دیابتی شدن مازندرانی‌ها تحت الشعاع تغذیه نادرست و بی تحرکی|صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج از برجسته‌ترین اقدامات بیمه و وزارت بهداشت است

ناصحی بااشاره به اینکه راه‌اندازی صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج یکی از برجسته‌ترین اقدامات بیمه و وزارت بهداشت است، گفت: در فاز اول، ۲۷ بیماری خاص، صعب‌العلاج و نادر در قالب این صندوق با بودجه‌ای بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان تحت حمایت قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، محمد مهدی ناصحی‌،‌امروز(۲۴آبان) در اجلاس کشوری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به پیشینه دینی و فرهنگی مردم مازندران از این خطه بعنوان طریق الرضا(ع) یاد کرد و گفت: مردمان این دیار در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل بیت(علیهم السلام) خوش درخشیدند.

 

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه این سازمان بیش از ۴۵میلیون نفر جمعیت را تحت پوشش دارد، افزود: نگاه مسئولین بیمه سلامت کشور، پوشش بیمه ای مناسب جمعیتی می باشد تا با این سیاست علاوه بر ارائه ی خدمات بیشتر به بیمه شدگان ، تامین هزینه های درمان و سلامت رابه نحو مطلوب افزایش دهیم.

 

وی با بیان اینکه در راستای سیاست های بیمه ای سازمان بیمه سلامت بیش از شش میلیون نفر از سه دهک پائین جامعه با هدف عدالت در سلامت تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند ،‌گفت: با توجه به هزینه های بالای درمان بیماری های صعب العلاج، خاص و نادر صندوقی تحت این عنوان توسط سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت  برای حمایت از بیماران این بخش تاسیس شده است.

 

ناصحی با اشاره به اینکه راه‌اندازی صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج یکی از برجسته‌ترین اقدامات بیمه و وزارت بهداشت در سال‌های اخیر بوده است، افزود: درگذشته صندوقی تحت این عنوان در کشور وجود نداشت و تنها ردیف بودجه‌ای برای چند بیماری در نظر گرفته‌شده بود، ولی با راه‌اندازی صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج که زیرمجموعه وزارت بهداشت و بیمه سلامت است به تعداد زیادی از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج خدمات مالی ویژه‌ای ارائه خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در فاز نخست این بسته حمایتی در هفته سلامت با حضور وزیر بهداشت،‌درمان و علوم پزشکی و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رونمایی شد‌،‌ادامه داد: قرار است در فاز اول، ۲۷ بیماری خاص، صعب‌العلاج و نادر در قالب این صندوق با بودجه‌ای بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان تحت حمایت قرار گیرند.

 

ناصحی با بیان اینکه در فازهای بعدی مجموع بیماری‌های تحت پوشش صندوق، قرار است به ۱۰۰بیماری خاص، صعب‌العلاج و نادر برسد، گفت: قائل به این هستیم در کشور باید مباحث پیشگیری و مراقبت های اولیه بیش از پیش مورد توجه باشد تا از بروز این بیماری ها کاسته شود.

 

وی به اجرای طرح نظام الکترونیک سلامت با پیش قراولی سازمان بیمه سلامت تحت عنوان نسخه نویسی الکترونیکی اشاره کرد و افزود: درحال تکمیل فازهای مختلف نظام الکترونیک سلامت هستیم، در این راستا در بحث کامل شدن پرونده های الکترونیک در این اجلاس از سامانه های نظارت های الکترونیک و قراردادهای الکترونیک رونمایی شد.

 

ناصحی با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت در کشور جزء برترین دستگاه ها در حوزه الکترونیک است،‌گفت: این سازمان بین ۱۷۰دستگاه اجرایی کشور رتبه هشتم را در نظام الکترونیک سلامت کسب کرده است.

 

وی با بیان اینکه امید است با اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده در سراسر کشور بتوانیم بیمه ی  قوی و کاملی را درکشور داشته باشیم، افزود: تلاش داریم درصد زیادی از هزینه های حوزه سلامت به ویژه هزینه های درمان را بیمه ها به ویژه بیمه سلامت پرداخت کند.

 

ناصحی اذعان کرد: طرح دارو رسان برای تسهیل دسترسی مردم به داروهای موردنیاز و رساندن دارو به درب منازل با همکاری سازمان بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی استان تهران در حوزه معاونت غذا و دارو به اجرا درآمد.

 

وی تصریح کرد: به دلیل شرایط خاص رفت‌وآمد و دسترسی‌ها و آمادگی داروخانه‌های 13 آبان استان تهران برای اجرای طرح دارو رسان، این طرح به‌صورت اولیه در استان تهران به اجرا درآمد.

 

ناصحی اظهار کرد: فاز اول طرح دارو رسان برای بیماران «ام‌اس» که تمایل داشتند دارو به درب منازلشان ارسال گردد در حال اجراست و به‌زودی داروهای بیماری‌های دیگر نیز تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.

 

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح دارو رسان در استان تهران و رفع نواقص این طرح امیدواریم بتوانیم تا 3 ماه آینده این طرح را در سراسر کشور به‌ویژه استان‌هایی که آمادگی اجرای این طرح را دارند به اجرا درآوریم.

 

ناصحی افزود: در این طرح علاوه بر ارائه‌ی یک خدمت متعالی به بیمه‌شده و حفظ کرامت انسانی بیمار دیگر نیاز نیست متقاضی دریافت دارو علاوه بر مشکل بیماری خود برای دریافت دارو به داروخانه مراجعه کرده و در صف‌های طولانی ساعت‌ها معطل شود.

 

وی یادآور شد: در طرح دارو رسان، دارو به‌راحتی و با رعایت تمام مسائل محرمانگی و امنیتی در دسترس بیمار قرار می‌گیرد.

 

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: امیدواریم در استان مازندران هم با توجه به آمادگی اداره کل بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی این طرح هرچه سریع‌تر به اجرا درآید.

 

ناصحی با اشاره به هفته دیابت از مازندران به عنوان استان دارای رتبه اول در برخورداری از بیماران دیابتی یاد کرد و ادامه داد: تغذیه، چاقی و بی تحرکی از جمله عوامل بروز دیابت است که امید میرود مردم شریف استان توجه داشته باشند که در پنج سال گذشته ۳۰ درصد آمار ابتلا به دیابت در استان افزایش داشته است که باید با تغذیه مناسب،‌کاهش وزن و ایجاد تحرک برای دوری از این بیماری توجه شود.

 

وی با بیان اینکه در بخش سرپایی ۷۰درصد و  در بخش بستری ۹۰درصد هزینه ها به بیمه شدگان پرداخت می شود، گفت: ۸۰درصد بیمه شدگان را بیمه روستایی و همگانی شامل می شود که به طور کامل از طرف دولت حمایت می شود.

 

ناصحی گفت: تلاش داریم تا منابع بیمه سلامت به درستی هزینه شود و موسساتی که تکریم بیمه شدگان رامورد توجه قرار دهند مورد توجه سازمان بیمه سلامت خواهند بود.

 

وی ‌افزود: حدود یکسال است به واسطه اجرای طرح نظام الکترونیک سلامت پرداخت ها بروز است و در طرح دارو یار نیز پرداخت ها بروز شده، در بخش بیمارستانی نیز هر سندی که از بیمارستان ها ارسال شود به روز پرداخت می شود.

 

ناصحی از پوشش مناسب خدمات ناباروری و مادران باردار توسط بیمه سلامت خبر داد و گفت: در بحث نازایی و ناباروری که در راستای سیاست جوانی جمعیت و تقویت خانواده می باشد، سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت گام‌های مؤثری را برداشته اند تا بتوانند هزینه‌هایی که از جیب مردم پرداخت می‌شود را کاهش دهند.

 

وی با بیان اینکه زوجین نابارور فاقد هرگونه پوشش بیمه پایه، با آزمون وسع تحت پوشش بیمه همگانی قرار گیرند، تصریح کرد: تمامی مراکز درمانی و بیمارستان‌های ارائه دهنده خدمات درمان ناباروری موظف به عقد قرار داد با سازمان‌های بیمه گر پایه می‌باشند.

 

کد خبر 1232461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha