غفلت از خواسته ها و دغدغه‌ها ی رهبری، باعث ولنگاری فرهنگی می شود

لایقی اصل گفت: غفلت از خواسته ها و دغدغه‌های رهبری، باعث ولنگاری فرهنگی می شود و تلاش مضاعف و همسوی کانون های فرهنگی مساجد، بسیج و ائمه جماعات، مساجد را به قویترین پایگاه مردمی تبدیل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در گچساران، مقام معظم رهبری در 19 مهر سال 1391 در جمع روحانیون و طلاب خراسان شمالی فرمودند: «من سفارش می کنم که کانون های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید، البته با همکاری بسیج، بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد اختلاف به وجود بیاید. با همکاری بسیج این کانون های فرهنگی هنری مساجد را مؤثر کنید، برایش کار کنید، بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیازِ آن جوانی است که آن جا حضور پیدا می کند فراهم کنید، مطالعه کنید، کتاب هایی وجود دارد که می شود از این کتاب ها استفاده کرد. کتاب هایی هست، بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند، خودتان را مجهز کنید، مسلح کنید به سلاح معرفت و استدلال بعد به کانون های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوان ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید. با سماحت و مدارا

به مناسبت سالروز این بیانات، با «کریم لایقی اصل» که به تازگی مدیریت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی، هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد، عهده دار شده، گفت و گویی داشتیم که متن آن بدین شرح است:

 

کانون های مساجد چقدر نزدیک شده‌اند به آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از این پایگاه‌ها، توقع دارد؟ 

قطعا با آنچه که مقام معظم رهبری توقع دارند، فاصله داریم که امیدوارم در دوره جدید با توجه به عنایاتی که دولت و ستاد عالی کانون های فرهنگی، هنری مساجد کشور دارند، بخشی از این دغدغه مقام معظم رهبری برطرف شود؛ وجود روحیه جهادی و خستگی ناپذیر نیازمند برنامه‌های فرهنگی و هنری مساجد است که در تیم جدید کاملا مشهود است؛ تنوع برنامه‌ای، جذابیت برنامه‌ها و وجود افراد موثر، می تواند عوامل شتاب زایی در جذب جوانان و نوجوانان به سمت مسجد باشد. و خروجی مساجد ان شاءالله افراد مومن و نسل متدین و انقلابی باشد؛ و به نظر می رسد این مهمترین خواسته رهبری باشد.

 

برنامه کانون‌های مساجد برای رسیدن به خواسته و توقع رهبری در گذشته، حال و آینده چه بوده، هست و خواهد بود؟

مهمترین برنامه کانون های فرهنگی هنری مساجد، احیای نقش مساجد است، مساجد بزرگترین پایگاه اسلام از صدر تا کنون بوده و محل رفع تمام مشکلات و گرفتاریها از یک سو و از سوی دیگر محلی برای گرایش به سمت فضایل انسانی و خوبیهاست.
 

این پایگاه بعد از انقلاب مورد غفلت قرار گرفته که ان شاءالله با طراحی و تدوین برنامه های مناسب، فاصله مردم با مسجد کمتر می شود و گرایش به سمت مساجد افزایش پیدا خواهد کرد.
با شناختی که بنده از دست اندرکاران کنونی ستاد عالی دارم و روحیه جهادی که در وجود این عزیزان هست به  یاری خدا به زودی شاهد اعتلا و رشد روزافزون برنامه های کانون های فرهنگی، هنری مساجد خواهیم بود.

 

چرا کانون‌ها نتوانسته‌اند به نقطه مطلوب خود برسند؟ (آسیب‌شناسی)

یکی از مهمترین آسیب هایی که طی سالیان گذشته متوجه کانون ها شده مبحث عدم توجه به کانون های فرهنگی هنری مساجد و به تبع آن از بین رفتن انگیزه در بین مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور می باشد؛ بی توجهی نسبت به مسائل مالی کانون های مساجد، موجب بی روح شدن فعالیت‌ها و در پاره ای از زمان، انفعال این کانون ها شده که نیاز به یک موتور محرک مناسب، برای از سر گرفتن فعالیت ها داریم. با توجه به اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد، بخشی از حلقه های میانی می باشند و بدون هر گونه دستمزدی در خدمت نطام و حاکمیت می باشند؛ با ایحاد انگیزه می توان خلاقیت و نو آوری بیشتری از این کانون ها دید.

 

کانون شما در راستای خواسته‌های رهبر انقلاب چه کرده است و برنامه اش در حال حاضر و آینده چیست؟ 

ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان، برنامه های متنوع و تحول آفرینی را طراحی و تدوین کرده که به مرور زمان به مرحله اجرا در می آیند؛ و نتیجه آن ان شاالله در فاصله زمانی کم، متجلی خواهد شد.

 

اگر نسبت به پیام رهبری غافل شویم، چه اتفاقی برای کانون‌ها خواهد افتاد؟

قطعا آنچه مقام معظم رهبری می فرمایند، سرشار از حکمت می باشد و غفلت از خواسته ها و دغدغه‌ها ی ایشان، باعث ولنگاری فرهنگی خواهد شد. آنچه ایشان عنایت فرمودند بحث کارکرد مجموعه های بسیج و ائمه جماعات و کانون های فرهنگی هنری مساجد می باشد.
و چنانچه این سه نهاد مردمی تلاش مضاعف و همسویی داشته باشند، مساجد مجدد به قویترین پایگاه مردمی تبدیل خواهند شد.

 

از دیدگاه شما، کانون تراز چه کانونی است؟

کانون تراز کانونی است، که قابلیت شناخت نیازهای روز جوانان و نوجوانان را داشته باشد، قدرت فهم فرهنگی بالایی داشته باشد و توان علمی لازم در شناخت مسائل و اولویت های فرهنگی هر منطقه را متناسب با زیست بوم همان منطقه داشته باشد؛ توانایی ایجاد خلاقیت در جذب افراد را دارا باشد؛ و بتواند با طراحی چشم انداز فرهنگی، آینده خوبی را برای مسجد و افراد مسجدی فراهم کند.

کد خبر 1223827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha