۱۰ میلیون مترمکعب آب به کشاورزان تحویل داده شد

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، ۱۰ میلیون مترمکعب آب از محل سد بارزو شیروان به کشاورزان این شهرستان تحویل داده شد.

«اسحاق خسروپناه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: در سال زراعی 1401-1400، ۱۰ میلیون مترمکعب آب از محل سد بارزو شیروان به کشاورزان این شهرستان تحویل داده شد که از این میزان 7.3 میلیون مترمکعب کشاورزی، 2.3 میلیون مترمکعب آب شُرب و 500 هزارمترمکعب آب برای صنعت بوده است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان عنوان کرد: با توجه به خشکسالی ها و کاهش بارندگی های چند سال اخیر، ۴۸ درصد آب تحویلی سد بارزو این شهرستان به مشترکان کاهش یافت، بارندگی های اردیبهشت ماه بخشی از کسری مخزن آب را جبران کرد ولی بارش ها در حوضه سد بارزو مناسب نبود و کمتر از یک میلیون مترمکعب آب در سد ذخیره  شد.

 

خسروپناه خاطرنشان کرد: بیشترین بارش شیروان در سال ۹۸-۹۷، ۴۵۲ میلی متر و کمترین بارش سال گذشته با ۱۹۳ میلی متر بوده که تا الان با ۱۹۱ میلی متر بارش با این همه تنش تقریبا با سال گذشته یکی شده است.

 

وی با بیان اینکه وضعیت سد متاثر از وضعیت بارش است، اضافه کرد: از هشت ماه سال فقط دو ماه باران بیشتر از پیش بینی صورت گرفته و تمام کشاورزی وابسته به منابع آب زیرزمینی است.

 

وی بیان کرد: سد بارزو شیروان در یکی از سرشاخه‌های رودخانه اترک واقع شده، این حوزه ۴۸۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و از دو رودخانه اصلی به نام های محلی کورکانلو و قوردانلو منابع آبی آن از بالا دست سرریز می شود و در پشت سد ذخیره و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

مدیر امور منابع آب شیروان اضافه کرد: شاخه کورکانلو شاخه اصلی است که با آورد متوسط ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در ثانیه و شاخه قوردانلو شاخه فرعی است.

کد خبر 1222447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha