ضرورت توجه نویسندگان مذهبی نویس به جذابیت های ادبی و بصری

نوروزی با بیان اینکه بسیاری از افراد تشنه معارف اهل بیت (ع) هستند، گفت: کتابهای مدهبی باید سلیس باشند و با عنوان و طرح جلد زیبا منتشر شوند.

«دکتر مجید رضا نوروزی» در پاسخ به این سئوال که نویسندگانی که کتاب های مذهبی می نویسند باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهند به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت:این افراد باید مطالب مذهبی را به زبان ساده و روز بیان کنند. آنها باید به سبک جدید بنویسند. باید شبیه کتاب داستان راستان شهید مطهری بنویسند یعنی داستان های ثقیل عربی را به زبان ساده تبیین کنند.

 

این نویسنده و مترجم با اشاره به اینکه کتابهای دکتر شهید مطهری بسیار مورد استقبال واقع شد، بیان کرد: در حقیقت شهید دکتر مطهری ابداعی در سبک نگارش کردد. هنوز هم می توان با این شیوه نوجوانان و جوانان را با معارف دین آشنا کرد.

 

نویسنده کتاب اصول مدیریت اسلامی از دیدگاه قرآن و احادیث عنوان کرد: نویسندگان هرچه بتوانند ساده تر و به روز تر بنویسند، مخاطبان بیشتری جذب کتاب می شوند. اگر کتاب ثقیل باشد، مخاطب جذب نمی شود. نویسنده ای که کتاب مذهبی می نویسد به خصوص برای گروه سنی نوجوان و جوان باید جذابیت های ادبی را لحاظ کند. در این صورت مخاطب راغب به تهیه و خواندن کتاب های مذهبی می شود.

دکتر نوروزی خاطرنشان کرد: استفاده از تصویرهای جذاب در کتاب می تواند در جذب مخاطب موثر باشد. بر این اساس لازم است که نویسندگان تصویرگر خوبی برای کتاب های خود انتخاب کنند. هر چقدر متن ساده و تصاویر خوب و جذاب باشد، مخاطب بیشتر جذب کتاب می شود. تصاویر در کتاب مخصوص کتاب های کودک و نوجوان نیست البته در این رده سنی استفاده از تصاویر باید بیشتر باشد. برای کتاب های بزرگسال هم می توان از تصاویر در کتاب استفاده کرد، این باعث تنوع بصری می شود هم مخاطب جذب می شود و هم مطالب اثرگذارتر خواهند بود.

 

نویسنده داستان های شیرین نماز با بیان اینکه گاهی یک تصویر از هزاران جمله اثر بیشتری دارد، اظهار داشت: اثر «شکار ضامن آهو» از استاد فرشچیان مصداق این حرف است.  نویسندگان به خصوص نویسندگان کودک و نوجوان اهمیت تصویرگری را دست کم نگیرند.بر این اساس نویسندگان علاوه بر اینکه باید ساده نویسی را مد نظر قرار دهند و  به زبان روز بنویسند باید از تصاویر خوب و جذاب متناسب با گروه سنی استفاده کنند.

 

وی که مدیر مسئولی هفته نامه های بحرالعلوم و عطرستان و ماهنامه خانواده موفق و مدیریت خانه قرآن الرحمن را  در کارنامه کاری خود دارد،تصریح کرد:بسیاری از افراد تشنه معارف اهل بیت (ع) هستند. اگر ما بتوانیم کتاب های روان و سلیسی در دسترس آنها قرار دهیم، این افراد جذب کتاب و کتابخوانی می شوند. از طرفی کتاب ها هم با رکود مواجه نمی شود. دیده شده است که گاهی کتاب مذهبی به چاپ رسیده اما به دلیل سنگین بودن مطلب یا قیمت بالا فروش چندانی نداشته است.

دکتر نوروزی با اشاره به اینکه طرح جلد کتاب مسئله بسیار مهمی در جذب مخاطب است، افزود: به عنوان نویسنده در این زمینه تجربه دارم. وقتی طرح جلد جذابیت داشته باشد، مخاطب حتی ممکن است بدون توجه به محتوای کتاب آن کتاب را انتخاب کند. بر این اساس لازم است که نویسندگانی که کتاب های مذهبی می نویسند به موضوع طرح جلد کتاب اهمیت بدهند. گاهی یک کتاب جذابیت ندارد اما مخاطب آن را به خاطر ظاهر انتخاب می کند. جذابیت بصری در انتخاب کتاب امری تاثیرگذار است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. به هر حال یک طرح جلد زیبا باعث خودنمایی و در نهایت انتخاب کتاب می شود.

 

مترجم «مجموعه دو جلدی مدیران چگونه مدیریت می کنند» افزود: عنوان کتاب نیز در جذابیت و میزان فروش آن بسیار موثر است. باید عنوانی برای کتاب انتخاب شود که در عین حال که معرف متن و محتوای کتاب باشد، جذاب هم باشد. این جذابیت می تواند باعث انتخاب کتاب از سوی خریداران شود و در فروش کتاب امری تاثیرگذار باشد.

 

کد خبر 1232602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha