شعارها علیه روحانیت در اثر احساسات و بدون منطق عقلانی است / صدا و سیما از طلاب تازه نفس و مبتکر غافل شده است

حجت الاسلام قدوسی گفت: شعار برخی جوانان علیه روحانیت از روی احساسات و هیجانات است و منطق عقلانی ندارد. بنابراین جذب این جوانان به ارزش های دینی و انقلابی دشوار نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان آذربایجان شرقی، راضیه هادی‌نیا:

 

کمتر کسی را می توان در مساجد تبریز پیدا کرد که حجت الاسلام حسین قدوسی را نشناسد، روحانی خوش‌رو، بذله‌گو و فاضلی که بیش از چهار دهه از عمر خود را برای تبلیغ دین برای گروه های کودکان و نوجوانان صرف کرده است؛ این روزها قرار است مراسمی به مناسب پاسداشت چهار دهه فعالیت تبلیغی این روحانی محبوب تبریزی برگزار شود، که همین موضوع بهانه‌ای شد تا خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز به سراغ حاج آقا قدوسی، مسئول دارالتحقیق شهید مطهری تبریز برود و گپ و گفتی صمیمی با او داشته باشد.

خواندن این گفت‌وگوی رسانه ای خالی از لطف نخواهد بود و به پیشگاه شما مخاطبان خبرگزاری شبستان تقدیم می شود.

 

 

حاج آقا در ابتدا بفرمایید از چه سالی وارد فعالیت های فرهنگی شدید و چه مدت در این عرصه مشغول هستید؟

 

بنده فعالیت خود را قبل از انقلاب و حوالی سال 53  از حوزه علمیه قم و مسجد غضنفر شروع کردم که ابتدای فعالیتم با تشکیل کلاس های قرآنی برای نوجوانان و جوانان بود که از ابتدا با راهنمایی های استاد بزرگوارم حاج آقا قرائتی و استاد راستگو شروع شد، البته با ابتکارات فردی و مشاوره با اساتید بزرگوار و همچنین با استفاده از طنز کلامی و یا برگزاری مسابقات هیجان انگیز برای کودکان توانستم در کار تبلیغی پیشرفت کنم.

 

با توجه به شرایط کنونی جامعه و الزامات موجود برای فعالیت فرهنگی و تربیتی نسل جوان؛ به اعتقاد شما چه چیزی اولویت و ضرورت نخست تبلیغ برای نسل آینده‌ساز کشور است؟

 

اگر اعتقاد بر این که دشمن تمام توان خود را برای گمراهی نوجوانان و جوانان ما به کار گرفته و با سوء استفاده از ذهن پاک نسل جوان سعی در تخریب باورهای دینی و اصول نظام اسلامی دارد؛ باید در مقابل تحرکات دشمنان از موضع انفعال خارج شویم، که متأسفانه در این عرصه موفق عمل نشده است، چراکه در اغتشاشات اخیر این موضوع بصورت واضح مشخص شد که دشمن در برخی عرصه ها توانسته ذهن پاک برخی نوجوانان ایرانی را آلوده کند.

 

آمریکا و دیگر دشمنان نظام اسلامی ایران به خوبی می دانند تنها دولتی که در مقابل سلطه مقاومت می‌کند؛ جمهوری اسلامی و ملت ایران است، از این رو نهایت تلاش خود را برای تغییر باورهای دینی جوانان و اصول بنیادین انقلاب اسلامی ایران به کار خواهد گرفت.

 

از سوی دیگر بنده اعتقاد دارم همانطور که مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود فرمودند؛ افرادی که در اغتشاشات شناسایی و دستگیر شدند همه فرزندان ما هستند؛ از این رو باید به فکر اصلاح و کار فرهنگی و تبلیغی بود، به عبارت دیگر بیش از اقدامات سلبی بایستی با کار فرهنگی و اقدامات ایجابی در جذب حداکثری نسل جوان جامعه کوشید.

 

 

با توجه به اغتشاشات اخیر به نظر شما چه کم کاری هایی در ارتباط گرفتن با نسل جدید صورت گرفته است؟

 

باید نسبت به این مسأله نگاه عمقی و زیربنایی داشت؛ متاسفانه سالها رییس جمهورهایی منتخب مردم بوده و برسر کار آمدند که دغدغه فرهنگ و جوانان را نداشتند، ضمن اینکه مشکلات معیشتی مردم و فشار اقتصادی تحمیل شده و در نهایت حواشی بوجود آمده از سوی جریان های معاند؛ همه دست در دست هم داد که کار فرهنگی تعطیل شود و معیشت مردم در اولویت قرار گیرد، در حالی که اعتقاد دارم توسعه اقتصادی از رهگذر کار فرهنگی عبور می کند.

 

طی سال های گذشته همین مشکلات اقتصادی موجب شده تا فعالیت های تبلیغی کمرنگ و گاه تعطیل شود، اما در مقابل فعالیت تبلیغی دشمن بسیار قوت گرفت و روی ذهن جوانان ما تاثیر گذاشت و جریان های معاند و بدخواه ملت ایران اوج گرفتند.

 

همانطور که می دانید ضرورت تقویت ارتباط روحانیت با نسل جدید بیش از گذشته حس می شود؛ به نظر شما این ارتباط چگونه باید تقویت شود؟

 

آکاه سازی جوانان و نوجوانان توسط دستگاه های تبلیغاتی به ویژه از سوی نهادهای فرهنگی و آموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، تربیت کودکان و نوجوانان در مدارس نباید مورد غفلت قرار گیرد. متاسفانه بخشی از مدیران مدارس دغدغه فرهنگی ندارند و صرفا به فکر آموزش هستند، به عبارت دیگر اولویت امروز وزارت آموزش و پرورش بیشتر در عرصه آموزشی بوده تا پرورشی.

 

موضوع دیگر این است که رویکرد صدا و سیما بعنوان رسانه ملی نیز در مقابل این جریان ها بسیار ضعیف بود، به طوری که بنده با بیش از 40 سال سابقه تبلیغی و فرهنگی فعلا موفق به ارتباط با صدای و سیمای استان و یا شبکه ملی نشده ام.

 

از سوی دیگر بودجه اختصاص یافته به نهادهای فرهنگی به قدری کم است که قابل بازگویی نیست و بخش قابل توجهی از منابع تخصیص یافته صرف حقوق کارکنان می شود تا کار فرهنگی. پیام من به مسؤولان مربوطه این است که سریعا چاره اندیشی کنند و سرمایه های نظام که جوانان با استعداد هستند را جذب کنند.

 

تجربه تبلیغی بنده نشان داده که نسل جوان فعلی هیچگاه موضوعی را به صورت تحمیلی قبول نمی کند و باید با منطق و محبت رفتار کرد. به عبارت بهتر هدایت منطقی مبتنی بر روش های عقلایی و به‌روز در فعالیت های تبلیغی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. چنانکه امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب با زبان ساده مردم را مخاطب قرار داده و آنها را در مورد مسایل آگاه می کرد. امروز نیز روحانیت وظیفه دارد به زبان مردم سخن بگوید.

 

نظر شما در مورد شعارهایی که این روزها از سوی برخی ناآگاه علیه روحانیت داده می شود؛ چیست؟

 

توهین های اخیر به روحانیت از نظر ما به جهتی جدی است، چون نفوذ به شدت قوی بوده است و البته به جهتی دیگر جدی نیست چون از روی اعتقاد نیست و کاملا احساسی و تحت تاثیر تبلیغات سوء دشمنان می باشد. به نظرم اعتقادات پاک ولی کاملا تحریک پذیر جوانان مورد سوءاستفاده دشمنان اسلام و تشیع قرار گرفته و باید قبول کنیم که ما در شناسایی دشمن و مواضع بدخواهان نظام کم‌کاری کرده ایم.

 

چرا حضور نوجوانان و جوانان در مساجد و مراکز فرهنگی ما کمرنگ شده است؟

سؤال بنده از شما این است که نوجوانان و جوانان با چه انگیزه ای در مساجد حضور داشته باشند؟ در حالی که وسیله جذب  برای آنها فراهم نیست. می توان با استفاده از ظرفیت های مردمی و در نظر گرفتن محیط مساجد و استفاده از طلاب تازه نفس و مبتکر در زمینه های فرهنگی به جذب بیشتر نوجوانان کمک کرد. اما متاسفانه همواره شاهد بوده ایم که متولیان مسجدی اغلب حالت تدافعی نسبت به  فعالیت کودکان و نوجوانان داشته اند.

 

کد خبر 1231342

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha