۱۱ اثر صنایع دستی خراسان شمالی نشان ملی مرغوبیت دریافت کرد

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: امسال ۱۱ اثر صنایع دستی هنرمندان و صنعتگران این استان نشان ملی مرغوبیت دریافت کرد.

پروانه کلاته در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: دوره نشان ملی مرغوبیت اردیبهشت ماه امسال در تهران برگزار شد و آثار صنایع دستی خراسان شمالی در این دره مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت 11 اثر در حوزه های دست بافته های داری شامل گلیم، جاجیم، نساجی سنتی، ابریشم بافی و رشته رودوزی نشان مرغوبیت را دریافت کرد و به تازگی اعلام شده است.

 

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی بیان کرد: بومی بودن، اصالت طرح، استفاده از مواد، کاربردی بودن محصول و غیره از جمله آیتم ها و ویژگی هایی بود که جهت دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی مدنظر بود.

 

کلاته اضافه کرد: از سال ۹۱ تاکنون با تولیدات خلاقانه هنرمندان و صنعتگران خراسان شمالی، ۶۱ اثر صنایع دستی استان نشان ملی مرغوبیت و ۵ اثر که اکثرا دست بافته های داری هستند مهر اصالت یونسکو دریافت کردند.

 

وی با بیان اینکه در این استان ۱۸ هزار صنعتگر در رشته های مختلف فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد صنعتگران بانوان هستند و بیشترین آنان در رشته گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت می کنند و بعد به دنبال آموزش سایر صنایع دستی می روند.

 

وی با اشاره به فعالیت و استقبال خوب بانوان استان در صنایع دستی عنوان کرد: صنعتگران استان در برگزاری نمایشگاه همیشه استقبال خوبی داشتند و بالاتر از ظرفیت، متقاضی وجود دارد که امسال برگزاری دوره های مختلف آموزشی از جمله برنامه های اجرایی انجام شده در حوزه صنایع دستی بود.

 

 

کد خبر 1233472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha