اشتغال و کار آفرینی در سایه هنر فرش بافی

فرش بافی به عنوان نمادی از فرهنگ و هنری غنی ایرانیان، می تواند بستر اشتغال و کار آفرینی باشد.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ فرش بافی از هنرهای اصیل و کهنسال ایرانی است که همواره مورد توجه مردم ایران بوده است.

 

مردم استان لرستان هم همچون بسیاری از مردم ایران پهناوراز دیرباز یکی از مناطق مستعد و پرظرفیت در حوزه فرشبافی و مشتقات این حرفه بوده و هنر دستان توانمند زنان و مردان این دیار، تار و پود نقوشی سرشار از احساس و عاطفه را به ارمغان می‌آورد.

 

کیفیت بالا و اصیل بودن فرش‌های ایرانی در مقایسه با انواع خارجی به خصوص فرش چینی حاصل زحمت های همراه با عشق فرشبافان است که باعث می شود، فرش ایرانی دارای روح باشد.

 

فرش بافان ایرانی اعم از لر، کرد، ترک و... به رغم مشقت های فراوان این حرفه، گره گره تار و پودهای آن را با عشق به هم پیوند می‌دهند به حاصل دسترنج خود روح می بخشند.

 

گرچه آوازه هنر فرشبافان دراین دیار تا حدودی زنگ باخته است، اما احیای این هنر می تواند نقش مهمی در رونق اشتغال و بهبود معیشت مردم داشته باشد.

 

توجه به صنعت فرشبافی می تواند زمینه ساز اشتغال و کاهش بیکاری در جامعه و بسیاری از مشکلات اقتصادی در استان باشد.

 

مرضیه بهرامی از فرش بافان لرستانی ساکن در شهرستان چگنی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: با هنر فرش بافی از کودکی و در کنار مادر و مادربزرگم آشنا شدم.

 

وی افزود: بعد از تشکیل خانواده و تولد فرزندانم، مشکلات اقتصادی خانواده هر روز بیشتر می شد و برای کمک به خانواده به فکر فرش بافی افتادم.

 

بهرامی ادامه داد: با حمایت همسر و فرزندانم دار قالی بافی را در اتاقی راه اندازی کردم و کم کم با تمام شدن کار و درآمد حاصل از این کار به فکر توسعه کار افتادم.

 

وی بیان کرد: از طرفی هدف از توسعه کارگاه، ایجاد اشتغال برای دیگر بانوان مستر در روستا بود که با دریافت وام و حمایت های خانواده موفق به راه اندازی کارگاه شدم.

 

این کار آفرین لرستانی ادامه داد: به خاطر علاقه ای که به کار و قالی بافی داشته است با کمک و دلگرمی خانواده و هنرجوهایش کارگاه قالی بافی و گلیم بافی به خوبی وارد فعالیت شد و بانوان روستا به عنوان هنر جو در مرحله اول و در گام دوم به عنوان همکار مشغول به کار شدند.

 

وی بیان کرد: طور مستقیم با جذب 20 نفر در کارگاه و مابقی به طور غیر مستقیم در منازل کار بافندگی فرش ادامه می دهند.

 

بهرامی افزود: از آنجایی که وسعت کارگاه با ایجاد دارهای ویژه اشتغال کم شد، به برخی بافندگان که دغدغه فروش قالی‌ها را نداشته باشند، در منازلشان آموزش قالیبافی می‌دهم، اما برای تولید برتر باید تند بافی و مهارت‌های دیگر را به کارآموزان آموزش دهیم که این مسائل در کارگاه پی گیری می شود.

 

وی با اشاره به نقش این حرفه در ایجاد اشتغال، اذعان داشت: به عنوان یکی از شغل های پر درآمدی است که زنان خانه دار می توانند از آن برای کسب درآمد استفاده کنند.

 

این بانوی کارآفرین با بیان سختی ها کار فرش بافی، ادامه داد: ازمشکلات فرا روی فرش بافان این است که تا فرش تمام نشود حقوقی دست فرش باف را نمی گیرد و برای رفع این مشکل نیاز به حمایت صنفی از فرشابافان است.

 

وی با اشاره به اهمیت حمایت دولت از این حرفه، افزود: در صورت احیای هنر فرش بافی، این هنر می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال  داشته باشد.

 

بهرامی ابراز کرد: جذب بازار فروش، و کمک گرفتن از مشاوران توانمند در راستا یافتن بازار مناسب از جمله مواردی است که در تولید هر هنر بویژه هنر فرش بافی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی بیان کرد: بافت توبلو فرش، بافت گلیم فرش، بافت های بومی و جدید از فرش و گلیم از دستاورهای توسعه این حرفه است که در کارگاه به خوبی اجرایی می شود.

 

بهرامی ادامه داد: در صورتی که این حرفه مورد حمایت قرار گیرد،با جذب نیرو بیشتر می توانیم تولید فرش بیشتری داشته باشیم و رونق اقتصادی خوبی در استانمان ایجاد کنیم.

 

وی اذعان داشت: این بانوی کارآفرین، آفت بازار فرش دستباف را وجود دلالانی دانست که با بهایی ارزان سعی در به تاراج بردن هنر دست زنان قالی‌باف این شهرستان دارند.

 

این کارآفرین لرستانی با بیان اینکه شیفته هنر فرش بافی هستم خاطرنشان کرد: نمی‌توانم حتی یک روز این کار را کنار بگذارم؛ وقتی وارد این حرفه شدم همسرم مخالف بود اما زمانی که نتیجه کارم را دید مرا تشویق به ادامه این فعالیت کرد.

 

وی اظهار کرد: به بانوانی که قصد دارند کسب و کار خانگی داشته باشند توصیه می‌کنم ‌به جای وقت گذراندن در فضای مجازی بارکسب وکار خانگی  درآمدزایی داشته باشند.

 

بهرامی افزود: بانوان علاقه‌مند می‌توانند در صورت پشتکار و جدیت در یادگیری، طی مدت کوتاهی یک قالی‌باف ماهر شوند و برای خود از این راه درآمدی مناسب داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: بانوان علاقمند مي‌توانند در صورت پشتكار و جديت در يادگيري در مدت كوتاهي يك قالي‌باف ماهر شوند.

 

این کار آفرین لرستانی با تاکید بر ضروت حمایت دولتی برای توسعه فرش بافی، بیان کرد: تعداد زیادی از بافندگان این شهرستان از استعدادهای فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند که می طلبد با فراهم نمودن بستر مناسب شاهد شکوفایی این استعدادها باشیم.

 

با توجه به اینکه رونق هنر اصیل فرش بافی، بستری برای توسعه اشتغال در جامعه است، امید می  رود با تقویت بسترهای حمایت از این حرفه، در آینده نزدیک شاهد رونق این هنر اصیل ایرانی باشیم.

 

آموزش های فنی و حرفه ای را می توان شاه کلیدی برای توانمند سازی نسل جوان دانست، چراکه این آموزش ها به مرور موجب اشتغال در جامعه خواهند شد.

کد خبر 1235123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha