برگزاری جشنواره علمی - ترویجی زکات در مازندران| شش ماهه نخست امسال ۹۶میلیارد تومان زکات جمع آوری شد

حجت الاسلام عالیشاه از برگزاری جشنواره علمی - ترویجی زکات در مازندران خبر داد و گفت: این جشنواره به صورت ملی ۸دی ماه در استان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، حجت الاسلام بشیر عالیشاه،‌امروز(۴آبان) در نشست شورای زکات که با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه درمازندران برگزار شد، از برگزاری جشنواره زکات در هشتم دی ماه سالجاری در استان خبر داد و اظهار کرد: جمع آوری زکات در استان به جهت تبلیغ و ترویج روحانیون و ائمه جمعه استان رشد قابل توجهی داشته است.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره)استان مازندران با بیان اینکه استان ۷۴میلیارد تومان برنامه تعهدی در حوزه زکات دارد،‌افزود: شش ماهه نخست امسال ۹۶میلیارد تومان زکات جمع آوری شده که رشد ۱۰۴درصدی را شاهد بوده ایم.

 

حجت الاسلام عالیشاه با بیان اینکه درآمد زکات فطریه در سال جاری ۲۵میلیارد تومان بوده، افزود: درآمد زکات واجب در استان امسال ۹۰۰میلیون تومان است که نسبت به سال گذشته ۴۶۳درصد رشد داشته ایم.

 

وی با بیان اینکه درآمد زکات مستحبی در شش ماهه نخست سال گذشته ۳۳میلیارد تومان بوده که امسال به ۷۰میلیارد تومان رسیده و رشد ۱۱۰درصدی را شاهد بوده ایم، گفت: درآمد نقدی زکات در شش ماهه سال گذشته ۳۳میلیارد ریال معادل سه ملیارد و ۳۰۰میلیون تومان بوده که امسال در این مدت مشابه ۱۳میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان ثبت نقدی داریم که نسبت به سال گذشته حدود۳۰۹درصد رشد داشتیم.

 

حجت الاسلام عالیشاه ادامه داد: درآمد غیر نقدی زکات در شش ماهه نخست سال گذشته ۱۲۸میلیارد ریال معادل ۱۲میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان بوده که در مدت مشابه امسال ۱۸میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان بوده که ۴۶درصد رشد داشتیم.

 

وی با بیان اینکه از مجموع درآمد ۹۶میلیارد تومانی زکات در شش ماهه نخست امسال درآمد نقدی امداد۱۳میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان مبنی بر ۱۴درصد درآمد کل را شامل می شود، بیان کرد: درآمد کالا نیز ۱۸میلیارد و ۷۰۰مبنی بر ۱۹.۵درصد درآمد کل و درآمد انتظامی نیز ۶۴میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان مبنی بر ۶۶درصد درآمد کل و درآمد زکات واجب هم به ارزش ۹۰۰میلیون تومان مبنی بر یک درصد درآمد کل بوده است.

 

حجت الاسلام عالیشاه با بیان اینکه درآمد زکات مستحبی به ارزش ۷۰میلیارد تومان که ۷۳درصد درآمد کل را شامل می شود،‌گفت: زکات فطریه نیز ۲۶از کل درآمد را شامل می شود.

 

وی با بیان اینکه ۹۸.۵درصد از این درآمد صرف محرومین شد و ۱.۵درصد پروژه از محل وجوهات زکات داشتیم، اظهار کرد: سه شنبه ها ارباب رجوع امداد ۲برابر شده است.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی براساس رویکرد کمیته امداد وجوهات زکات در جایگاه مناسب هزینه شده است، گفت: امسال ۴۸۱مورد جهیزیه به ارزش۲میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان به نوعروسان استان اهدا شد.

 

وی با بیان اینکه برای هر نوعروس ۵میلیون تومان از محل وجوهات زکات جهیزیه اهدا شد، افزود: کمک هزینه درمانی به ۸هزار و ۳۲نفر به ارزش چهار میلیارد تومان با میانگین سرانه هر نفر ۵۰۰هزار نفر پرداخت شده است.

 

حجت الاسلام عالیشاه با بیان اینکه کمک هزینه تحصیلی برای ۵هزار و ۳۹۰نفر به ارزش سه میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان پرداخت شد، گفت: چهار درصد کل درآمد زکات جمع آوری شده به کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان اختصاص یافت.

 

وی با بیان اینکه ۱۰۰میلیون تومان برای آزادی ۲۱زندانی جرائم غیر عمد هزینه شد، افزود: کمک هزینه مسکن نیز به ارزش ۹میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به ۹۳مددجو اختصاص یافت. این میزان ۱۰درصد از کل درآمد زکات استان است.

 

حجت الاسلام عالیشاه با بیان اینکه برای بازسازی و بهسازی مسکن مددجویان شامل لوله کشی گاز، احداث حمام و سرویس بهداشتی نیز به ۲هزار و ۶۰نفر به ارزش ۱۰۲میلیارد تومان با میانگین سرانه ۵میلیون تومان هزینه شده، گفت: کمک هزینه معیشت به تعداد۸۶هزار و ۵۴۴نفر به ارزش ۶۰میلیارد تومان مساعدت شده است.

 

وی با بیان اینکه سایر موارد کمک ها به ارزش ۴۵میلیارد تومان بوده که به صورت موردی در اختیار مددجویان قرار داده شد، افزود: سبد های معیشتی غذایی به صورت فصلی به مددجویان اهدا می شود.

 

حجت الاسلام عالیشاه از توزیع اطعام گرم بین نیازمندان در قالب طرح ۷۲دیگ خبر داد و گفت:‌برای ساخت مسجد نیز یک میلیارد  و ۴۰۰میلیون تومان از محل وجوهات زکات مساعدت شد.

 

وی با بیان اینکه هشتم دی ماه جشنواره زکات در استان برگزار خواهد شد،‌یادآورشد: این جشنواره با هدف بستر سازی در جامعه به منظور نهادینه نمودن فریضه زکات در سبک زندگی آحاد جامعه، مهیا نمودن عرصه های مدیریتی و اجرایی جامعه در جهت تحقق منویات و فرامین مقام معظم رهبری، ایجاد منظومه ساختار و مفاهیم جریان ساز نقش زکات بانگاه به آینده، زکات در اقتصاد اسلامی، جهاد تبیین مبنی برفراهم سازی زمینه ارتقای سطح آگاهی و بینش جامعه با معرفی کارکردها و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی زکات به منظور نظام سازی در جامعه اسلامی، جهاد تبیین تشریح، توجیه، ترویج و فرهنگ سازی زکات با استفاده از جامعه نخبگانی و فرهیختگان دارای تریبون، ایجاد زمینه مناسب در جهت تشویق مردم برای پرداخت زکات، تقویت باورهای دینی، بهره گیری از ظرفیت های عرصه های علمی، فرهنگی، هنری و ... برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام عالیشاه با بیان اینکه این جشنواره در محورهای کلیپ کوتاه، خوشنویسی، عکس نوشته، طراحی و نقاشی، متن ادبی و داستان نویسی، موشن گرافی و شعر، کتابخوانی، مقاله و... برگزار می شود، گفت: آیت الله اعرافی برای حضور در اختتامیه این جشنواره دعوت دارند.

کد خبر 1226658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha