مردم خود را شریک دولت بدانند/ لزوم نقش‌آفرینی دانشگاهیان در حل مسائل ملی و محلی

جلیلی با بیان اینکه مشکلات کشور با مدیریت صحیح و حرکت های جهادی حل شدنی است، گفت: دانشگاهیان در کم کردن فاصله وضع موجود و مطلوب و حل مسائل ملی و محلی می‌توانند نقش ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سعید جلیلی امروز دوشنبه (۲۳ آبان) در دیدار با جمعی از اساتيد دانشگاه های مركز استان اظهار کرد: اقامه قسط کار ویژه مشترک دولت ها و آحاد جامعه است که باید مشترکا بر اساس قانون به آن قیام کنند.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه برای شکل گیری عدالت حتی اگر حضرت علی(ع) هم در رأس حکومت باشد تا جامعه ای قیام نکند برای کمک به اقامه قسط، آن محقق نخواهد شد، گفت: منظورم از دولت در سایه، شکل گیری یک گفتمان برای پررنگ سازی و تاثیرگذار نقش مردم در امور کشور است.

 

وی با اشاره به اینکه مردم باید خود را شریک دولت بدانند، ادامه داد: مردم و آحاد جامعه در حد وسع خود باید تحولات کشور را دنبال و بر آن تاثیر بگذارند یعنی اگر کار خوبی را هر دولتی انجام می دهد آن را تقویت و پشتیبانی کنیم اما این به تنهایی کافی نیست و باید برای تصحیح خطاها و تکمیل نواقص هم کمک کنیم.

 

هر دانشگاهی باید یک دولت سایه باشد

جلیلی با بیان اینکه هر دانشگاهی باید یک دولت سایه باشد و با توجه به ظرفیت اساتید و دانشجویان برای حل بسیاری از مشکلات کشور کمک کنند، تصریح کرد: دانشگاهیان باید یکی از منابع و پشتیبان های برنامه هفتم توسعه کشور باشند و با مطالبه حداکثری سهم خود برای توسعه کشور را محقق کنند.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه گفت: با توجه به تحولاتی که این روزها در جامعه با آن مواجه هستیم، پدیده پیش رو را باید از چند لایه و بعد مورد بررسی و تحلیل قرار داد تا متوجه علل شکل گیری و سیر تحولی آن شد.

 

وی با بیان اینکه هیچ پدیده ای را نمی توان فارغ از روند تاریخی شکل گیری آن بررسی کرد، تاریخ و علم را ابزاری برای بهره گیری از تجربیات گذشتگان برای مدیریت پدیده های کنونی و آینده برشمرد و عنوان کرد: به همین جهت تلاش دشمن برای این است که جامعه حافظه تاریخی خود را از دست بدهد.

 

جلیلی با تأکید بر لزوم توجه به نقاط قوت کشور و کمک به شتاب و قوت گرفتن آن، افزود: اما هر جایی که خطا و انحرافی است باید برای تصحیح آن کمک کرد.

 

ایران جزو ۱۰ کشور نخست جهان

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز در بسیاری از عرصه‌ها در رتبه‌های ۱۰ یا ۲۰ دنیا قرار دارد، عنوان کرد: با این وجود این سوال مطرح است که این موضوع امتداد پیدا نمی کند و به اصطلاح در سر سفره مردم ملموس نیست؟

 

وی بیان کرد: برای امتداد این رتبه ها باید از ابتدای زنجیره تولید تا انتها موضوع‌های مختلف را به خوبی بررسی کنیم و دانشگاه‌ها وظیفه دارند برای خود نقش تعریف کنند تا از این طریق بتوانند در توسعه و پیشرفت کشور نقش آفرینی داشته باشند

 

جلیلی افزود: در سیاست خارجی فرصت‌ها از نقاط اشتراک شکل می‌گیرد و از نقاط افتراق هم تهدیدها به وجود می‌آید بنابراین با بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌ها باید توان خود را افزایش دهیم.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دشمن با همه توان و اعمال فشار حداکثری تلاش کرد تا مانع از پیشرفت و توسعه ایران شود، یادآور شد: آمریکا در فضای تحریم یک بانک فرانسه را هشت میلیارد دلار به دلیل همکاری اقتصادی با ایران جریمه کرده است.

 

شکست فشار حداکثری امریکا بر علیه ملت ایران

وی با بیان پایداری و مقاومت مردم ایران، عنوان کرد: مقامات رسمی آمریکا اعلام کردند که در راهبرد فشار حداکثری بر علیه ملت ایران شکست فاحشی خورده‌اند.

 

جلیلی با اشاره به اینکه اگر همه اقدامات را انجام دهیم اما فساد مانند موریانه وارد جامعه شود هر کار درستی را می‌پوشاند حتی اگر ظاهرش درست باشد، بیان کرد: پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی رسیدگی و تمام این مبلغ پس گرفته و فرد مورد نظر هم اعدام شد.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه همه مشکلات کشور را به تحریم نمی توان ربط داد، گفت: با وجود اینکه اولین تحریم‌ها در بخش‌های هسته‌ای و نظامی بود پیشرفت‌های بسیار خوبی در این عرصه‌ها کسب کرده‌ایم.

 

خلق پول یکی از مسائل مزمن در کشور

به گفته وی؛ در گذشته می گفتند که با توافق هسته‌ای همه مشکلات حل می‌شود اما در همان سالهای، رشد اقتصادی که باید هشت می شد منفی یک شد. خلق پول یکی از مسائل مزمن در کشور است و از سال ۱۳۵۲ تاکنون، خلق پول در کشور حدود ۶۰ هزار برابر بوده است که با این میزان خلق پول نمی‌توان به‌طور شایسته جلوی تورم را گرفت.

 

جلیلی با تاکید بر اینکه برای رشد هشت درصدی اقتصادی باید سهم دانشگاه‌ها در این زمینه مشخص شود، گفت: ظرفیت خیلی خوبی در دانشگاه‌های خراسان جنوبی وجود دارد که باید برای توسعه و پیشرفت استان به خوبی از آنها استفاده شود.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره اینکه اگر می خواهیم که کشور موفقیتش را داشته باشد باید ظرفیت های خود را بشناسیم، عنوان کرد: برخی از مقامات امریکا چند مرتبه به‌صراحت بیان کردند که به‌رغم فشار حداکثری به ایران، شکست فاحشی را متحمل شدند، این اعتراف مقامات آمریکا حاکی از استیصال آنهاست. چاقوکشی، دروغ‌های واضح و فحاشی‌های رکیک اغتشاشگران در حوادث اخیر نشانه شکست دیگر دشمنان در جنگ نرم در برابر ایران است.

 

تمرکز دشمن برای پوشاندن نقاط قوت ایران

وی با بیان اینکه دشمن امروز تمرکز خود را بر پوشاندن نقاط قوت گذاشته است چون به‌خوبی این را فهمیده‌اند که ایران به نقطه‌ای رسیده که دیگر نمی‌توانند در روند پیشرفت و تاثیرگذاری آن مداخله‌گری کنند، گفت: تلاش امروز دشمن جلوگیری از عدم تکرار و تکثیر نسلی همانند نسل سالهای انقلاب است که در برابر قدرتهای استکباری ایستادگی کرد.

 

جلیلی در ادامه با اشاره به شهادت «آرمان علی وردی» از نیروی های بسیجی خاطر نشان کرد: ایستادگی این شهید گرانقدر در برابر عاملان دشمن ستودنی است و نشان از ریشه های عمیق انقلاب و توانمندی های این ملت دارد.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مشکلات کشور با مدیریت صحیح و حرکت های جهادی حل شدنی است، افزود: هرچند منابع کشور کمتر از نیاز ما است اما باید از دانشگاه‌ها برای ارتقای این منابع استفاده شود.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه دانشگاهیان در کم کردن فاصله وضع موجود و مطلوب خیلی می‌توانند نقش ایفا کنند، بیان کرد: مباحث اقتصادی مهمترین مساله روز جامعه است و یکی از بهترین اهداف سرمایه دانشگاهی باید حل مسائل ملی ‌و ‌محلی باشد.

 

کد خبر 1232076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha