دسترسی گردشگران به غارهای پارینه سنگی رودبار تسهیل شد

غارهای دوگانه دربند رشی، در ارتفاعات شهرستان رودبار، به‌عنوان زیستگاه انسان های دوره شکار در سال ۱۳۸۴ثبت ملی شد. به‌تازگی درمسیر دسترسی به این غار، تابلوهای راهنمای چوبی نصب شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، مهری شیرمحمدی؛

غارهای دوگانه دربند رشی، در ارتفاعات شهرستان رودبار قرار دارد. این غارها، بعنوان زیستگاه انسان‌های دوره شکار از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در سال 1384 شناسایی و در فهرست آثار ملی ثبت شد. اما تاکنون مسیر دسترسی به این غارها برای گردشگران تسهیل نشده و حتی تابلوی راهنمایی هم که جهت را نشان دهد، در مسیر نصب نشده بود.

 

غارهای دوگانه معروف به رشی بین روستاهای «رشی» و «سی دشت» در ارتفاعات شهرستان رودبار، دهستان «دشتويل» از توابع بخش رحمت آباد بالاتر از شهر «توتکابن» قرار دارد. وضعیت قرارگیری غارها به نحوی است که 2 غار به فاصله کم، در دیواره دره عمیق و صعب العبوری قرار گرفته است و عمدتا تورهای گردشگری بوسیله راهنما، می‌توانند به این غارها بروند. البته بطور فردی هم می‌توان به این غارها رفت. ولی از آنجا که مسیر دسترسی فاقد علائم جهت یابی و نشانه گذاری بوده، بعضا موجب سردرگمی طبیعت‌گردان شده و افراد از باغ‌های مردم محلی سردر می‌آوردند و همین یک چالش و درگیری میان اهالی ایجاد می‌کرد.

 

 

تنها تابلوی راهنما در مسیر، تابلویی رنگ و رورفته و زنگ زده ای است که سمت چپ جاده اصلی دسترسی روستای «رشی» به سمت «سی دشت» قرار دارد. این تابلو درست بر سر یک پیچ تند قرار گرفته که یک سمتش کوه و سوی دیگر، دره ای عمیق قرار دارد و در حاشیه جاده نیز پارکینگی برای توقف خودروها نیست. بتازگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اعلام کرده، 18تابلوی راهنما تا مسیر غارهای دربند رشی نصب شده است.

 

« ولی جهانی» با اشاره به قدمت این غارها، گفت: کاوش‌های باستان شناسی در غارهای دربند رشی نشان  می‌دهد، یکی از قدیمی‌ترین استقرارگاه‌های انسان دوره پارینه سنگی بوده و مسکن شکارچیان عصر سنگ در دره رودبار و دره سفید رود بوده است.

 

وی، اضافه کرد: این غارها در ارتفاع 750 متری از سطح دریا قرار دارد و نخستین بار در سال 1384 به وسیله یک تیم باستان شناسی به سرپرستی دکتر «فریدون بیگلری» و تیمش، حفاری و بررسی باستان شناسی شد. در فصل نخست کاوش، یافته‌هایی مبنی بر استقرارهای اواخر دوران پارینه سنگی کشف شد.

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان یادآور شد: قدمت غارهای دربند رشی به 230 هزار سال قبل می‌رسد و پس از کاوش‌های باستان شناسی در سال یاد شده، پرونده شناسایی آن به شورای ثبت کشور ارسال و به شماره 13219 ثبت ملی شد.

 

جهانی درباره قدمت این غارها توضیح داد: گمانه‌زنی باستان‌شناسی در غار دربند رشی، منجر به شناسایی شواهد جدیدی از استقرارهای پارینه سنگی شد و در این کاوش‌ها مجموعه‌ای از دست ساخته‌های سنگی و بقایای جانوری و همچنین تعدادی قطعات سفال مربوط به هزاره اول پیش از میلاد یافت شد. در این غار علاوه بر چند ابزار سنگی دوره شکار، دندان‌های خرس نیز پیدا شده است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، همچنین افزود: یافته‌های باستان‌شناسی، نشان می‌دهد، غار کوچکتر قدمت بیشتری نسبت به غار نخست دارد. غار کوچک‌تر در فاصله کمی از غار بزرگ‌تر قرار دارد و با قدمت 230 هزار سال قبل، مربوط به عصر پارینه سنگی است و غار بزرگتر مربوط به عصر آهن و 200 هزار سال قبل است.

 

 

جهانی درباره نصب تابلوهای راهنما در مسیر غارهای رشی، توضیح داد: 18 تابلوی راهنمای چوبی با طرحی برگرفته از الگوی معماری منطقه ساخته شده و در مسیر دسترسی به غارهای رشی نصب شده است تا دسترسی گردشگران به غارها تسهیل شود.

 

وی با اشاره به اینکه دره منتهی به غارهای دربند رشی یکی از مناطق بکر طبیعی در شهرستان رودبار است، از گردشگران خواست تا در هنگام بازدید، در حفظ طبیعت منطقه کوشا باشند.

 

کد خبر 1226219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha