عشایر دوین سالانه ۲۴۰ تُن گوشت قرمز تولید می کنند

سرپرست اداره امور عشایری شیروان گفت: عشایر دوین این شهرستان، سالانه ۲۴۰ تُن گوشت قرمز تولید می کنند.

قاسم رضایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار کرد: در سایت عشایری دوین این شهرستان ۱۳۰ خانوار مشتمل بر ۵۰۰ نفر جمعیت سکونت دارند که ۱۲ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که این تعداد قشر سالانه، ۲۴۰ تن گوشت قرمز تولید می کنند.

 

سرپرست اداره امور عشایری شیروان عنوان کرد: به تازگی ۲۰ هکتار زمین برای احداث ۱۰۰ قطعه دامداری در محل سایت عشایری دوین از توابع بخش مرکزی این شهرستان در نظر گرفته شد.

 

رضایی خاطرنشان کرد: شرایط واگذاری زمین به عشایر کوچرو که فاقد هیچ خانه و دامدای هستند به صورت رایگان صورت می گیرد که ۲۰ هکتار ظرفیت ۱۰۰ واحد دامی با ۲۵ هزار راس دام سبک را خواهد داشت.

 

وی تصریح کرد: در سنوات گذشته ۱۰۰ قطعه دامداری با ۱۰۰ قطعه زمین مسکونی در همین محل به عشایر کوچرو تحویل داده شد که ساخت و ساز انجام شده است.

 

وی اضافه کرد: از سال ۷۹ تحویل محل اجرای طرح با مساحت ۷۰ هکتار از زمین های منابع طبیعی انجام شد و از سال ۸۰ مطالعه آن آغاز شد که تاکنون ۷۱ واحد دامی در سایت اسکان عشایری دوین این شهرستان خراسان شمالی احداث و به بهره برداری رسیده است.

 

سرپرست اداره امورعشایری شیروان گفت: طرح سایت دوین در قالب ۱۰۰ واحد پرورش بره پرواری ۱۵۰ راسی با مجموع ظرفیت ۱۵ هزار راس دام سبک مطالعه و کار زیرساختی برای ساماندهی ۱۰۰ خانوار شهرستان از طوایف مختلف عشایر آغاز شد.

 

رضایی افزود: با توجه به واگذاری زمین جهت ساخت و ساز و احداث، چنانچه عشایر برای تسهیلات مراجعه کنند و مشمول باشند معرفی به بانک خواهند شد.

 

وی بیان کرد: هدف از راه اندازی سایت اسکان عشایر دوین شیروان  این است که عشایر از حالت سنتی کوچرو و تغییر رویه داده و دامداری های صنعتی و مقرون به صرفه راه اندازی کردند، وضعیت معیشت و درآمد آنان بهبود پیدا کرد و زحمت و مشکلاتی که برای کوچ و جابجایی داشتند به حداقل رسید.

 

شهرستان شیروان ۲ هزار و ۸۰۰ خانوار عشایری با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر دارد که در قالب ۹ طایفه ۳۵۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

 

کد خبر 1232814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha