نسخه‌سرگردانی در خراسان جنوبی/ کمبود آنتی‌بیوتیک بر رنج کودکان افزود

مدتی است که مردم خراسان جنوبی به ویژه کودکان این دیار از کمبود آنتی بیوتیک در فصل شیوع آنفلوانزا در رنج هستند، این در حالی است که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی وعده جبران دارو را طی ۱۰ روز آینده برای استان تجویز کرد.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: سمیه محمدی؛ کمبود آنتی‌بیوتیک و برخی اقلام دارویی در روزهای خنک پاییز، موجب سرگردانی خانواده‌های خراسان جنوبی شده است. برخی اقلام همچون قطره بینی، آزیترومایسین، دیفن‌هیدرامین و سایر آنتی‌بیوتیک‌ها به دلیل مصرف بالا، نایاب شده و افراد برای دریافت آن باید علاوه بر رنج بیماری، ساعات زیادی را در صف طولانی داروخانه‌ها منتظر بمانند.

 

همزمان با شیوع آنفلوانزا و بازگشت کرونا در استان و بازگشایی مدارس انتظار می رود ماسک زدن در مکان های عمومی رعایت شود، اما وجود بیماران مختلف در داروخانه ها و ایجاد صف های طولانی بر شیوع این بیماری می افزاید.

 

همچنین مدتی است که آنتی بیوتیک های کودکان در استان کمیاب و حتی نایاب شده است و داروخانه ها از توزیع نشدن آنتی بیوتیک کودکان شکایت دارند. در داروخانه های استان هم شاهد صف‌های طولانی از کودکانی هستیم که تازه به دبستان یا مهدکودک و پیش دبستانی رفته و به آنفلوآنزا و سرماخوردگی مبتلا شده‌اند.

 

با اینکه این روزها، با آغاز فصل سرما بیماری‌های ویروسی واگیردار همچون آنفلوآنزا و سرماخوردگی شیوع زیادی در خراسان جنوبی داشته است، شاهد مراجعه خیل عظیمی از بیماران برای درمان هستیم. بیماران زیادی در داروخانه های استان از علائمی همچون بدن درد، گلو درد و آبریزش بینی گلایه داشته و ساعات طولانی را برای ویزیت و درمان در مراکز درمانی منتظر می‌مانند که سبب اعتراض مردم شده است.

 

مرتضی رمضانی شهروندی است که در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کمبود داروی کتوتیفن و استامینوفن در داروخانه های استان گلایه کرد و گفت: فرزندم به تشخص دکتر آنفلوآنزا گرفته است و با نسخه پزشک برای تهیه دارو به سه داروخانه شبانه روزی استان مراجعه کردم اما نتوانستم داروی مورد نظر را تهیه کنم.

 

وی با شاره به شلوغی و ایجاد صف های طولانی در داروخانه های استان، ادامه داد: با شروع فصل پاییز شاهد گسترش برخی بیماری‌های ویروسی در استان هستیم و باید این مهم توسط مسئولان با حساسیت بیشتری دنبال شود.

 

رحیم زاده، شهروند دیگری است که به خبرنگار شبستان گفت: شب گذشته دخترم را برای درمان به دکتر بردم اما برای تهیه نسخه دکتر هیچ دارویی را نتوانستم تهیه کنم. گرچه تعداد کمی دارو هست ولی این داروها را برای عده ای خاص ارائه می کنند.

 

وی که برای تهیه داروی آنتی بیوتیک دخترش همراه نسخه پزشک به هشت داروخانه استان مراجعه ولی با دست خالی به خانه برگشته، افزود: در آخرین داروخانه، یک پزشک نسخه را از من گرفت و دارو را تحویل داد.

 

این شهروند همچنین تصریح کرد: اینترنت ها قطع و وصل می شود لذا پزشک عمومی و متخصص هم چون نمی توانند دارو را ثبت کنند ویزیت و دارو را آزاد حساب می کنند.

 

تجویز وعده جبران طی ۱۰ روز آینده

زهرا کیانی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص قطع بودن سیستم های نسخه نویسی اظهار کرد: سیستم های نسخه نویسی قطع نیستند و وجود هرگونه دارو در مطب‌های پزشکان غیرقانونی بوده و هیچ پزشکی حق تجویز و دادن دارو به بیمار در مطب را ندارد.

 

وی ضمن تایید کمبود آنتی بیوتیک خوراکی در استان خراسان جنوبی، گفت: این موضوع کشوری است و مختص این استان نیست.

 

کیانی با بیان اینکه مشکل کمبود داروهای آنتی بیوتیک تا 10 روز دیگر رفع می‌شود، افزود: هم اکنون پیگیری‌های لازم برای تامین داروهای آنتی بیوتیک داروخانه های استان در حال انجام است و با پیگیری‌های انجام شده در این خصوص، کمبود داروهای آنتی بیوتیک در سطح داروخانه‌های استان در کمتر از 10 روز دیگر مشکل رفع خواهد شد.

 

وی تاخیری در اصلاح اقتصاد ارز ترجیحی و اصلاح سیاست‌های ارزی را دلیل کمبود دارو در استان عنوان کرد و ادامه داد: تنها در استان شاهد کمبودهای دارویی به ویژه آنتی بیوتیک‌های خوراکی  شامل آنتی بیوتیک‌های خوراکی مانند آموکسی سیلین، آزیترومایسین، سفیکسیم هستیم.

 

کیانی تصریح کرد: این داروها نیاز به نسخه پزشک دارند و مردم بدون نسخه نباید تقاضای این نوع داروها را داشته باشند.

 

وی رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و آغاز فصل حساس پاییز را دلیل گسترش بیماری‌ها و افزایش مصرف دارو عنوان کرد و گفت: متاسفانه به دلیل افزایش شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا در استان تقاضای مصرف داروهای آنتی بیوتیک افزایش است و دلیل شلوغی داروخانه ها نیز همین موضوع است.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند در ادامه از وجود 100 داروخانه در استان خراسان جنوبی به تناسبت جمعیت استان خبر داد و افزود: بیشترین این داروخانه ها با کمبود دارو مواجه هستند که در حال پیگیری برای تامین دارو هستیم.

 

کیانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در فصل حساس پاییز و سرما قرار داریم لذا مصرف این نوع داروها افزایش یافته و کمبودهای دارو بیشتر ناشی از کمبود تولید در سطح کشور است که با پیگیری های صورت گرفته به صورت تلفنی و حضوری این مشکل ظرف 10 روز آنده رفع خواهد شد.

 

 

 

کد خبر 1224571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha