بسته بندی نامناسب، سد پیش روی صادرات انگور است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: انگور خراسان شمالی به نسبت انگورهای کشور چین که بازار را محاصره کرده، کیفیت بهتری دارد ولی به دلیل بسته‌بندی های نامناسب امکان رقابت در بازار بین‌المللی را ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ «سعید پورآبادی» رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران عنوان کرد: بخشی از محصولات کشاورزی استان به دلیل عدم فرآوری و بسته‌بندی های مناسب به صورت تازه خوری به فروش می‌رسد و به بازارهای جهانی راه پیدا نمی‌کند.

 

به گفته‌ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی، پیش از این بخشی از انگور تولیدی استان به پاکستان صادر می شد اما در حال حاضر تاجران این بازار را از دست داده‌ایم، ولی با این وجود سعی بر این داریم فعالیت تاجران از سرگرفته شود و صادارات انگور همچون گذشته فعال شود.

 

پور آبادی با تأکید بر اینکه ظرفیت تولید انگور در استان بالا است ولی بازار فروش نداریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر خراسان شمالی با بیش از ۲۰ کشور مراودات تجاری دارد و در این ارتباطات، تلاش می‌شود تا شرایط فروش محصولات استان گسترش یابد.

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی همچنین به گسترش فعالیت‌های خراسان شمالی با مسکو اشاره کرد و اظهارداشت: خراسان شمالی طی مراودات انجام شده با یک هلدینگ ‌روسی شریک شد و مقرر شده تا محصولات استان به واسطه این هلدینگ به فروش برسد.

 

پور آبادی در ادامه توافق خراسان شمالی به عنوان شریک تجاری مسکو با بازرگانان روسیه را فرصت خوبی در توسعه مراودات بازرگانی دانست و گفت: به واسطه شراکت با هلدینگ مسکو همه‌ مردم استان در سود شرکت شریک خواهند بود.

 

وی از دیگر دستاوردهای سفر به روسیه برای تجار استان را انعقاد قرارداد صادراتی به ارزش یک و‌نیم میلیون دلار اشاره کرد و گفت: روسیه بازار قابل قبولی برای فروش محصولات و‌ تولیدات استان دارد.

 

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی همچنین به سفر دیگر هیأت تجاری استان به کشور ترکمنستان اشاره کرد و پیگیری توافق‌نامه آخال و گذرگاه مرزی را از دستاوردهای سفر ترکمستان اعلام کرد.

 

در عین حال، پور آبادی نشست با استاندار آخال ترکمنستان، تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی و مهم‌تر از همه نقد شدن طلب تاجرانی که پیش از تعطیلی مرزها به دلیل کرونا مراوده داشتند را از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سفر ترکمنستان دانست.

 

پور آبادی به مشکلات پیش روی بازرگانان‌ استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها ۱۲۶ فقره کارت بازرگانی فعال در این استان وجود دارد و ۶۰۰ کارت هم بنا به دلایل مختلف از جمله مشکلات تعهدات ارزی غیرفعال است.

 

رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی عنوان کرد: ۶۰ درصد از صادرات موادغذایی و تولیدات پلاستیکی استان از گمرک خراسان انجام می‌شود در حالیکه باید تلاش شود تا این امر به حداقل برسد و‌ شرایط صادرات تولیدات از استان فراهم شود. 

 

به گفته‌ وی طی هفته آینده بعد از دو سال وقفه از ۹ صادرکننده ملی استان تقدیر می شود.

 

 

کد خبر 1228454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha