نباید در فضای مجازی زودباور باشیم

مرادی سواد رسانه ای را نیاز ضروری جامعه امروز دانست و گفت: در فضای مجازی نباید زودباور باشیم چرا که دشمن تلاش دارد با ایجاد شبهات و استفاده از تکنیک های عملیات روانی ذهن افراد جامعه را مسموم کند.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

در روزگاری به سر می بریم که تکنولوژی در آن حرف اول را می زند و عنوان «عصر ارتباطات» را نیز با خود یدک می کشد؛ روزگاری که معیار سنجش باسوادی را مجهز بودن به تکنولوژی های نوین و ابزارهای ارتباطی می دانند و کوچک و بزرگ جامعه با انواع و اقسام این ابزارها و رسانه ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط است.

 

آنچه لازمه استفاده از تکنولوژی های نوین است شناخت ابزارها و راه استفاده صحیح از آن بوده تا موجی که از فضای مجازی در جامعه جولان می دهد ما را در اعماق خود غرق نکند.

 

برای آگاهی و شناخت فضای مجازی و دچار نشدن به آسیب های ناشی از آن، مجهز شدن به «سواد رسانه» چاره کار است؛ امری که لازمه جامعه امروز بوده و آموختن آن به شدت برای خانواده ها و همچنین فرزندان توصیه می شود.

 

اینکه «سواد رسانه ای» چیست و شناخت و آموختن آن چه ضرورتی دارد، پرسشی است که برای یافتن پاسخ به سراغ «محمد مرادی»، مسئول فضای مجازی سپاه ناحیه جهرم رفته ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

 

 

منظور از سواد رسانه‌ای چیست و چه ضرورتی برای فراگیری آن وجود دارد؟

تاکنون تعاریف گوناگونی از واژه سواد رسانه ای توسط افراد مختلف صورت گرفته است اما شاید بتوان ساده ترین تعریف سواد رسانه را اینگونه عنوان کرد: ما به شخصی که توانایی درک و تحلیل پیام هایی که به او منتقل می شود را داشته باشد و نسبت به آن پیام موضع آگاهانه ای بگیرد می گوییم دارای سواد رسانه ای است.

 

اهمیت سواد رسانه ای آن جایی برای ما مشخص می شود که در عصر ارتباطات و رسانه زیست می کنیم و روزانه انبوه عظیمی از پیام ها را از طریق رسانه های گوناگون دریافت می کنیم؛ حال اگر نتوانیم به درستی این پیام ها را درک و تحلیل کنیم و موضع مناسبی نسبت به آن ها داشته باشیم دچار مشکل می شویم.

 

در دنیای امروز تصور زندگی بدون رسانه ها و یا وسایل ارتباط جمعی همچون اینترنت، گوشی های هوشمند، پیام رسان ها و یا شبکه های اجتماعی ممکن نیست و دیگر نمی توانیم بدون آنها به راحتی زندگی کنیم.

 

 از طرفی این امکانات در کنار فرصت هایی که دراختیار ما قرار می دهند، آسیب ها و تهدیدات متعددی را نیز به همراه خود دارند که سواد رسانه ای همچون سپری در مقابل آسیب ها و تهدیدات استفاده از فضای مجازی عمل کرده و به ما این امکان را می دهد تا با شناخت بهتر فرصت ها، بیشترین استفاده را از آنها ببریم.

 

 

عدم برخورداری از سواد رسانه ای چه مشکلاتی را برای افراد جامعه پدید می آورد؟

رسانه یکی از اصلی ترین ابزار قدرت در دنیای امروز محسوب می شود و کارکردهای مختلفی دارد؛ مدیریت و اقناع افکار عمومی و همراه کردن آنان با تفکر و دیدگاه صاحبان رسانه از مهمترین کارکردهای رسانه است.

 

 در جامعه ای که سطح سواد رسانه ای بالایی وجود نداشته باشد به راحتی افکار عمومی به سمتی که رسانه می خواهد منحرف می شود و اولویت های جامعه تغییر می کند.

 

افزایش کلاهبرداری های اینترنتی، روایت های ناردرست و اشتباه از اتفاقات گوناگون، بی هویت شدن جامعه، احساس خودکم بینی و سرخوردگی و یا احساس افسرگی از جمله ی آسیب هایی است که در ازای نبود سواد رسانه ای در جامعه رخ می دهد.

 

 

ترفندهای دشمن در جنگ رسانه ای و در زمان بحران چگونه است؟

اگر به این باور رسیده باشیم که فضای مجازی یک میدان جنگ واقعی و به تمام معنا است و به قتلگاه جوانان ما تبدیل شده، به سادگی از کنار «سواد رسانه ای» نمی گذریم.

 

 سواد رسانه ای یک نیاز و ضرورت حتمی جامعه امروز ماست که نسبت به آن بی تفاوت هستیم؛ بی شک درحال حاضر در یک جنگ رسانه ای، هیبریدی و شناختی تمام عیار هستیم که بنگاه های دروغ پراکنی با پمپاژ روزانه ی اخبار ناصحیح و غیر واقع در صدد ایجاد حس ناامیدی، سیاه نمایی و آشوب و ناامنی در جمهوری اسلامی هستند.

 

 

آسیب های ناشی از نا آگاهی در فضای مجازی به ویژه در نوجوانان و جوانان چیست؟

متاسفانه آنگونه که باید و شاید به مسئله آموزش سواد رسانه ای در طول سالیان گذشته با وجود افزایش ضریب نفود اینترنت در خانواده ها نپرداخته و توجه نکرده ایم.

 

 دشمن با ایجاد شبهات و استفاده از تکنیک های عملیات روانی ذهن افراد جامعه را مسموم می کند درحالی که اگر مجهز به سلاح سواد رسانه ای باشیم در این بازار داغ شایعات، به راحتی هر مطلبی که در فضای رسانه ای منتشر شد را باور نکرده و در مواجهه با آن نگاه نقادانه خواهیم داشت.

 

بی شک تا کنون بارها و بارها تصاویر و محتواهایی کذب و غیرواقعی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده اند را خصوصا در بازه های زمانی خاص و بزنگاه های حساس کشور، دیده ایم که چگونه رسانه های معاند چه در داخل و چه در خارج از کشور به آن شایعات دامن زده و به آنها ضریب می دهند این سواد رسانه ای است که موجب عدم موج سواری برخی سلبریتی ها و دروغ پردازهای رسانه ای می شود.

 

 

راهکار مقابله با ترفندهای رسانه ای دشمنان چیست؟

ساده ترین راهکار مقابله با این دروغ پردازی ها این است که در مواجهه با رسانه ها زودباور و ساده باور نباشیم؛ منبع اخبار را حتما بررسی کنیم و از انتشار مطالب بدون سند و غیرواقع پرهیز کنیم.

 

 شبکه های خارجی فارسی زبان که توسط دولت های معاند با جمهوری اسلامی حمایت و پشتیبانی می شوند، منابع معتبری برای روایت اخبار و اتفاقات درون کشور نیستند.

 

دشمن به دنبال آن است تا با بزرگ نمایی رسانه ای و استفاده از هیجانات موجود در جوانان و نوجوانان امنیت کشور را بر هم زند و با وارونه جلوه دادن مسائل، یاس و ناامیدی را در بین جامعه القا کند.

 

 

کد خبر 1225641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha