دستیابی به عدالت ورزشی با تجهیز کانون های مساجد

تجهیز کانون های فرهنگی و هنری مساجد به وسایل ورزشی امکان تحقق عدالت در دسترسی به امکانات این عرصه را فراهم می سازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، اکبر مهدی‌زاده:

 

تشکیل کانون های مساجد تنها یک بستر توسعه خدمات فرهنگی و هنری نبوده بلکه این مراکز به لحاظ مدیریت مردمی و جایگاه و امکانات موجود قادر به ایجاد فرصت های زیادی برای دیگر رشته ها هم خواهد بود.

ورزش و نشاط اجتماعی نمونه ای از بسترهایی است که در کانون های فرهنگی و هنری می توان به آن رسید که دستیابی به امکانات ورزشی باید در این مراکز تسهیل شود.

 

فارغ از اینکه کانون روستایی و یا شهری باشد، وجود برخی از وسایل ورزشی در این مراکز توانسته سهم خوبی در ایجاد نشاط اجتماعی، جذب اعضا و ایجاد عدالت در بهره گیری از امکانات ورزشی داشته باشد و فرهنگ ورزش و تکاپو را نهادینه می سازد.

حرکت و جریان های موثری در کشور گاها ایجاد شده که توانسته فرصت سازی کند اما تداوم آن و یا ایجاد یک برنامه یکپارچه در سراسر کشور حلقه مفقود این اقدامات است.

برخی از استان ها مسئولان کانون های فرهنگی و هنری مساجد در تفاهم نامه ای با هیات های ورزشی توانسته اند مساجد را به امکانات مجهز کنند و برخی هم در توسعه ورزش همگانی و یا تقویت فرهنگ منش پهلوانی موفق بوده اند اما در بعضی نقاط این چنین خبرهایی نبوده و نیاز به توسعه خدمات، ایده ها و ایجاد یک وحدت رویه می باشد.

دستاوردهای متعدد تجهیز به امکانات ورزشی

 

تجهیز کانون های فرهنگی و هنری مساجد به امکانات ورزشی دستاوردهای زیادی از جمله جذب اعضا، نشاط اجتماعی، تقویت فرهنگ ورزش، آموزش ورزشی، توسعه فرهنگی در ورزش و ایجاد بسترهای تعاملی برای رونق تکاپو و جلوگیری از بیماری های ناشی از تنبلی را خواهد داشت.

 

کارشناس کانون های فرهنگی و هنری مساجد تیران و کرون با اشاره به تجارب کسب شده ناشی از تجهیز این مراکز به تجهیزات ورزشی، گفت: در یک دوره ای با همکاری مدیران کانون های مساجد و مسئولان محلی تجهیزات ورزشی در این مراکز شهرستان توسعه یافت.

«علی معینی« افزود: فعالیت های ورزشی امکان جذب به مسجد،  ارتقا سطح شادی و نشاط جامعه، و رونق کارهای کانون را به همراه داشته است.

وی افزایش سطح سلامت روح و جسم با ارتباط بین فعالیت های هنری، فرهنگی، دینی و ورزشی را دستاوردهای این اقدام برشمرد.

به اعتقاد این فعال در حوزه فرهنگ دینی، باید بیش از گذشته برای تجهیز کانون های فرهنگی و هنری مساجد اقدام کرد.

 

تاثیرات فرهنگی ورزش در کانون های مساجد

کارشناس ورزش و مدرس دانشگاه پیام نور به ضرورت تعامل بین تشکل های فرهنگی و با هیات های ورزشی اشاره کرد و گفت: استعدادهای زیاد و متعدد ورزشی در بین بخش‌های مختلف کشور وجود دارد که سرمایه گذاری در این حوزه نتایج ارزشمندی را برای ورزش جامعه خواهد داشت.

سید «علیرضا سید اشرفی« افزود: شناسایی استعدادهای ورزشی نقاط مختلف نیازمند جلوه فعالیت و حضور کارشناسان برای بررسی است که شبکه کانون های مساجد به این موضوع کمک می کند.

وی با بیان اینکه توسعه فرهنگ ورزش در جامعه لازم است، تصریح کرد: بسیاری از مفاهیم مهم زندگی مثل رقابت سازنده، تجربه برد و باخت، تحمل و بردباری در برابر سختی ها و تلاش برای موفقیت را در صحنه های رقابت ورزشی می تواند کسب کرد.

به گفته این کارشناس ورزشی، کسب مفاهیم مهم اجتماعی، تحقق نشاط اجتماعی و تقویت فرهنگ و منش پهلوانی از دیگر دستاوردهای تعاملات فرهنگی و ورزشی و تجهیز کانون های مساجد به امکانات این بخش است.

 

نمایش پیوند دین و ورزش در کانون های مساجد

 

دین اسلام توصیه به ورزش داشته و همواره مسلمانان را از تنبلی دور کرده و پیامبر هم نسبت به برخی از رشته های ورزشی از جمله شنا و سوارکاری سفارش کرده اند که این دقت توجه ها نقش ورزش در دین را مشخص کرده می کند.

وجود بسترهای ورزشی در مسجد می تواند نمایش پیوند دین و ورزش را رقم بزند و کانون های فرهنگی و هنری مساجد مرکز تجلی باشند.

کد خبر 1227158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha