خروج شهرداری اهواز بعد از ۱۷ سال از لیست سیاه بانک مرکزی/ ۶۰ مجموعه ورزشی روباز در اهواز احداث می‌شود

امینی با اشاره به احداث ۶۰ مجموعه ورزشی روباز توسط شهرداری، از بهره‌برداری از ۴۰ مجموعه تا ۲۲ بهمن خبر داد و گفت: همچنین سه مجموعه برای بانوان و خانواده‌ها به صورت اختصاصی و پردیس خانوادگی در پارک شهروند، پارک حجاب و باغ ولی‌عصر راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان خوزستان، رضا امینی امروز چهارشنبه (۴ آبان) در چهل‌وهشتمین جلسه شورای اطلاع‌رسانی خوزستان که با موضوع بررسی وضعیت خدمات شهری در اهواز برگزار شد اظهار کرد: شهرداری با ۳۴۰ وظیفه که در قانون برای آن پیش‌بینی شده، دارای سطح گسترده‌ای از خدمات برای مردم است و هر چقدر در انجام خدمات باکیفیت عمل کند رضایتمندی مردم و اعتماد اجتماعی و در نهایت سرمایه کشور افزایش چشمگیری خواهد داشت.

 

شهردار اهواز در خصوص موضوعات خدماتی و شرایط زیست محیطی شهر افزود: همکاری دستگاه‌ها در بهتر شدن وضعیت شهر، همراهی و همکاری مردم در تغییر رفتار شهروندی همه تکالیفی هستند که در پیشرفت و توسعه شهر نقش بسزایی دارند.

 

وی تصریح کرد: چون بودجه شهرداری از طریق مردم تامین می‌شود قانون مشخص کرده که شهرداری‌ها حق ندارند بیشتر از ۴۰ درصد درآمدهای خود را به هزینه‌های عمرانی و بیشتر از ۶۰ درصد را به هزینه‌های جاری اختصاص دهند اما تدوین و نگارش بودجه با تحقق و تخصیص بودجه متفاوت است.

 

امینی اضافه کرد: برخی شهرداری‌های پیشرو در کشور سهم بودجه عمرانی به جاری را از ۴۰ به ۶۰ درصد به ۷۰ درصد عمرانی و ۳۰ درصد جاری تبدیل کردند و این در حالی است که  در اهواز ۸۰ درصد بودجه شهرداری اهواز مربوط به مسائل جاری و پرداخت حقوق و ۲۰ درصد عمرانی است.

 

وی خاطر نشان کرد: علت این امر ورود انبوه نیروهای غیرکارآمد و غیرمتخصص به بدنه شهرداری است و همین مساله باعث شده بیشتر بودجه صرف حقوق و دستمزد کارکنان شود و برای هزینه‌های خدماتی و عمرانی با کمبود منابع مواجه شویم.

 

شهردار اهواز یکی از راه‌ها برای خروج شهرداری از چالش‌ها را بحث عوارض آلایندگی دانست و ابراز کرد: در سال‌های گذشته با پیگیری دریافت حق عوارض آلایندگی از طریق مدعی‌العموم شکایت صورت گرفته که ماه گذشته رای نهایی صادر و پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان حق آلایندگی از شرکت نفت نهایی و میان شهرداری تمام شهرهای خوزستان توزیع شد.

 

وی سهم شهرداری اهواز از این مبلغ را یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان بیان کرد و ادامه داد: از این مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه نیمه تمام پل چمران، ۲۵۰ میلیارد تومان به پل شهید بندر و ۳۰۰ میلیارد تومان برای آسفالت معابر و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای حوزه فرهنگی اختصاص یافت.

 

امینی با بیان اینکه پل چمران برای تکمیل به ۳۵۰ میلیارد تومان نیاز دارد اذعان کرد: یکی از خطوط روگذر این پروژه (گلستان به امانیه) در ۱۶ مهر افتتاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت، ۲۰ آبان‌ لاین بعدی این پروژه از سمت امانیه به گلستان به بهره‌برداری می‌رسد و فاز بعدی آن در مسیر پل پنجم به گلستان پایان آذر و مسیر امانیه به پل پنجم نیز در دی ماه تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وی با اشاره به اینکه تابلو روزشمار این پروژه را در مسیر نصب کردیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا در موعد مقرر آن را تکمیل و در اختیار مردم اهواز قرار دهیم گفت: اهواز با وسعتی بالغ بر ۱۹ هزار هکتار، دارای ۳۰ هزار هکتار خیابان و معبر است که برای یک سوم آسفالت این شهر نیاز به ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم.

 

شهردار اهواز همچنین از تولید سگمنت‌های روگذرال ۴۰۰ شهید بندر (چهارشیر) از مهرماه خبر داد و تصریح کرد: با تزریق منابع مالی و نصب تابلوهای روز شمار تا ۱۵ اسفند این پروژه هم به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وی با بیان اینکه اعتبار و شخصیت حقوقی شهرداری باید تقویت شود تاکید کرد: بیش از ۶ هزار میلیارد تومان از دستگاه‌های دولتی مطالبه داریم که یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن احصا و ۲۰۰ میلیارد آن حسابرسی شده است.

 

امینی به پروژه قطار شهری اهواز اشاره کرد و افزود: این پروژه که با ۱۲ هزار میلیارد ریال امکان راه‌اندازی آن وجود داشت، امروز نیاز به ۳۰۰ هزار میلیارد ریال نیاز دارد تا تکمیل شود.

 

وی اضافه کرد: جلسات متعددی در خصوص پروژه قطار شهری در شورای سازمان به ریاست معاونت فنی عمرانی استانداری برگزار شد و با وزیر کشور و معاونین دستگاه‌های مختلف به یک اجماع نظری منوط به خلع ید کامل پیمانکار رسیدیم و بنا داریم ۲ فاز از خط یک به حدود ۱۱ کیلومتر را با هزینه‌ای بالغ بر ۵.۵ تا ۶ میلیارد تومان از وزارت کشور با مشارکت دولت و خرید اوراق مشارکت و مابقی از طریق ایجاد مجتمع‌های فروشگاهی و منابع غیرنقدی و نقدی را تامین کنیم تا ظرف مدت ۲۴ ماه آینده بتوانیم آن را تکمیل و به مردم شریف اهواز تحویل دهیم.

 

شهرداری اهواز به اقدامات شهرداری اهواز در حوزه فرهنگی و ورزشی اشاره کرد و یاد آور شد: احداث و تجهیز ۶۰ مجموعه ورزشی روباز را در دستور کار داریم که ۴۰ مجموعه تا ۲۲ بهمن به بهره‌برداری می‌رسد.

 

وی با بیان اینکه سه مجموعه برای بانوان و خانواده‌ها به صورت اختصاصی و پردیس خانوادگی در پارک شهروند، پارک حجاب و باغ ولی‌عصر و سامان‌دهی بازارچه‌ها و ... خبر داد و ابراز کرد: نیاز است همه دستگاه‌های فرهنگی فعالیت کنند.

 

امینی از خارج شدن شهرداری بعد از ۱۷ سال از لیست سیاه بانک مرکزی خبر داد و بیان کرد: تسهیلات بانکی به مبلغ هفت میلیارد تومان که شهرداری در سال ۸۳ از بانک جهانی بحرین اخذ کرده بود و به دلیل عدم پرداخت اقساط آن این عدد به ۴۸۰ میلیارد تومان رسیده بود با پیگیری‌های صورت گرفته و جلسات مکرر با معاون اول رییس‌جمهور، رئیس بانک مرکزی و مجموعه عوامل در حوزه اقتصاد با ۲۰۰ میلیارد تومان تسویه و شهرداری اهواز بعد از ۱۷ سال از لیست سیاه بانک مرکزی خارج‌ شد.

 

کد خبر 1226586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha