شهروندان بیرجندی پیشنهادات زیرساختی خود را به شورای شهر ارائه دهند

حسنی صفت از شهروندان بیرجندی خواست طی یک هفته پیشنهادات خود را در جهت تأمین زیر ساخت های شهر بیرجند برای جمع بندی و ارسال به مرکز، به شورای شهر ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، رضا حسنی صفت امروز شنبه (5 آذر) در جلسه شورای شهر بیرجند به برگزاری جلسه ای در اصفهان با حضور شهرداران مراکز استان ها، نماینده دولت و... اشاره و اظهار داشت: اصل برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی هفتم بر مبنای عدالت است.

 

رئیس شورای شهر بیرجند با بیان اینکه در این دیدار و جلسه مشکلات به نماینده دولت منتقل شد، افزود: استان های برخوردار در 40 سال گذشته درخواست‌هایی مانند تأمین راه زمینی، هوایی، راه آهن و... را مطالبه کردند و استان های کم برخوردار مانند خراسان جنوبی این موارد را به عنوان زیرساخت در حال حاضر مطالبه می کنند.

 

وی یادآور شد: در این جلسه مسئولان کشوری اذعان داشتند مشکل از خودتان بوده چرا که مطالبه جدی در این سال ها نداشتید.

 

وی از شهروندان خواست پیشنهادات خود را جهت تأمین زیرساخت های توسعه در استان خراسان جنوبی پیشنهاد دهند تا پس از جمع بندی به مرکز، برای ارسال به مجلس و تصویب ارایه شود.

 

شهردار بیرجند هم گریزی به جلسه ذکر شده در اصفهان زد و با توجه به این مهم که 71 درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند، گفت: در عمل شهرداری های سراسر کشور به عنوان مدیران شهری بازوی اصلی اجرایی دولت هستند و از سرجمع اعتبارات عمرانی دولت تاکنون 8 درصد تخصیص یافته است و این مهم نشان می دهد پروژه های کلان کشور توسط شهرداری ها انجام می شود.

 

مهدی بهترین افزود: در توسعه متوازن کشور، شهرداری و مدیریت شهری و شوراها نقش کلیدی دارند به همین دلیل در این جلسه رئوس مطالب مورد نظر در 16 بند ارائه شد تا در برنامه توسعه هفتم مورد توجه قرار گیرد و خوشبختانه ریاست مجمع کلان شهرها از بین 31 شهرداری، خواستار ارائه مکتوب موارد اعلام شده شهرداری بیرجند شد.

 

در ادامه ریاست کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، محیط زیست و سلامت شورا به قرائت تعدادی نامه و بیان نظرات کارشناسان کمیسیون پرداخت.

 

مرتضی یزدان شناس به نامه ای از سوی کسبه بازار برای تأمین و احداث سرویس بهداشتی در بازار اشاره کرد و گفت: نامه و درخواست فوق مربوط به شهریور ماه است و با توجه به افتتاح و راه اندازی چند چشمه سرویس بهداشتی به تازگی در بازار، مورد فوق برای بررسی بیشتر به شهرداری ارجاع می شود.

 

به گفته وی نامه و درخواست بعدی که در کمیسیون خدمات شهری مورد بررسی قرار گرفته است، نامه فرمانداری مبنی بر بهبود وضعیت میادین میوه و تره بار بود که در آن فرمانداری خواستار نظارت کافی بر عملکرد، قیمت و... در روز بازار بلوار مسافر شده بود.

 

نامه و درخواست بعدی تمدید قرار داد شهرداری با پیمانکار باغ پرندگان بود که توسط ریاست کمیسیون خدمات شهری مطرح شد در این نامه مستأجر این باغ خواستار تمدید قرارداد با شهرداری شده است.


به گفته یزدان شناس در جلسه کمیسیون خدمات شهری، کارشناسان از عملکرد مستأجر این باغ مبنی بر نحوه نگهداری از پرندگان، نگهداری دیگر حیوانات مانند شتر، میمون و... در این باغ (که مختص باغ پرندگان است) ناراضی بوده است.   

 

وی با بیان اینکه کارشناسان کمیسیون خدمات شهری با تمدید قرارداد موافقت نکردند، افزود: بنا به نظر کارشناسان کمیسیون، هزینه های صورت گرفته توسط مستأجر برای خرید تجهیزات و... درصورت نیاز شهرداری به صورت تهاتر با مستأجر محاسبه شود.

 

سروری یکی از اعضای شورای شهر هم گفت: در بازدید به عمل آمده از باغ پرندگان، مشخص شد پیمانکار به تعهدات خود عمل نکرده است.

 

حسنی صفت رئیس شورا هم با بیان اینکه پیمانکار شرایط ایجاد باغ پرندگان را نداشته و ندارد، گفت: پیمانکار بدون دریافت مجوز، باغ پرندگان راه اندازی کرده است و بر اساس گزارشات دستگاههای نظارتی ادامه روند کار قابل اجرا نیست.

 

شهردار بیرجند هم با بیان اینکه باغ پرندگان مجوزهای لازم از محیط زیست، مراکز بهداشتی و دامپزشکی را ندارد، گفت: برای دریافت مجوزهای لازم به پیمانکار مهلت قانونی داده شد اما با وجود عدم اخذ مجوزهای لازم، پیمانکار خلع ید شد.

 

بهترین یادآور شد: با توجه به عدم پرداخت اجاره به شهرداری، موارد و تجهیزات خریداری شده توسط پیمانکار در صورت نیاز شهرداری با قیمت کارشناسی با وی تهاتر خواهد شد.

 

در ادامه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا، نامه و درخواست شهرداری مبنی بر دریافت یک درصد از استقراض بودجه سالانه را مطرح کرد.

 

عباس سروری افزود: کارشناسان کمیسیون با این درخواست مشروط به ارائه ضمانت نامه بانکی یک ساله، برگشت وجه قبل از یک سال موافقت کردند.

 

وی یادآور شد: بر اساس قانون بودجه سال 1401 هر کمک به شهردار، کارکنان شهرداری و اعضای شورای شهر به صورت وام خلاف است و بر این اساس با این درخواست موافق نیستم.

 

در ادامه یزدان شناس عضو شورا گفت: پرداخت وام به فرد تخلف است اما قانون تعاونی ها متفاوت بوده و پرداخت این رقم به شرکت تعاونی مصرف کارکنان شهرداری قابل اجرا است.

 

این درخواست پس از بحث و تبادل نظر مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت.

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نامه و درخواست دیگری از شهرداری مبنی بر موافقت برای انجام مزایده 9 هکتار از اراضی در ضلع جنوبی کمربندی جنوب شهر را مطرح کرد.

 

حسنی صفت رئیس شورای شهر بیرجند با بیان اینکه تعداد زیادی از کارکنان شهرداری فاقد مسکن هستند، گفت: شهرداری این درخواست را با دو هدف خانه دار شدن کارکنان شهرداری و تغییر کاربری زمین ذکر شده در دستور کار دارد.

 

پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد این اراضی به صورت خام به مزایده گذاشته شود و شرکت تعاونی مسکن شهرداری هم برابر مقررات و ضوابط مانند دیگر شرکت های تعاونی می توانند در این مزایده شرکت کند.

 

در ادامه منشی شورا نامه شهرداری بیرجند در خصوص اراضی بند دره، طرح احاله و مدیریت اراضی ملی جهت احداث جنگل دست کاشت در منطقه گردشگری بند دره به شورا ارسال شده بود را قرائت کرد.

 

سروری با بیان اینکه این نامه در گذشته به شورا ارسال شده بود که به علت کامل نبودن و برای دریافت نقشه به شهرداری برگشت داده شد، افزود: کارشناسان شهرداری پس از رفع موارد ذکر شده درخواست خود را طی نامه مطرح کردند.

 

به گفته وی برابر این درخواست در منطقه گردشگری بند دره با کمک سرمایه گذار احداث رستوران، اقامتگاه، فروشگاه و... برای رفاه حال شهروندان در دستور کار قرار دارد.

 

وی یادآور شد: کمیسیون به اتفاق آرا برای جذب سرمایه گذار موافقت خود را اعلام کرد و پس از بحث و تبادل نظر این مهم در شورا هم مورد توافق اعضا قرار گرفت.

 

پروژه مشارکت شهرداری با سرمایه گذار (سه قطعه در خیابان ظفر) مطرح شد و برابر این درخواست در زمینی با مشارکت شهرداری و سرمایه گذار، تعدادی واحد مسکونی احداث می شود که بنا به گفته کارشناس شهرداری، شهرداری بالغ بر چهار میلیارد تومان سود می کند.

 

در ادامه حجت الاسلام درخشی یکی از اعضای شورا با بیان اینکه برای احداث این واحدهای مسکونی اگر برای شهرداری سود ریالی هم نداشته باشد موافقم، گفت: این اقدام در زیبا سازی شهری، اشتغالزایی، خانه دار شدن شهروندان و در نهایت رفاه حال شهروندان تأثیر دارد.

 

این درخواست هم پس از بحث و تبادل نظر مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت.

 

 

 

کد خبر 1235671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha