جهرم قطب تولید کننده نهال خرما می شود

جلیلی مقدم با اشاره به اینکه جهرم قطب تولید کننده نهال خرما می شود، گفت: این شهرستان یکی از قطب های تولید مرکبات و خرما بوده و برای ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس،زهرا جلیلی‌مقدم امروز (سه شنبه ۱۰ آبان) در جلسه برنامه ریزی و هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی شهرستان جهرم با بیان اینکه زمینه صادرات مرکبات و خرما در کشور وجود دارد، اظهار داشت: کشور ما بزرگترین تولید کننده مرکبات و خرما در دنیا است که در تولید خرما، رتبه سوم در دنیا و در تولید مرکبات زتبه هفتم را دارا هستیم و بنابراین توانایی صادرات این دو محصول وجود دارد.

 

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی افزود: خوشبختانه شهرستان جهرم یکی از قطب های تولید مرکبات و خرما است و برای ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

 

وی اعلام کرد: مقداری لیموشیرین برای ارزیابی صادرات این محصول به سفارت ایران در کشورچین ارسال شده است و منتظر اعلام نتیجه هستیم.

 

جلیلی مقدم در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه خرید تضمینی بر مبنای کف هزینه تولید قیمت گذاری می شود، گفت: همواره قیمت بازار بهتر از قیمت تضمینی بوده است به همین منظور چند سالی است موضوعی تجت عنوان خرید توافقی در وازتخانه پیگیری می کنیم تا ضربه ای به تولید و تولیدکننده وارد نشود.

 

وی ادامه داد: امسال برای لیمو خرید توافقی صورت گرفت و اکنون هم خرمای شاهانی خرید توافقی در حال انجام است.

 

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی، زوال مرکبات در شهرستان جهرم را یکی از معضلات و مشکلات تولید مرکبات عنوان کرد و بیان داشت: این زوال بر روی تولید مرکبات و آینده آن تاثیر گذاشته است بنابراین نیاز به تغییر الگوی کشت از موارد مهمی است که باید دنبال و پیگیری شود.

 

جلیلی مقدم گفت: در زمینه تغییر الگوی کشت، کشت مرکبات باغات متراکم به صورت پایلوت در استان فارس و شهرستان جهرم انجام شده و هممچنین خزانه پاجوش در استان ها در حال پیگیری است.

 

وی اعلام کرد: در دنیا تنها پنج شرکت مجتمع کشت بافت تولید نهال خرما وجود دارد و با توجه به اینکه کشور ما در زمینه تولید خرما جایگاه بالایی دارد و بر اساس پیش بینی ها سطح زیر کشت این محصول هم در آینده افزایش پیدا می کند، لازم است به سمت مجتمع های کشت بافت تولید نهال خرما برویم.

 

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی افزود: یک مجتمع کشت بافت تولید نهال خرما چند وقت پیش در شهرستان جهرم کلنگ زنی شد و امیدوارم با رونق این مجتمع، این شهرستان به عنوان قطب تولید کننده نهال خرما برای تهیه و تولید در کشور هم برای صادرات حرف برای گفتن داشته باشد و بیش از پیش در زمینه خرما معروف تر شود.

 

کد خبر 1228278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha