ایده های بسیاری در حیطه حماسه دینی مغفول مانده است

شرفی خبوشان با بیان اینکه پرداختن به کنش های جمعی و کمک به خودآگاهی ادبیات داستانی را قوی می کند، گفت: یکی از اهداف جایزه داستان حماسی ایجاد خودآگاهی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمدرضا شرفی خبوشان امروز دوشنبه 9 آبان در نشست خبری فراخوان سومین جایزه ملی داستان حماسی که در سالن طاهره صفارزاده در حوزه هنری برگزار شد، خبرنگاران را قاصدان فرهنگی توصیف کرد و گفت: شما خبرنگاران جوایز مختلف را در بسیاری از حیطه ها اطلاع رسانی کردید. انتظار شما و مردم از یک جایزه این است که اثرگذار باشد و در سطحی که مخاطبان را درگیر می کند، اثرگذاری اش مشهود باشد. اثرگذاری باید هم در تولید اثر باشد و هم در سطح فرهنگ جامعه.

 

دبیر علمی سومین جایزه ملی داستان حماسی با بیان اینکه جایزه ای که جریان سازی می کند موفق خواهد بود، عنوان کرد: با برگزاری دو دوره از جایزه ملی داستان حماسی شواهدی مبنی بر اثرگذاری آن را دیدیم. این جایزه بر مبنای یک طرز و شیوه حرکت کرده است. این جایزه داستان حماسی را به عنوان یک گونه در ادبیات مطرح می کند و ما تاکنون چنین جایزه ای در کشور نداشتیم.

 

این نویسنده تصریح کرد: جایزه داستان حماسی مدعی است که به گونه ای می پردازد که گونه ای خاص است و برآمده از کنش های جمعی تاریخ و مردم است. آن چیزی که ادبیات داستانی کشور را قوی می کند، پرداختن به کنش های جمعی و کمک به خودآگاهی جمعی است. جایزه داستان حماسی در حقیقت می خواهد یک خودآگاهی ایجاد کند.

 

شرفی خبوشان با اشاره به اینکه در تاریخ هر ملت حماسه شکل می گیرد، بیان کرد: این حماسه شکل می گیرد تا از دستاوردهای آن ملت دفاع کند و به ملت آگاهی دهد که چه دستاوردهایی دارد. مفهوم ملت و ملیت و فراتر از آن امت که در سطح دینی تنفس می کند، برآمده از نگاه های جدی به داشته ها و کنش های جمعی در جنبه های دینی و حماسی است.

 

دبیر علمی سومین جایزه ملی داستان کوتاه خاطرنشان کرد: در حوزه رمان و داستان کوتاه می توانیم گونه ای پدید آوریم که متعلق به ایران باشد. به نظر بنده جایزه داستان حماسی یک جایزه جریان ساز است و اثرگذاری آن در سطوح مختلف هویدا خواهد شد. این جایزه تولید اثر را مد نظر قرار داده است.

 

این نویسنده یادآور شد: جایزه ملی داستان حماسی شرایطی مهیا کرده که نویسندگان جوان بتوانند تحت نظر اساتید با تجربه قرار گیرند. در هر استان نویسنده پیشکسوت و با تجربه می تواند به عنوان راهنما جوانان را همراهی کند.

 

شرفی خبوشان اظهار داشت: حماسه های تاریخی از روزگار گذشته تا به امروز وجود دارد. محل نمو و رشد و تغذیه این حماسه، مردم است. وظیفه حماسه به طور بسیار پررنگ، ایجاد هویت و دفاع از مرزها است. در حماسه مرزها فقط جغرافیایی نیستند بلکه مرزهای فرهنگی را نیز شامل می شوند، فقط زبان فارسی نیست که فرهنگ و هویت ما را می سازد بلکه بینش و رفتار ما در مقاطع تاریخی نیز در ساخت فرهنگ و هویت موثر بوده و از ما ملتی خاص و شریف ساخته است.

 

وی با بیان اینکه جایزه داستان حماسی نگاهی به فرا مرزها دارد، گفت: در دوره های بعدی در نظر داریم از کشورهایی که با آنها اشتراکات فرهنگی داریم دعوت به عمل آوریم. هر بوم حماسه خاص خود را دارد، هر خطه ای با تکیه بر ظرفیت های بومی خود حماسه ای آفریده است. بسیاری از آفرینندگان حماسه مغفول هستند و کسی اسمی از آنها نشنیده است. جایزه ملی داستان حماسی این فرصت را فراهم می کند که همه در بوم خود بگردند، حماسه های بومی را پیدا کنند و با علم داستان نویسی این حماسه ها را ماندگار کنند.

 

دبیر علمی سومین جایزه ملی داستان حماسی تصریح کرد: در حیطه حماسه دینی ایده ها و موضوعاتی داریم که از آنها غفلت شده است. کسانی بودند که به عنوان قهرمان برای نگهداری و پاسداشت مفاهیم دینی و معرفت دینی تلاش کرده اند. می توانیم بگوییم خلاصه و چکیده برگزاری جشنواره ها و جایزه ها منجر شده که به نوعی از برگزاری جایزه برسیم که تمام ظرفیت ها در آن دیده شده و اثرگذار بوده است.

 

گفتنی است، جایزه ملی داستان حماسی در سه بخش داستان کوتاه، رمان و بخش ویژه با موضوعات حماسه های تاریخی، دینی و بومی برگزار می شود. تقویت زبان و ادبیات تاریخی و تقویت ادبیات داستانی و از همه مهم تر هویت سازی از جمله اهداف جایزه ملی داستان حماسی است.

 

کد خبر 1227902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha