اسلام، سریع‌ترین دین در حال رشد در «گوئلف» کانادا

جدیدترین آمار ارائه شده نشان می دهد که اسلام سریع ترین دین در حال رشد در «گوئلف» کانادا است و جمعیت مسلمان این شهر از سال ۲۰۰۱ تا کنون بیش از چهار برابر شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « guelphmercury»،هنگامی که «محمد سید» و خانواده اش برای اولین بار در سال 1995 به «گوئلف»،شهری در کانادا  نقل مکان کردند،جایی برای عبادت او یا سایر مسلمانان وجود نداشت، اما اکنون بعد از حدود یک ربع قرن اسلام سریع‌ترین دین در حال رشد در این شهر است.

این اطلاعات بر اساس داده‌هایی است که اخیرا از سرشماری سال 2021 منتشر شده و نشان می‌دهد که بین سال‌های 2001 تا 2021، جمعیت مسلمان شهر گوئلف تقریبا چهار برابر شده و از یک هزار و 645 نفر به بیش از 6400 نفر رسیده است.

 

در این مدت برای مسلمانان شهر چیزهای زیادی تغییر کرده است. سید که اکنون رئیس انجمن مسلمانان گوئلف (MSOG) است، در این باره می گوید: اوایل که به این شهر آمده بودم . خانواده‌های مسلمان برای مدت طولانی در اینجا نمی ماندند؛ خانواده‌های زیادی می آمدند، بچه‌هایشان را بزرگ می کردند،10 سال اینجا زندگی می کردند و سپس نقل مکان می کردند، اما از سال 2005 و 2006 خانواده ها شروع به ماندن در شهر کردند و دیگر گوئلف را جامعه خود می دانستند.

او در ادامه گفت: حدودا در سال‌های 2005 - 2006 میلادی دیدیم که بسیاری از آن افراد شروع به ماندن کردند. بچه های آنها به مدرسه می روند، آنها احساس کردند که یک جامعه هستند. آنها می گفتند: "این جامعه من است، من جایی نمی روم."

 

اولین مسجد شهر گوئلف در خیابان «مارلبرو » و مسجد دوم هم در خیابان «نورویچ» ساخته شد،اما از آنجا که این دو مسجد پاسخگوی مسلمانان این شهر به ویژه در روزهای سرد و برفی نبودند. در سال 2013 آنچه در حال حاضر مسجد اصلی شهر است خریداری شد. حال کمتر از یک دهه بعد، کار برای دو برابر کردن ظرفیت آن در حال انجام است.

به گفته سید امروز افرادی که به مساجد می آیند، ترکیبی از مهاجران جدید و کسانی هستند که نسل‌ها در کانادا زندگی کرده‌اند.

 

البته 20 سال گذشته برای مسلمانان چه در گوئلف و چه در کانادا و آمریکای شمالی به طور گسترده‌تر مسیر آرامی نداشته است.

پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر در سال 2001، احساسات ضد مسلمانان بیشتر شد. همچنین، بحران پناهجویان سوری در سال 2015 برای برخی موضوعی بحث برانگیز بود، به طوری که یک نظرسنجی در آن زمان نشان داد که 51 درصد از کانادایی ها مخالف ورود 25 هزار پناهجو به این کشور بودند.

 

اسلام هراسی همچنین خود را از طریق حملات به جامعه مسلمان نشان داده است که از آن جمله می توان به تیراندازی در مسجد شهر کبک در سال 2017 و کشته شدن چهار عضو از اعضای یک خانواده در لندن در سال 2021 اشاره کرد.

با این وجود تلاش مسلمانان برای ایجاد پیوند با دیگر اعضای جامعه موجب شده است تا شهروندان گوئلف دیدگاه خوبی نسبت به آنها داشته باشند.

 

مسلمانان در شهر «گوئلف» کانادا می گویند که حمایت اعضای جامعه و همه شهروندان شهر این اطمینان را به آنها می دهد که کارشان در این جامعه ارزشمند است و مورد توجه قرار می گیرد.

در یکی از پیام هایی که در ورودی مسجد گوئلف به چشم می خورد و اعضای جامعه آن را برای مسلمانان گذاشته اند،آمده است: ما در کنار شما ایستاده ایم و همواره از شما حمایت خواهیم کرد.

در پیام های دیگری از سوی شهروندان گوئلف که در مسجد این شهر به چشم می خورد ،نوشته شده است: «ممنون از شما به خاطر اینکه بخشی از جامعه ما هستید»؛«برای همه کارهایی که انجام می دهید از شما ممنونیم»؛«مرگ بر نژادپرستی» و «زندگی مسلمانان اهمیت دارد».

کد خبر 1232530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha