استفاده از نخبگان دانشگاهی و حوزوی برای کاهش پرونده های قضایی

نماینده اساتید دانشگاه خراسان جنوبی گفت: دستگاه قضا برای کاهش پرونده های قضایی و جرم در جامعه از نخبگان دانشگاهی و حوزوی استفاده کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین اژه‌ای عصر امروز (۱۹ آبان) در سفر یک روزه خود به خراسان جنوبی با اقشار مختلف مردم و خانواده معظم شاهد و ایثارگر استان دیدار کرد و پای دغدغه ها و صحبت های آنان نشست.

 

در برخورد با اغتشاشگران مماشاتی نباشد

غلامرضا رخشانی، نماینده جانبازان و خانواده شهدای خراسان جنوبی در این نشست اظهار کرد: امید ما به همت دستگاه قضایی است که در کنار رأفت اسلامی در برخورد با اغتشاشگران مماشاتی نباشد.

 

وی با اشاره به برخی از مشکلات ایثارگران و لزوم شنیدن شدن اعتراض آنان، تأکید کرد: اما اجازه موج سواری بر اعتراضات را نمی دهیم ولی اگر برخی از این اعتراض ها هدایت نشود معاندین از ان سوء استفاده خواهند کرد.

 

رخشانی ادامه داد: در جنگ نابرابر و تحمیلی هشت ساله عده ای سلامتی، جان و لحظات شیرین زندگی را دادند و برگشتند اخیرا بحث غرامت جنگی دوران اسارت مطرح شده است و هیچ مسئولی تاکنون با شفافیت این مسئله را مطرح نکرده است که آیا اخذ غرامت جنگی به نتیجه می رسد یا نه؟

 

نماینده جانبازان و خانواده شهدای خراسان جنوبی خواستار روشنگری در خصوص غرامت جنگی دفاع مقدس شد تا عده ای که از این مسئله سوء استفاده می کنند این مسیر به مسیر ناصوابی کشانده نشود.

 

وی با بیان اینکه فرزندان معظم شاهد و ایثارگر که سایه پدر بر سرشان نیست خروار خروار قانون برای آنان تصویب شده است، افزود: جای تعجب است که در دستگاه قضایی، قانونی برای فرزندان شهدا تصویب شود که برای ممنوعیت تحصیلی منعی ندارند، محروم شوند.

 

لزوم حل مشکلات استخدامی خانواده های ایثارگران

رخشانی به مشکلات جانبازان اشاره کرد و گفت: تعدادی از همسران و فرزندان جانباز زیر ۲۵ درصد جزء مشمولان ماده ۲۹ جامعه خدمت رسانی به ایثارگران نیستند که  خواستار الحاق خود به این ماده قانونی برای استفاده از تسهیلات هستند.

 

نماینده جانبازان و خانواده شهدای خراسان جنوبی به قانون ۲۱ جامعه خدمت رسانی به ایثارگران اشاره و تصریح کرد: بر این اساس سهمیه استخدامی دستگاه های اجرایی همسران جانباز زیر ۲۵ درصد قید نشده در حالی که با قید این مهم آنها نیز می توانند از این سهمیه استفاده کنند.

 

وی بیان کرد: فرزندان ایثارگران در آزمونهای استخدامی از شرایط حداقل نمره معدل معاف هستند اما در وزارت علوم و آموزش و پرورش کسب حداقل نمره را ملاک قرار دادند و سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران خاک می خورد و در عمل چنین سهمیه ای نصیب فرزندان نمی شود.

 

رخشانی در خواست کرد بنیاد شهید و امور ایثارگران تقویت شود تا تعهدات خود به بیمه دی را انجام دهد تا خانواده های ایثارگری که درگیر بیمه تکمیلی و پایه این بیمه هستند استفاده کامل ببرند.

 

استفاده از نخبگان دانشگاهی و حوزوی برای کاهش پرونده های قضایی

در ادامه، محمد مهدی دیانی، نماینده اساتید دانشگاه های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قضاوت بر اساس عدل وظیفه ذاتی قوه قضاییه است، گفت: امروز شاهدیم که با سفرهای رئیس قوه قضاییه به استان ها اعتماد مردم به این دستگاه قضایی جلب شده و تحول بنیادین اتفاق افتاده که قابل تقدیر است.

 

وی با بیان اینکه مسائل حاشیه ای قوه قضاییه را از وظیفه ذاتی آنان مبنی بر قضاوت و پایان دادن به منازعات بین افراد و مجازات متخلفان از قانون باز نخواهد داشت، گفت: دستگاه قضایی برای کاهش پرونده های قضایی و جرم در جامعه از نخبگان دانشگاهی و حوزوی استفاده کند.

 

دیانی با تأکید بر اینکه پیشگیری از درمان بهتر است علاوه بر کاهش پرونده ها می تواند موجب عدم اطاله دادرسی شود، ادامه داد: جلب افکار عمومی و اعتمادسازی از اقدامات اساسی است که همه دستگاه ها به خصوص قوه قضاییه باید انجام دهند.

 

نقش محوری دستگاه قضایی برای مبارزه با فساد

نماینده اساتید دانشگاه های خراسان جنوبی با اشاره به نقش محوری دستگاه قضایی برای مبارزه با فساد، عنوان کرد: در شرایط کنونی معاندین و اپوزیسیون داخلی، قوه قضاییه را مورد آماج شدیدترین تبلیغات رسانه ای خودشان قرار دادند و با شیوه های پیچیده تبلیغاتی سفید را سیاه و حق را باطل جلوه می دهند که لازم است به صورت جدی و اساسی بحث تبلیغات با شیوه های هنرمندانه و عالمانه در جهت شفاف سازی عملکرد قوه قضاییه صورت بگیرد.

 

وی تأکید کرد: برخورد با مفاسد و مفسدان اقتصادی بابد با مولفه قاطعیت، دقت، صراحت و سرعت همراه باشد تا اعتماد در مردم جلب و امید در جامعه زنده شود.

 

برای اقتصاد عشایر فکری شود

نظر افضلی، نماینده عشایر خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه عشایر از جنس وحدت هستند، افزود: ۸۰ درصد عشایر استان در مرزها مستقر هستند و به خاطر تعهد صادقانه به انقلاب اسلامی بیش از پیش بیانات مقام معظم رهبری سرلوحه زندگی آنان است.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت عشایر با قبل انقلاب قابل قیاس نیست و زحمات زیادی کشیده شده است، بیان کرد: خشکسالی ۲۰ ساله حاکم بر شرق استان رمق مردم را بریده است و زندگی را بر مردم تلخ کرده است لذا باید برای اقتصاد عشایر فکری شود.

 

افضلی پیشنهاد داد بحث واردات و صادرات دام جدی گرفته شود تسهیلات قرض الحسنه به عشایر پرداخت شود. در ادامه متناسب سازی و اصلاح قیمت گوشت قرمز، احیای کارخانجات صنایع تبدیلی تولیدات عشایر، اصلاح چاه های دامداری و ایل راه های عشایری، افزایش شعاع مرزی به ۵۰ کیلومتر برای ماندگاری در مرزها و حق سوخت نشینی از دیگر درخواست های نماینده عشایر خراسان جنوبی بود.

 

 

 

کد خبر 1231153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha