نشست تبیینی «هستی شناسی جنین و ابعاد فقهی سقط جنین» در کرمان برگزار شد

نشست تبیینی هستی شناسی جنین و چالش‌های فقهی و اخلاقی اسقاط و قتل جنین برای گروه های مختلف در کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام رسول مزروعی، طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه(۱۱ و ۱۲ آبان) در نشست تبیینی «هستی شناسی جنین و ابعاد فقهی سقط جنین» که برای اقشار و گروه های مختلف برگزار شد؛ به آمار تکان دهنده سقط جنین در دنیا پرداخت و آن را باعث نگرانی شدید دانست.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه آمارهای دنیا حاکی از آن است سالانه حداقل ۵۰ میلیون قتل جنین اتفاق می افتد که سهم فاجعه بار ایران ۵۵۰ هزار جنین در سال است؛ اظهار کرد: این در حالی است که آمار فوتی های ناشی از سانحه و تصادفات سالانه ۱۷ هزار نفر است و و کرونا با آن همه مرگ و میر، طی این دوسال ۱۳۱هزار و ۷۷۰ نفر جانباخته یعنی در یک سال ۶۵ هزار نفر دارد در حالیکه سالانه ۵۵۰ هزار قتل جنین و به عبارتی روزانه هزار و ۵۰۰ قتل جنین داریم.

 

 


وی به اهمیت جان انسان در قرآن کریم اشاره و به آیات ۳۲ سوره مائده و ۲۰۷ بقره استناد کرد و سپس به تبیین واژه «سقط» پرداخت و گفت: تعبیر خدای سبحان قتل جنین است و سقط به معنای افتادن جنین است اما ما شاهد انداختن و قتل جنین هستیم و اگر کسی یک نفر حتی اگر جنین و کافر باشد بکشد انگار همه مردم را به قتل رسانده است.

 

 

حجت الاسلام مزروعی سپس به ابعاد فقهی سقط جنین پرداخت و ارتکاب عمدی این عمل را بر اساس نظر مراجع حرام دانست و افزود: ذهنیتی در افکار مردم ایجاد شده که جنین از سن خاصی روح در آن دمیده می شود در حالیکه این غلط است و علامه جعفری می گوید جنین از همان ابتدا که حتی دو سلولی است، روح دارد.

 

 

وی در همین باره با بیان اینکه جنین حتی قبل از ولوج روح، مرتبه ای از وجود انسان است و بعد از ولوج روح، کاملاً انسان است؛ افزود: بر اساس روایات، جنین حتی قبل از ولوج روح، مرتبه ای از وجود انسان است لذا واژه قتل برای سلب حیات از جنین حتی قبل از ولوج روح صادق است.

 

 

 

طراح پاسخ‌های مبسوط به شبهات علیه دین در حوزه‌های فقه و کلام گفت: با تأکید بر اینکه اسلام حتی اجازه نمی دهد کسی حیوان و یا پرنده و...را  برای تفریح بکشد حال چطور افراد سقط جنین کرده و در واقع یک انسان را می کشند؟ در حالیکه برای نطفه لقاح یافته، دیه به میزان ۲۰ مثقال طلا، وقتی عَلَقه می‌شود، ۴۰ مثقال طلا و وقتی مُضغه می‌شود، ۶۰ مثقال طلا و جنین در پایان دو ماهگی یک انسان مینیاتوری کامل است و دیه سقط آن ۱۰۰ مثقال طلا است که این مسئله قبل از ولوج روح است.

 

 

یکی از پدیده های جهان مدرن، افزایش سقط جنین است.




 

 

کد خبر 1228553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha