بازگشت به سنت صدر اسلام حتی در شیوه ساخت مسجد

حجت الاسلام قرائتی معتقد است در صدر اسلام مساجد کوچک ولی با تعداد زیاد بنا می شد تا دسترسی به آن راحت تر باشد. تقویت کارکرد مسجد از توجه به افزایش کمی آن مهمتر است.

حجت الاسلام تقی قرائتی، مدیر موسسه مسجد با تاکید بر ایجاد مساجد کوچک در راستای پاسخگویی به نیازهای همه افراد جامعه به خبرنگار شبستان گفت: مساجد کوچک می توانند پاسخگوی نیازهای مردم باشند. نحوه مدیریت بر مساجد کوچک نیز به راحتی انجام می شود. در صورتی که در مساجد بزرگ به دلیل گستردگی فضا نمی توان در تمام ابعاد و به نحو احسن بر آن مدیریت کرد.

 
وی ادامه داد: در صدر اسلام بیشتر مساجد کوچک ولی با تعداد زیاد بنا می شد تا دسترسی همه افراد به مسجد به راحتی صورت گیرد و مسجد نقش دینی خود را در نقاط بیشتری از شهر انجام دهد در حال حاضر نیز باید مساجد چنین جایگاهی را پیدا کنند.

 
حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه جایی که برای ساخت مسجد به کار می رود باید مکانی در دسترس باشد، خاطرنشان کرد: ساختن مسجد در کنار بلوار و یا اتوبان موجب می شود که بهره گیری و استفاده مردم از این مساجد به راحتی امکان پذیر نشود. مسجد باید در تقاطع های کوچک و مکان هایی باشد که مردم بتوانند در طول روز در این مساجد رفت و آمد داشته باشد.

 
مدیر موسسه مسجد با اشاره به ضرورت ها و امکاناتی که یک مسجد باید دارا باشد، اذعان کرد: حیاط مسجد باید مشجر به درختان زیاد باشد تا حیاط و فضای مسجد معطر به درختان شود. در گذشته حیاط مسجد پارک عمومی برای مردم بود در حال حاضر نیز باید چنین شکلی داشته باشد چرا که در صورتی که مسجد به تمام امکانات مجهز شود می تواند برطرف کننده تمام نیازهای مردم و محل مراجعه باشد.

 
حجت الاسلام قرائتی خاطر نشان کرد: مساجد در صدر اسلام بدون سقف ساخته می شد که در حال حاضر نیز باید با توجه به در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی مناطق به این مولفه توجه شود. مسجد باید یکی از سه علامت گنبد، سردر و مناره را داشته باشد تا مشخص شود که مسجد است. داشتن یکی از این مولفه ها ضرورتی است و خود معمار بنا بر سلیقه خود اقدام به نصب مناره و یا گنبد در مسجد می کند.

 

پاکیزگی مقدم بر زیبایی
مدیر موسسه مسجد با تاکید بر توجه به پاکیزگی و نظافت مسجد، خاطر نشان کرد: اسلام به بحث غبارروبی و توجه به بهداشت و سادگی مسجد تاکید بسیاری دارد و آن را مقدم بر زیبایی ظاهری می داند. در مقوله پاکیزگی مسجد به دو موضوع باید توجه شود. در گذشته نقش گل و بوته در کاشی ها و گچ کاری های در و دیوار مسجد دیده می شد اما امروزه که ساختمان ها به صورت بتون ساخته می شوند و دیگر نیازی به استفاده از کاشی های طرح دار نیست و باید از گل طبیعی در مسجد برای افزایش زیبایی بصری استفاده شود.

 
حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه در حال حاضر تقویت کارکرد اجتماعی و تربیتی مسجد همانند مساجد صدر اسلام از توجه به افزایش کمی مهم تر است، گفت: مسجدی که پیامبر (ص) در صدر اسلام ساخت در حال حاضر نیز می توانست جوابگوی نیازهای مردم باشد در حال حاضر نیز مساجدی که می سازیم باید پاسخگوی آیندگان باشد.

 
مدیر موسسه مسجد ادامه داد: مسجد باید به قدری حلال مشکلات افراد جامعه باشد که دیگر نیاز به دادگاه و مراکز رسیدگی به امور و مشکلات مردم نباشد بلکه مردم احساس کنند که با ورود و رفت و آمد به مسجد ضمن اینکه در تمام ابعاد سطح آموزه های آنها ارتقا می یابد مشکلات نیز رفع می شود.
پایان پیام/


 

کد خبر 123552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha