نگهداری بیش از هفت میلیون سند در مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد

زارع از نگهداری بیش از هفت میلیون سند در مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، سعید زارع مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: با توجه به قرار گرفتن در هفته کتاب جمهوری اسلامی و همچنین ماموریت های اصلی مرکز اسناد سعی کردیم برنامه هایم ختلفی در این هفته داشته باشیم.

 

وی افزود: پویش در حال حرکت و گردش کتاب و هدهی کتاب به افراد از جمله این طرح هایی بود دنبال شد و در کنار ان نیز تفاهم نامه با کتابخانه هایی مانند کتابخانه وزیری نیز در این هفته انجام شد.

 

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان یزد بیان کرد: تدوین پروژه کتابدارات استان و قدیمی ترین کتابخانه، تجلیل از کتابداران، برپایی نمایشگاه اسناد در کتابخانه مرکزی یزد، برپایی تجلیل از صنعت نشر در کتابخانه ها از جمله اقدامات ما در این هفته بوده است.

 

زارع بیان کرد: سه ورودی اصلی ما شامل اسناد اهدایی و خانوادگی، اسناد انتقالی ار دستگاه ها و ادارات استان و همچنین تاریخ شفاهی است.

 

وی گفت: تنظیم ۴۱ هزار برگ سند، انتقال ۹ هزار و ۵۳۷ کارتن اسناد ادارات به این اداره‌کل و آزاد سازی چهار هزار و ۷۷۳ مترمربع از فضای بایگانی ادارات صورت گرفت.

 

وی ادامه داد: ارائه ۹۵ هزار برگ سند به ۹۵۴ نفر از محققان و پژوهشگران، برگزاری ۵۰۰ جلسه مصاحبه با ۴۰۰ نفر از مشاهیر و نخبگان استان در رشته‌های مختلف معادل ۵۰ هزار دقیقه و تنظیم و توصیف ۴۱ هزار سند مختلف با همکاری مردم و نخبگان اقدام شد.

 

زارع بیان کرد: هم‌اکنون در این مرکز بیش از هفت میلیون برگ سند در مخزن مرکز اسناد نگهداری می‌شود و از تمامی شهروندان و نخبگان تقاضا می‌شود اسناد خود را برای حفظ و نگهداری و ارائه آن برای فعالیت‌های تحقیقاتی در اختیار مرکز قرار دهند.

 

مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی استان یزد گفت: تمامی اسناد استان یزد، اصالت فرهنگ و هویت استان و شناسنامه این شهر تاریخی است و علیرغم تاریخ ۷ هزار ساله آن، تنها ۷ میلیون و ۸۰۰ برگ سند وجود دارد که با توجه به مقیاس جهانی، یزد باید کیلومترها اسناد تاریخی داشته باشد که در این راستا تلاش جمعی، آگاه سازی، متقاعدسازی مردم برای تحویل اسناد تاریخی موجود در منازل و اعتماد سازی برای گسترش این گنجینه را می طلبد.

 

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون بیش از 335 میلیون و 988 هزار برگ سند اداری امحا و 4 هزار و 772 متر مربع از فضای بایگانی ادارات نیز آزادسازی شده است.

 

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان از 500 جلد مصاحبه با مشاهیر استان خبر داد و عنوان کرد: 500 جلد مصاحبه با 400 نفر از مشاهیر و فرهیختگان استان صورت گرفت که معادل با 50 هزار دقیقه است.

 

کد خبر 1232559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha