رنج پایتخت جهانی زرشک از نبود صنایع فراوری/ جشنواره ملی زرشک شروعی بر پایان رنج زرشکاران

با وجود اینکه خراسان جنوبی پایتخت انحصاری زرشک جهان است اما تنها ۲۹ درصد این محصول فراوری می شود، لذا در زمینه توسعه صنایع تبدیلی، فرآوری و ایجاد ارزش افزوده این محصول نیاز به توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر است.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: سمیه محمدی - خراسان جنوبی تولیدکننده ۹۸ درصد زرشک جهان امسال میزبان جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهرماه در پنج شهرستان استان است.

 

افتتاحیه این جشنواره در ۲۱ مهرماه در شهرستان زیرکوه و در محل بزرگترین باغ خاورمیانه زرشک با ۲۰ کیلومتر طول و عرض ۷۰۰ متر و اختتامیه این جشنواره‌ هم در بیرجند با حضور مقامات عالی اجرایی و علمی کشور، سفرا، خبرنگاران خارجی و داخلی و حضور ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگی و هنری کشور با هدف شناساندن زرشک به مردم ایران و دنیا برگزار می‌شود.

 

با وجود اینکه خراسان جنوبی پایتخت انحصاری زرشک جهان است اما تنها ۲۹ درصد این محصول فرآوری می شود، لذا در زمینه توسعه صنایع تبدیلی و فراوری و ایجاد ارزش افزوده این محصول نیاز به توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر است.

 

پایتخت انحصاری زرشک بی‌دانه جهان با قدمتی ۲۵۰ساله به عنوان یکی از محصولات استراتژیک این استان، ۹۸ درصد تولید این محصول را به خود اختصاص داده و سطح زیر کشت زرشک خراسان جنوبی که از آن به عنوان یاقوت سرخ کویر یاد می‌شود بیش از ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار است که از این میزان ۵۱۲ هکتار به‌ صورت دیم کشت شده و سالانه در مجموع بیش از ۲۲ هزار تن زرشک خشک برداشت می‌شود.

 

برداشت زرشک از اواسط شهریورماه در خراسان جنوبی آغاز و تا اواخر مهر ماه ادامه دارد که شهرستان قاین با ۶ هزار و ۴۸۷ هکتار سطح زیر کشت بیشترین سطح را در استان به خود اختصاص داده است.

 

همچنین بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیش از ۳۸ هزار کشاورز تولید کننده این محصول بوده و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

 

کشاورزان خراسان جنوبی بیش از ۲۰ سال است که با خشکسالی‌های پیاپی دست و پنجه نرم می‌کنند اما زرشک تاکنون به عرصه‌های کشاورزی این دیار تشنه و کم آب حیات داده و امید را در دل کشاورزان زنده نگه داشته است.

 

تنها ۲۹ درصد زرشک خراسان جنوبی بسته بندی و فرآوری می‌شود

محمد حسینی، مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی به خبرنگار شبستان گفت: تنها ۲۹ درصد زرشک استان بسته و فرآوری می شود که در خصوص حمایت از صنایع فرآوری زرشک حمایت های لازم انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر هشت واحد و کارخانه فرآوری زرشک با ظرفیت چهار هزار و ۴۶۰ تن در استان فعال است، گفت: اکنون ۲۸ واحد بسته بندی زرشک با ظرفیت ۱۰ هزار و ۴۴۰ تن نیز در خراسان جنوبی فعال است که برای بیش از ۱۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

 

حسینی بیان کرد: شربت زرشک، آب زرشک، پوره زرشک و کنسانتره زرشک در استان فرآوری و به استان‌های همجوار و کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.

 

وی از آغاز عملیات دو واحد مجتمع فرآوری زرشک در سربیشه و یک واحد در شهر مود همزمان با برگزاری جشنواره ملی زرشک خبر داد و گفت: تمام موارد بسته بندی، نگهداری، فرآوری، بارگاه زرشک و حتی مباحث دارویی و غذایی در این مجتمع‌ها پیگیری خواهد شد.

 

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: برای حمایت از سرمایه گذران در حوزه زرشک تسهیلات بانکی از سوی جهاد کشاورزی ارائه می شود و اگر مشکل زمین نداشته باشند مجوز بهره‌برداری و صنایع تبدیلی بدون هیچگونه هزینه‌ای صادر می‌شود.

 

حسینی گفت: مشکلات داخل بانکی و قوانین بانک ها یکی از موانع اصلی صنایع تبدیلی ما هستند که سرمایه گذاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

بازار پسندی آب زرشک قاین در عمان و انگلیس

خسرو خسروی، یکی از سرمایه گذاران حوزه فرآوری زرشک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان ظهار کرد: دریافت تسهیلات یک پرسه طولانی است.

 

وی که تولید آب زرشک طبیعی است، به وجود آب زرشک‌های تقلبی و رنگ اسانسی موجود در بازار اعتراض کرده و گفت: از مسئولان خواستاریم حداقل اسانس های آب زرشک را از بازار جمع آوری کنند، چراکه با این آب و رنگ ها سلامتی مردم به خطر می افتد.

 

این سرمایه گذار با بیان اینکه هر کجا برای تبلیغات محصول آب زرشک طبیعی مراجعه می کنیم، باور ندارند که آب زرشک طبیعی است، گفت: ۱۰۰ نوع آب زرشک تقلبی با قیمت‌های پایین در بازار موجود است که هیچ برخوردی با توزیع کننده های نمی‌شود.

 

خسروی که نخستین کارخانه تولید آب زرشک را در پایتخت انحصاری زرشک جهان راه اندازی کرده است، گفت: آب زرشک، نکتار زرشک، شربت زرشک، نوشیدنی زرشک، بسته بندی زرشک از جمله محصولات این کارخانه است که صادرات محصول هم به استرالیا، کانادا، انگلیس، عمان و افغانستان انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه زرشک استان خراسان جنوبی آنقدر شناخته شده نیست، افزود: برای معرفی این محصول باید اقدم رسانه ای وسیع کرد، اگر برای بازار روسیه کار شود می‌شود صادرات را افزایش داد.

 

خسروی در ادامه درخواست کمک از مسئولان دولتی برای ایجاد سردخانه زرشک کرد و افزود: برای مجوز بسته بندی نیازمند حمایت های عملی نه حرفی مسئولان داریم، هم اکنون قصد خریداری زرشک از کشاورز داریم ولی نقدینگی نداریم.

 

وی از اشتغال ۵۰ نیروی مستقیم در کارخانه آب زرشک قائنات خبر داد و گفت: بیش از ۷۰ نفر هم به صورت مستقیم در این کارخانه همکاری می‌کنند که برای تبلیغات آب زرشک نیازمند تبلیغات تلویزیونی داریم چراکه مردم فکر نمی‌کنند آب زرشک طبیعی هم وجود دارد.

 

زرشک خراسان جنوبی نیازمند ورود بخش خصوصی

به گفته جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بر اساس آمار اعلام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی، مجموع زرشک سال جاری استان حدود ۲۰ هزار تن خواهد بود که باید در خصوص محصولات کشاورزی مزیت دار خراسان جنوبی بخش خصوصی قوی داشته باشیم تا با دارا بودن کرسی در این زمینه، در تصمیم گیری اتاق بازرگانی و اتاق تعاون کشور تأثیر گذار باشیم.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم به صورت شایسته این محصول ارزشی را به سطح جهانی و ملی معرفی کنیم که امیدواریم با برگزاری این جشنواره به این هدف مهم دست یابیم.

 

عملیات اجرایی شهرک تخصصی زرشک آغاز می‌شود

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از برگزاری افتتاحیه جشنواره در ۲۱ مهرماه در روستای افین شهرستان زیرکوه خبر داد و گفت: این جشنواره ۲۱ مهر ماه در قاینات، ۲۳ مهر در سربیشه، ۲۴ مهر ماه همایش علمی در بیرجند، ۲۵ مهرماه جشن برداشت زرشک در بیرجند، ۲۶ مهرماه جشن برداشت زرشک در درمیان و مراسم اختتامیه جشنواره ملی زرشک در ۲۷ مهرماه با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان کشوری در فرهنگسرای شهرداری بیرجند برگزار خواهد شد.

 

وی از اجرای بیش از ۶۰ عنوان برنامه در طی یک هفته برگزاری جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: همزمان با برگزاری جشنواره ملی زرشک در مهر امسال عملیات اجرایی شهرک تخصصی زرشک و شهرک بارگاهی زرشک در منطقه افین آغاز می‌شود.

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در ادامه از افتتاح مرکز توسعه و ترویج زرشک و عناب در قاینات خبر داد و گفت: همچنین واحد فرآوری دانش بنیان محصولات زرشک و عناب و انبار بورس در شهر مود کلنگ زنی خواهد شد و بزرگترین واحد فرآوری زرشک در سطح بالا با سرمایه گذاری بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در منطقه زهان در حال پیگیری است که امیدواریم در همین ایام برگزاری جشنواره کلنگ زنی شود.

 

قیمت پایین خرید توافقی زرشک

محمدرضا لکزایی، فرماندار سربیشه هم با اشاره به پایین بودن قیمت خرید توافقی زرشک از کشاورزان گفت: سطح زیر کشت زرشک شهرستان سربیشه ۲ هزار هکتار است که پیش بینی می شود امسال ۹ هزار تن زرشک تر و سه هزار تن زرشک خشک از سطح باغات شهرستان برداشت شود.

 

وی برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات فرآوری شده زرشک را در کنار برگزاری جشنواره از دیگر اقدامات پیش رو عنوان کرد و گفت: در این زمینه از ظرفیت صندوق های خرد زنان استفاده می‌شود.

 

مرکز توسعه فناوری‌های زرشک و عناب در قاین افتتاح می‌شود

محمد محمدی، فرماندار قاین هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی گفت: برای نخستین بار در شرق کشور مرکز توسعه فناوری‌های زرشک و عناب در قاین افتتاح می‌شود تا ارتباط شرکت‌های دانش بنیان و کشاورزان تقویت شود.

 

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد زرشک استان خراسان جنوبی محصول شهرستان قاین است و در حال حاضر این شهرستان ۱۲ هزار و ۵۰۰ بهره بردار زرشک دارد، ادامه داد: با افتتاح این مرکز برای نخستین بار در شرق کشور مباحث آموزش و بحث توسعه فناوری‌های زرشک، جمع آوری و نگهداری، شرکت‌های دانش بنیان و مطالعات جدید بر روی محصول انجام خواهد شد.

 

خراسان جنوبی پایتخت انحصاری زرشک جهان از ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان زیرکوه، قاینات، درمیان، بیرجند و سربیشه جشنواره ملی زرشک برگزار می کند.

 

گفتنی است ۳۸ هزار زرشک کار خراسان جنوبی از اواسط شهریور کار برداشت این محصول را از سطح ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار از اراضی کشاورزی آغاز کرده اند تا ۸۴ هزار تن زرشک را روانه بازار کنند.

 

 

کد خبر 1223067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha