جمهوری اسلامی بهترین میوه انقلاب بود/ بیداری سیاسی از برکات اهل بیت(ع) و تشیع است

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه بیداری سیاسی مساله مهمیست و از برکات اهل بیت(ع) و تشیع می باشد؛ گفت: جمهوری اسلامی بهترین میوه انقلاب اسلامی بود؛ جمهوری اسلامی یعنی ملتی تجربه ای متحولانه ای را آغاز کرد.


به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان؛‌ دکتر محمدجواد لاریجانی در همایش بزرگداشت «روز جهانی فلسفه» با عنوان «فلسفه و اخلاق اجتماعی که به همت «مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» برگزار شد اظهار داشت: در مسیر این بحث، دنبال کردن چالش های مهم جمهوری اسلامی است؛ باید ببینیم سکولار و لیبرال ها انتهای حرفشان چیست تا بتوانیم دقیق نقد کنیم.
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی افزود: جمهوری اسلامی بهترین میوه انقلاب اسلامی بود جمهوری اسلامی یعنی ملتی تجربه ای متحولانه ای را آغاز کرد و بنای یک نظام مدنی و سیاسی را براساس عقلانیت اسلامی منبعث از اسلام اهل بیت و روش اقدام و نوعی دموکراسی نمایندگی را طراحی کرد.


وی تصریح کرد:امام در اوایل انقلاب، شورای انقلابی تشکیل داد اما عده ای می گفتند 20 سال مملکت را به جای خوبی برسانیم بعد به دنبال نظام و قانون اساسی باشیم که امام چنین دیدگاهی نداشتند؛ امام خمینی(ره) ساختن کشور را براساس این نظام می خواستند نه براساس هر نظام.
این فیلسوف و استاد فلسفه بیان کرد: لذا جمهروری اسلامی تجربه بزرگی بود که ملت ما در آن وارد شد و در عمل مشکلات زیادی را داشته و داریم، اما بعد از 4 دهه خیلی ها فکر می‌کردند کشور شکست خورده و زمین خورده ایم، در حالی که چشم باز کردند و دیدند یک قدرت عظیم در منطقه آسیا ظهور پیدا کرد و به نفوذ علمی و سیاسی و توانمندی رسید.


وی خاطرنشان کرد: این مساله ای جالبی است و ثابت می شود نظام می تواند کار و حرکت کند و عقلانیت اسلامی در مقابل سکولار که تمدن غربی بود ایستاد، به هر صورت کار به جایی رسید که در این سیاست نامه های دو دوره ریاست جمهوری آمریکا تهدیدات امنیت ملی شان برمی شمردند و می گویند رهبری دنیا هدف خیلی مهمی است که امریکا دنبال می کند.
لاریجانی عنوان کرد: اتفاقا تفکر سکولار لیبرال که می گویند همچین ایده ای را در ذهن آنها می سازد منتها تهدیدات امروز را که برمی شمارند می بینند سه تهدید دارند یکی از طرف جمهوری خلق چین و دیگری جمهوری روسیه و ایران است و برای هر یک دلایلی دارند، می گویند چینی ها تحرک عظیم اقتصادی و نظامی و سیاسی دارند و برایش درسری مانند تایوان ایجاد کردند و روسیه نیز نظامی و سیاسی و اقتصادی است لذا جریان اوکراین را ایجاد کردند.


وی ادامه داد: همچنین برای ایران که نفوذ معنوی دارد برنامه ریزی کردند و وقتی جریان دکترین مقاومت که حضرت امام داشت و دیدند موفق و تهدیدکننده برای سیطره امریکاست و فکر نمی کردند کشوری در منظقه بتواند تهدیدی برای آنها باشد به هر صورت بسیار تهدید کننده بود، از این رو برای ایران نیز چالش های مختلفی را طراحی کرده اند و چالش های سیاسی و امنیتی و مختلف نظری فکری نیز داریم.
این استاد فلسفه اظهار داشت: از اول انقلاب برای این تجربه عظیم جمهوری اسلامی گروه معارض داشتیم مرحوم بازرگان و نهضت آزادی و منافقین و جریانات هسته اولیه اصلاحات بودند، این ها به طور کلی سه اشکال در نظر امام خمینی(ره) در تاسیس حرکت جمهوری اسلامی می گرفتند.


وی افزود: اولین اشکال این بود که می گفتند اسلام مندرس و کهنه و مربوط به 1400 سال قبل است و ما در دوره مدرن هستیم و نمی تواند کشور را اداره کند بنابراین عقلایت مدرن نیاز داریم لذا دوگانه مدرنیته و سنت را اختراع کردند در حالی که سنت ربطی به اسلام ندارد؛ اشکال بعدی شان را عدم جامعیت اسلام می دانستند و می گفتند اسلام خصوصی است و می خواستند دین را از سیستم اجتماعی و از سپهر زندگی جمعی دور کنند.
لاریجانی بیان کرد: سومین مساله این بود که اسلام جهان شمولی ندارد و بنابراین اسلام نمی‌تواند باعث دوام ما شود، این سه شبهه تا انقلاب و بعد از آن بود و مقالات از ابتدای انقلاب تاکنون بوده و هست، سکولارهای ما طرفدار نوعی دیکتاتوری سکولار هستند و منطق لیبرالی را نیز چندان قبول ندارند.


وی تصریح کرد: ما در تهاجمی قرار داریم که پشتوانه وسیع دول غربی دارد و روی آن برنامه ریزی کرده و ابعاد مختلف و بعد فکری دارد این بعد فکری را باید ریشه یابی کنیم، آن گفتگو برای ما مهم است که ببیینم ضعف این تفکر از کجاست.
رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در مورد سکولاریسم گفت: این مفهوم از زمان معاصر سقراط و در علوم مادی مطرح شد و در علوم انسانی باعث تنزل شد، در حوزه رفتار پدیده‌های انسانی شامل افعال اختیاری است انسان نیز فرد عامل و هم استناد عمل است.


وی بیان کرد: موضوع بعد سکولاریسم لیبرال است بهترین متفکران آن از دوره معاصر است و در آن تفکرات مختلفی در مورد سعادت در دنیا و آزادی و مادی گرایی وجود دارد، آن چیزی که در کشور وجود دارد مقصود این است که نظام اسلامی را کنار بگذاریم و تفکر سکولار و لیبرالیسم را به کار بگیریم.
این استاد عنوان کرد:بیداری سیاسی مساله مهمی است و از برکات اهل بیت(ع) و تشیع است، کارگزاری حکومت مشروع اصلی ترین و شریف ترین کار است که برای ما اهمیت دارد.

 

 

کد خبر 1234418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha