایر استان یزد گفت: اداره امور عشایر وظیفه خدمت رسانی به این جامعه مولد و زحمتکش استان را دارد که این جامعه کمترین جمعیت کشور و حدود 2 درصد جمعیت کشور را شامل می شود.

 

وی بیان کرد: در استان ما کمتر از یک درصد جمعیت عشایر هستند که 20 درصد گوشت قرمز و بیش از 3500 تن گوشت قرمز را تولید می کنند.

 

شمس ادامه داد: ما در بخش های مختلف عمرانی، خدماتی، فرهنگی و مطالعاتی و پتانسیل سنجی آنها کار می کنیم.

 

وی افزود: طبق آیین نامه ساماندهی عشایر نه تنها در وزارت جهاد کشاورزی بلکه سایر دستگاه ها نیز موظف به خدمت رسانی هستند و همچنین ما می توانیم از سایر دستگاه ها نیز مطالبه گری کنیم.

 

شمس بیان کرد: ما برای گرامیداشت این روز برنامه هایی داریم که افتتاح دفتر نمایندگی شهرستان ابرکوه، بازدید مسئولان استانی از پروژه های استانی، مراسم روستای هارونی و معرفی توانمندیهای عشایر در این روز، دیدار با خانواده شهدا و ائمه جمعه از جمله این برنامه ها است.

 

وی ادامه داد: در استان 74 شهید عشایری داریم که هر ساله در این روز برنامه های ویژه ای برای آنها برگزار می کنیم و یاد و خاطره آنها را گرامی می داریم.

 

سرپرست امور عشایر استان یزد گفت: امسال با شعار « مناطق عشایری کانون های تولید و ارزش آفرینی» برنامه های این روز را گرامی می داریم.

 

وی بیان کرد: در سفر ریاست جمهوری خرید تانکرهای آبرسانی  با مبلغ 9 میلیارد تومان را در دستور کار خود قرار دادیم که امیدواریم در این روز در مدار آب رسانی به عشایر قرار بگیرد.

 

شمس ادامه داد: در حال حاضر 5 پروژه در استان در حال مطالعه است که مهمترین مورد ان مطالعه منطقه گردشگری کرخنگان، تامین آب پایدار و تامین آب منطقه باغ معدن هرات، چاه احمد مروست و چاه گلاب ابرکوه و چشمه شور هرات است.

 

وی افزود: در بحث عمرانی نیز تیغ زنی جاده های عشایر به مساحت 1500 کیلومتر به صورت سالانه دو تا سه مرتبه، پروژه چشمه شور هرات و مخزن و خط انتقال آب نیز در حال انجام است.

 

شمس بیان کرد: امیدواریم با برنامه ریزی تا پایان امسال کل چشمه ها و آب انبارهای در اختیار عشایر ساماندهی کنیم که بیش از 40 چشمه و دستگاه آب انبار است.

 

وی ادامه داد: در حوزه خدمات توزیع خوراک دام، توزیع سوخت، توزیع آب، توزیع سالانه 3 هزار تانکر آب رسانی به عشایر، پرداخت تسهیلات برای تولید زنجیره گوشت را دنبال می کنیم.

 

سرپرست امور عشایر استان یزد گفت: ما در حال حاضر 5 شرکت زیر نظر اتحادیه دامداران متحرک فعالیت دارند و در کنار آن نیز توزیع پنل های خورشیدی را دنبال کرده ایم.

 

وی بیان کرد: در بحث درمان دام عشایری با پیگیری های انجام شده واکسیناسیون دام از سال گذشته در حال انجام است و در سه شهرستان عشایری آن را به صورت رایگان دنبال کرده ایم.

 

شمس ادامه داد: ساماندهی اتراق گاه های عشایری نیز از جمله خدمات دیگر ما است.

 

وی افزود: چادرعشایری کارگاه تولیدی است و ما آن را تنها مکانی برای سرپناه نمی بینیم بلکه آن را کارگاه تولیدی می نامیم که حیف است حمایت نشوند و به تعطیلی بیانجامد.

 

شمس بیان کرد: حدود 25 میلیارد تومان اعتبار سفر ریاست جمهوری گرفته شد که 9 میلیارد برای تانکر و 15 میلیارد برای آب رسانی شبکه اختصاص داده شده است که تاکنون 10 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

 

وی ادامه داد: روستای باغ معدن هرات به عنوان یکی از روستاهایی است که می تواند با آبرسانی به عنوان روستای هدف گردشگری نیز قرار بگیرد و به عنوان روستای بکری است که با دو میلیارد تومان هزینه می تواند آبرسانی صورت گیرد و انجام شود.

 

سرپرست امور عشایر استان یزد گفت: مسائل بهداشتی و آموزشی به عنوان مشکلات اصلی در بخش عشایر است.

 

وی بیان کرد: در بحث آموزش تفاهم نامه ای وجود دارد که اولویت نوسازی باید نوسازی مدارس عشایری باشد و وظیفه سازمان امور عشایر نیز شناسایی مشکلات آموزشی بچه های عشایر و اعلام به آموزش و پرورش است.

 

شمس ادامه داد: در بحث بهداشتی نیز مشکلات متعددی وجود دارد که در حوزه خود ما ساخت سرویس های بهداشتی از جمله این مشکلات است.

 

وی افزود: پیشبینی شده که کنگره ده هزار شهید عشایر کشور به میزبانی یزد برگزار شود.

 

شمس بیان کرد: یکی از مشکلات ما بیمه است که الان این تعداد خانوار بیش از 70 درصد آنها هیچ بیمه ای ندارند.

 

حجت الاسلام موسوی مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در امور روستاها و عشایر استان یزد نیز در این مراسم گفت:  کمک به مدیریت مجموعه مهمترین فلسفه وجودی نمایندگی ولی فقیه در امور عشایر و جهاد کشاورزی است.

 

وی افزود: 6 هزار 643 مدرسه عشایری در کشور داریم که در استان 38 مدرسه عشایری مشغول آموزش دانش آموزان هستند.

 

حجت الاسلام موسوی گفت: مطالبه گری ما در قسمت فرهنگی توجه به مباحث فرهنگی و اجتماعی است.

 

وی با اشاره به روز روستاها و عشایر ادامه داد: دیدار با خانواده شهدا، غبارروبی قبور شهدا، یادواره شهدای ده عرب، اهدای بسته های معیشتی، برگزاری جشنواره های عشایری، سرکشی از بانوان بی سرپرست، تجلیل از نمونه های بخش عشایر دیدار با ائمه جمعه، برگزاری ایشتگاه های صلواتی برگزاری مسابقات قرآنی در عشایر، کاشت نهال به نیابت از شهدا از جمله اقدامات است.

 

وی افزود:اعزام گروه های جهادی به عشایر، واکسیناسیون دام ها در قالب گروه های جهادی، حمایت از تیم های ورزشی در قالب نام تیم های عشایر استان، اعزام تیراندازان به مراحل استانی نیز در این هفته برگزار می شود.

کد خبر 1221942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha