سند تحول زرشک در خراسان جنوبی تدوین شود

علائی مقدم پیشنهاد داد سند تحول زرشک در خراسان جنوبی تدوین شود که بر اساس آن زرشک از ابتدای تولید تا مصرف و صادرات پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، شاپور علائی مقدم امروز (۲۷ مهر) در آیین اختتامیه جشنواره ملی زرشک که در فرهنگسرای بیرجند در حال برگزاری است، اظهار کرد: این جشنواره می تواند پدیده و تحولی برای بخش کشاورزی استان باشد.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه بخش کشاورزی بسیار در دنیا مهم است که ضامن سلامتی و بقای بشریت است، افزود: ایران در منطقه خشک و نیمه خشکی قرار گرفته است و میزان سطح زیر کشت جهان در حدود یک میلیارد و ۴۰۰ هزار هکتار است که از میزان ۹ میلیارد و یکصد تن محصول تولید می شود و این آمار در ایران ۱۴ هکتار سطح زیر کشت با میزان تولید ۱۲۰ هزارتن محصول است.

 

وی در ادامه میانگین بارش سالانه در ایران را ۲۴۰ میلیمتر اعلام کرد و افزود:  در حالی که در منابع علمی میانگین بارش کمتر از ۵۰۰ میلیمتر یعنی منطقه خشک و کشاورزی در این شرایط سخت است.

 

علائی مقدم با بیان اینکه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب پتانسیل آبی کشور است که از این مقدار ۲۷۰ میلیارد مترمکعب تبخیر می شود، عنوان کرد: مشکل نخست کشاورزی استان و‌ کشور مسئله آب است و با توجه به افزایش جمعیت و تغییرات اقلیمی باید منابع آبی مدیریت شود.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی امنیت را حلقه گمشده خیلی از حاکمیت ها دانست و گفت: در حال حاضر در سطح جهان امنیت غذایی خیلی مهم است و هر کشور که بتواند امنیت غذایی خود را تامین کند از عیار امنیتی بیشتری برخودار است.

 

وی با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین اهمیت امنیت غذایی را نشان داد، افزود: کشاورزان ما با ادعای کم و همت والا تولید می کنند و سهم هر کشاورزی در این شرایط اقلیمی سخت از تولید ۱۳۵ میلیون تن محصول کشاورزی، تولید ۳۰ تن محصول است.

 

علائی مقدم از فعالیت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار کشاورز در کشور خبر داد و بیان کرد: اجرای الگوی کشت و انجام کشت قراردادی در ۱۲ محصول از جمله برنامه های دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی است.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: دیپلماسی اقتصادی غذایی نیز در دستور کار دولت سیزدهم است و باید راهکار های اقتصادی زرشک و سایر محصولات مزیت دار را تقویت کنیم.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان پیشنهاد داد سند تحول زرشک در خراسان جنوبی تدوین شود که بر اساس آن زرشک از ابتدای تولید تا مصرف و صادرات پیگیری شود.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1224877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha