مهمترین مشکل هتلداران عدم تناسب درآمدها و هزینه ها است

مادرشاهیان گفت:مهمترین مشکل هتلداران در حال حاضر عدم تناسب درآمدها و هزینه‌هاست و در مقایسه با سرمایه گذاری کلان انجام شده در صنعت هتلداری استان، شاهد درآمد نسبتا پایین فعالان این حوزه هستیم که خود تهدید بزرگی محسوب می‌ شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی، «محمود مادرشاهیان» در میزگرد آسیب شناسی واحدهای اقامتی استان، گفت:نبود تناسب بین عرضه و تقاضا و خالی ماندن بخش زیادی از ظرفیتهای اقامتی را که در بخش زیادی از ماههای سال، حتی در ایام اوج سفرها وجود دارد، تهدیدی برای فعالیت واحدهای اقامتی دانست و افزود: علاوه بر این رقابت منفی میان واحدهای اقامتی با هدف جذب مسافر از مسائلی است که درگیر آن هستیم.

 

رئیس جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی افزود: خوشبختانه در دهه پایانی صفر امسال با مدیریت انجام شده تلاش شد تا واحد اقامتی دونرخی نداشته باشیم و به نوعی شاهد یکسان سازی نرخها بودیم که خود نقطه قوتی برای این بخش است.

 

وی گفت: مهمترین مشکل هتلداران در حال حاضر عدم تناسب درآمدها و هزینه‌هاست و در مقایسه با سرمایه گذاری کلان انجام شده در صنعت هتلداری استان، شاهد درآمد نسبتا پایین فعالان این حوزه هستیم که خود تهدید بزرگی محسوب می‌شود، علاوه بر این تعداد زیاد واحدهای اقامتی دولتی و ایجاد رقابت ناسالم و نابرابر در زمینه اسکان مسافر، از چالش هایی است که واحدهای اقامتی رسمی استان با آن مواجهند.

 

مادرشاهیان افزود: با توجه به اینکه نرخ اقامت در زائرسراهای دولتی در اختیار متولی اقامت، یعنی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست و نمی توان با این واحدها به همدلی و جمع بندی رسید، شاهد چالش میان واحدهای اقامتی رسمی با این بخش اقامتی هستیم.

 

رئیس جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی با برخورداری از ۵۲ درصد ظرفیت اقامتی کشور، فرصت بی نظیری را در این بخش دارا است، افزود: علاوه بر این شمار بالا، شاهد تنوع وجود و فعالیت واحدهای اقامتی از جمله هتل، مُتل، هتل آرپاتمان، مهمانپذیر، زائرسرا و غیره هستیم که خود نشان از ظرفیت موجود در استان برای میزبانی هرچه بهتر از مسافران دارد.

 

وی اظهار کرد: ما در مشهد شاهد حضور حتی مسافران و زائرانی با پایین ترین توان مالی هستیم که برای آنان نیز امکان اقامت گزیدن در مشهد وجود دارد و حال آنکه این فرصت و توانایی را کمتر شهری در ایران دارد.

 

مادرشاهیان با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا و تبعات و محدودیتهای ناشی از آن، شاهد ریزش شدید نیروهای متخصص و شاغل در واحدهای اقامتی به دلیل توقف سفر و تعطیلی واحدهای اقامتی بودیم، گفت: گرایش به مشاغل دیگر و عدم توان تامین مالی مالکان واحدهای اقامتی برای نگهداری نیروی انسانی به دلیل تعطیلی ناشی از کرونا موجب شد در دوران ۲ ساله پاندمی کرونا به شدت درگیر چالش نیروی متخصص و متعهد در این زمینه باشیم.

 

رئیس جامعه حرفه ای هتلداران خراسان رضوی گفت: با رفع محدودیتها و آغاز دوران پساکرونا در کنار ضرورت تامین نیروی انسانی متخصص شاهد افزایش هزینه‌ها بودیم به طوری که علاوه بر همه مشکلات شاهد افزایش سرسام آور هزینه‌های نیروی انسانی، حامل های انرژی، مواد غذایی و غیره بودیم که هر یک از این موارد به تنهایی تهدیدی در عرصه میزبانی محسوب می شود.

 

وی با تاکید بر اینکه در کلانشهر مشهد دیگر نیاز به ساخت و افزوده شدن شمار هتلها نداریم، گفت: در این کلانشهر به شدت نیازمند ایجاد و ساخت زائرسراهای ارزان قیمت هستیم تا بتوانیم علاوه بر فراهم کردن شرایط میزبانی مطلوب برای زائران بر روی جذب مسافران در هتلها اقدام نماییم.

 

مادرشاهیان گفت: آمادگی معرفی سرمایه گذار در این بخش را داریم ضمن اینکه همکاری دستگاهها و مجموعه های مختلف در این زمینه بسیار مهم است به عنوان مثال آستان قدس رضوی با در اختیار قرار دادن زمین ارزان و شهرداری مشهد با عدم دریافت عوارض می توانند به ساخت این واحدهای ارزان کمک کنند زیرا شان زائر امام رضا (ع) اسکان در حسینیه و سوله‌های ورزشی نیست.

کد خبر 1225525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha