برنامه های هویت ساز برای دانش آموزان در آموزش و پرورش مغفول مانده است

حجت الاسلام محمودی گفت: رسالت آموزش و پرورش بیشتر در حوزه هویتی است و باید در برنامه های هویت ساز جدی تر کار شود ولی متاسفانه این رویکردها، خیلی رویکرد هویتی نیست.

حجت الاسلام «مهدی محمودی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قزوین گفت: ما در انجمن اسلامی برنامه ای داریم که روی بحث هویتی دانش آموزان کار می شود که عنوان این برنامه برای دانش آموزان دختر، «دختران تمدن ساز» و برای دانش آموزان پسر هم «پسران حماسه ساز» است.

 

مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان قزوین ادامه داد: رسالت آموزش و پرورش بیشتر در حوزه هویتی است و باید در برنامه های هویت ساز جدی تر کار شود ولی متاسفانه این رویکردها، خیلی رویکرد هویتی نیست.

 

وی عنوان کرد: دومین مسئله این است که باید به دانش آموز این فرصت داده شود که نقش آفرینی کند، یکی از مهمترین مسائلی که ما بارها در جلسات مختلف روی آن تأکید کرده ایم این است که دانش آموز دهه هشتادی می تواند بسیار اثرگذار باشد و اثرگذاری که دانش آموز در بین همسالان و خانواده می تواند داشته باشد نباید نادیده گرفته شود و این امر در مجموعه آموزش و پرورش مغفول واقع شده است.

 

حجت الاسلام محمودی اعلام کرد: دانش آموز در بازه سنی قرار دارد که دوست دارد به او توجه شود و هیجانات خود را تخلیه کند، وقتی سراغ دانش آموز نرفته و مسائل دانش آموز را نمی شناسیم، مشکلاتی را شاهد خواهیم بود.

 

وی تأکید کرد: باید بررسی کنیم که نوجوان ما در این سن به دنبال استقلال، هویت، هیجان و چه موارد دیگری است و ما در این موضوع ضعف داریم، البته شهر به شهر، کشور به کشور و فرهنگ به فرهنگ این موضوع می تواند متفاوت باشد ولی می توانیم به دستورالعمل جامعی برسیم که مسائل نوجوان ما چیست و دختر و پسر ما چه فکر می کند.

 

مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان قزوین تصریح کرد: نخستین قدمی که ما باید برداریم، علمی است یعنی باید پیمایشی داشته و مسائل حوزه نوجوان را از لحاظ روانشناسی، جامعه شناسی و محیطی، اقتصادی و غیره شناسایی کنیم.

 

وی یادآور شد: ما امروز دانش آموزانی را داریم که وارد حوزه اقتصادی شدند و سال های قبل این اتفاق را نداشتیم که این موارد باید کنکاش شود و در واقع باید مسائل نوجوان شناخته شود و روی این مسائل کار شود.

 

حجت الاسلام محمودی خاطر نشان کرد: ما اگر مسائل نوجوان را نشناسیم و برنامه ریزی خوب و معرفی دقیقی نداشته باشیم ممکن است مسائل مختلفی را در حوزه دانش آموزان شاهد باشیم و از طرفی باید توجه داشته باشیم دشمنی داریم که می خواهد روی این قشر اثرات منفی گذارد بنابراین باید سرعت خود را بیشتر کرده و مهندسی دقیقی در این حوزه داشته باشیم.

 

کد خبر 1227848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha