اشعار حافظ؛ سرشار از تعالیم اخلاقی و پند و اندرز/ حافظ به همه فرقه های مذهبی و ادیان، دید مثبت دارد

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان گفت: حافظ اگرچه با نصیحت پذیرفتن و نصیحت کردن میانۀ خوبی ندارد اما اشعار او سرشار از تعالیم اخلاقی و پندها و اندرزهایی است که به طور غیر مستقیم بیان می­ کند و برای سعادت جوانان مفید است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، عبدالرضا مدرس زاده امروز چهارشنبه ۲۰ مهر ماه در مراسم بزرگداشت روز حافظ در جمع استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کاشان گفت: انسان معاصر در جهان امروز با پدیده جهانی شدن و توسعه و تکنولوژی درگیر است. این توسعه و تکنولوژی با معضلات و تهدیدها و ناهنجاری هایی آمیخته و سبب شده انسان امروز تمام انرژی خود را برای فراهم کردن امکانات زندگی و مقدمات راحتی و خوشی صرف کند، اما نحوه درست زیستن را فراموش کند.

 

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان افزود: حافظ اگرچه با نصیحت پذیرفتن و نصیحت کردن میانۀ خوبی ندارد اما اشعار او سرشار از تعالیم اخلاقی و پندها و اندرزهایی است که به طور غیر مستقیم بیان می­ کند و برای سعادت جوانان مفید است. او باید ها و نبایدهای زندگی را به زبانی زیبا بیان می کند تا خواننده نکته سنج از آن درس زندگی بیاموزد. پیام های حافظ به زندگی امروزی معنا و مفهوم می دهد و به آدمی آرامش و دوستی و مدارا می آموزد.

 

مدرس زاده ادامه داد: یکی از معضلاتی که زندگی انسان های امروز را به خود درگیر کرده جنگ بین کشورهاست. جنگ و خشونت و ظلم تنها چیزی است که حافظ با آن مخالف است. حافظ از عشق می گوید و مروت البته نه آن عشقی که امروزه جوانان را بیشتر درگیر یاس و ناامیدی و افسردگی کرده بلکه عشقی که پایان ناامیدی و عبوسی و نگرانی هاست اگر در نظرگاه حافظ بنشینی جهان امروز محتاج عشق ورزیدن است از نظر او وقتی عشق در جهان حاکم باشد دیگر از آزار و اذیت و جنگ و خونریزی خبری نخواهد بود.

این محقق و حافظ پژوه گفت: اگر به دیوان حافظ نظری داشته باشیم متوجه می شویم که از هنرهای حافظ رندی و ملامت گری است ( راز درون پرده ز رندان مست پرس/ کاین حال نیست زاهد عالی مقام را) او با آوردن نقش رند در اشعارش و توصیف خصوصیات رندی درس های بسیاری به انسان امروز می دهد. رندان و ملامتیان گروهی بودند که در برابر تظاهر و ریاکاری زاهدان تن به ملامت می سپارند و از بدگویی مدعیان نمی رنجند به عیب دیگران توجه نمی کنند و از عیب جویی پرهیز می کنند از نظر آنها خلوص نیت و صفای باطن مهم است.

 

وی ادامه داد: هیچ شکی نیست که مدارا و ترک و تعصبات مذهبی نیز از جمله خصوصیات رندان است حافظ به همۀ فرقه های مذهبی و ادیان دید مثبت دارد و به پیروان صادق و عالم آن احترام میگذارد با این کار به انسان امروز درس تسامح و تساهل فکری می دهد و آن ها را به جای جنگ و های مذهبی به صلح و مدارا دعوت می کند او اختلافا و جنگهای بین ادیان مختلف را به رسمیت نمی شناسد. ( ترسم که روز حشر عنان بر عنان رود/ تسبیح شیخ و خرقه رند شراب خوار)

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: متاسفانه انسان امروز به دلیل پدیدۀ تکثر ادیان به راحتی نمی تواند دین خاصی را برگزیند و سایر ادیان را نادیده بگیرد حافظ راه حل این مسئله را هم ارائه داده است او می گوید در خرابات و مسجد نور خدا را می بیند یعنی حقیقت را در هر کجا و هر لباسی دیدند باید بپذیرند. ( جنگ هفتادو ملت همه را عذر بنه/ چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند/ شکر ایزد که میان من و او صلح افتاد/ صوفیان رقص کنان ساغر شکرانه زدند)



مدرس زاده گفت: با توجه به اینکه امروز جهان را ظلم و جوردر برگرفته حافظ سعی می کند به مخاطب بیاموزد که جهان را زیبا و پر نشاط ببینیم او میگوید هدیه خداوند نظام احسن است و پر از زیبایی است. ( خوش آمد گل و زان خوشتر نباشد/ که در دست به جز ساغر نباشد) اینگونه حافظ یاس و ناامیدی را از انسان امروز می زداید و فضای شعرش را پر از امید و نشاط و خشنودی می کند او تلاش می کند در اوج گرفتاری ها و سختی های زمانه جرقۀ امید در دل مخاطب روشن کند و به او دل خوشی دهد. ( از این سموم که بر طرف بوستان بگذشت/ عجب که بوی گلی هست و رنگ نسترنی )



مدرس زاده افزود: حافظ یکی از دلایل یاس و ناامیدی انسان ها را فراموش کردن خدا می داند او در سراسر اشعارش انسان را به خدا باوری تشویق می کند و نیاز اساسی انسان امروز را اعتقاد به خداوند میداند زیرا خداوند سرچشمه مهر و محبت است. (هر دو عالم یک فروغ روی اوست/ گفتمت پیدا و پنهان نیز هم )

کد خبر 1223034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha