هرآنچه در نشست کارگروه صادرات صنعت سیمان کشور در هرمزگان گذشت

نشست کارگروه صادرات انجمن صنفی کارفرمایان سیمان کشور با هدف بررسی ظرفیت های صادراتی کارخانه های سیمان به میزبانی سیمان هرمزگان در بندرخمیر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان هرمزگان، تفاهم در مورد قیمت صادراتی و بررسی ساز و کارها جهت حضور در رینگ صادراتی با هدف شفاف‌تر شدن قیمت‌گذاری سیمان و وارد نشدن به رقابت منفی قیمتی ازجمله محورهای نشست مدیران عامل شرکرکت های سیمان بود.

 

شرکت کنندگان در این نشست، پیش از این از ظرفیت های صادراتی بندر بزرگ شهید رجایی در بندرعباس نیز بازدید کرده بودند.

 

مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان در حاشیه این نشست با اشاره به اینکه این شرکت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن ظرفیت اسمی دارد، گفت: 170 هزار تن دیگر نیز با تغییرهای انجام شده در یک خط تولید این شرکت افزوده شده است.

 

مهدی آقابیگی اظهار کرد: افزایش ۲۰۰ هزار تُنی در سال جاری را هم در برنامه داریم که امیدواریم تا پایان سال محقق شود.

 

وی در ادامه به بالا برودن نیاز هرمزگان به سیمان اشاره کرد و افزود: به همین سبب نیز بیشتر سیمان تولیدی شرکت در درون استان استفاده می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان با بیان اینکه 100 درصد محصول براساس دستورکارهای ابلاغ شده در ۲ سال اخیر در بورس کالا عرضه می‌شود، عنوان کرد: سرانه مصرف سیمان به نسبت جمعیت این استان ۶۰۰ کیلوگرم است.

 

آقا بیگی با اشاره به تعطیلی طرح‌های عمرانی در فصل تابستان، گفت: مجریان طرح‌های عمرانی از بابت قطعی برق و گاز نگرانی دارند و احتمال می‌دهند ممکن است در زمستان برق کارخانه قطع و تولید متوقف شود، به همین سبب فشار مضاعفی وارد می‌کنند تا بتوانند سیمان مورد نیاز خود را ذخیره کنند.

 

مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های فرارروی صنعت سیمان کشور اشاره و بیان کرد: امکان صادرات مستقیم سیمان و کیلنکر به دلیل قرار داشتن کشور در تحریم‌ها وجود ندارد، به عبارتی دیگر تأمین کشتی سخت شده و انتقال ارز از مشکل‌های اصلی است.

 

وی با بیان اینکه دولت در زمینه صادرات می‌تواند به شرکت های تولید سیمان کمک کند، افزود: اکنون پیشنهاد ایجاد رینگ صادراتی توسط شرکت‌های سیمانی مطرح شده که شبیه به بورس کالا بوده اما نسخه خارجی آن است.

 

مدیرعامل شرکت سیمان هرمزگان افزود: دولت می‌تواند این اختیار را به انجمن صنفی کافرمایان سیمان کشور بدهد که بتواند اساسنامه رینگ صادراتی را تهیه کرده و آن را تشکیل دهد و این می‌تواند از رفتن شرکت‌های تولید کننده به رقابت منفی قیمتی جلوگیری کرده و تعیین قیمت از حالت مذاکره‌ای خارج شود.

 

آقا بیگی از بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل به عنوان یکی دیگر از چالش ها نام برد و اظهار کرد: دولت می‌تواند در این بخش یاری دهنده باشد.

 

وی همچنین به تشریح عملکرد شرکت سیمان هرمزگان پرداخت و گفت: ۱۰۰ هزار تن صادرات در چند ماهه اخیر سال جاری انجام شد و در ماه‌های آینده هم ۱۰۰ هزار تن سیمان از بندر شهید رجایی صادر خواهد شد اما برنامه‌ریزی برای یکسال مالی آینده ۴۰۰ هزار تن پیش‌بینی صادرات شده تا ارز آوری داشته باشیم.

 

آقا بیگی افزود: کشورهای هدف صادرات بیشتر کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عمان، قطر، امارات بوده و درحال رایزنی با کشورهای دیگر مانند هندوستان و چین هستیم که بار صادراتی خود را در آن کشورها عرضه کنیم.

 

وی اضافه کرد: همچنین رایزنی‌هایی با کشورهای دیگر در آفریقا هم درحال انجام است که هنوز به نتیجه‌ای منجر نشده است.

 

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان سیمان نیز با اعلام این خبر که سیمان جدید که آن را به صورت آزمایشگاهی در کرمان تولید کردیم، یادآور شد: از سال ۱۳۱۸ این نوع سیمان را به همین سبک و روش در کشور تولید می‌کنیم و فقط نگرانیم که یک دلار بالاتر بفروشیم، این نگرانی خوب است اما این نقشه راه آینده نیست.

 

حمید فرمانی افزود: براساس توافق اعضای کارگروه صادرات سیمان این انجمن، با توجه به شفافیت بورس، کشف قیمت سیمان صادراتی در بورس کالا انجام می‌شود چراکه بورس، مکانی برای عرضه و تقاضای شفاف بوده و خریداران و فروشندگان میزان نیاز و عرضه را در آنجا آورده و طرح می‌کنند.

 

وی اظهار کرد: قمیت هم بر مبنای فرآیندهای شفاف بورس کالا مشخص می‌شود که امکان تبانی بین عرضه کنندگان و خریداران وجود ندارد و این، شفافیت را افزایش می‌دهد.

 

فرمانی در خصوص رابطه قیمت سیمان با هزینه ساخت مسکن گفت: با توجه به حساسیتی که بر روی کالای سیمان وجود دارد و تأثیری که بر ساخت و ساز و مسکن دارد دولت موظف است مراقبت های لازم را در این زمینه داشته باشد اما برخی مواقع این حساسیت‌ها تبدیل به وسواس شده و صرفاً منافع یک طرف دیگر را در نظر می‌گیرد و تولید کنندگان از این حساسیت‌ها متضرر می‌شوند.

 

وی بیان کرد: اکنون در یک تعامل سازنده با تمامی ذینفعان از جمله بخش دولتی بوده و درحال آگاه‌تر کردن آن‌ها نسبت به واقعیت‌های صنعت سیمان و انتظارات هستیم،‌ همین‌طور با نمایندگان مجلس گفت و گو کرده و گزارش می‌دهیم.

 

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان سیمان ادامه داد: با توجه به شناختی که اکنون دولت نسبت به واقعیت‌های این صنعت پیدا کرده و نبود رابطه معنا دار بین قیمت سیمان و مسکن، هر چه زمان می‌گذرد از این حساسیت‌ها در آینده کاسته می‌شود.

 

وی افزود: براساس گزارش اخیر بانک مرکزی که در هفته گذشته منتشر شد قیمت سیمان حدود هشت درصد نسبت به هفت ماهه سال گذشته کاهش داشته اما قیمت مسکن افزایش یافته است.

 

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان سیمان بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد هیچ رابطه‌ای بین قیمت سیمان و قیمت مسکن وجود ندارد.

 

وی گفت:‌ دولت در بحث حقوق دولتیِ بهره‌برداری از معادن، میزان حقوق خود را افزایش داده است که این افزایش محدوده‌ای از ۳۰۰ درصد تا یکهزار درصدی بوده است، این واقعیت‌ها را نمی‌توان کتمان کرد و دولت باید اجازه بدهد به همین تناسب قیمت سیمان هم منصفانه تعیین شود.

 

فرمانی گفت: بنابراین قیمت سیمان در افزایش قیمت مسکن محلی از اعراب ندارد، به طور کلی براساس آمارهای مراجع ذیصلاح مانند وزارت راه و شهرسازی در هر متر مربع ساخت ساختمان چهار کیسه سیمان مصرف می‌شود.

 

وی اشاره کرد: ۷۵ شرکت فعال تولید سیمان اعم از سفید و خاکستری با ظرفیت تولید کشور ۸۸ میلیون تن بدون استثنا عضو انجمن صنفی کارفرمایان تولید کننده صنعت سیمان کشور بوده و ایران ششمین کشور تولید کننده بزرگ سیمان جهان است، میزان مصرف داخلی کشور هم حدود ۶۲ میلیون تن است.

 

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان سیمان بیان کرد: حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تُن به صورت سالانه صادرات می‌کنیم و حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون تن هم مازاد ظرفیت موجود است که به تولید می‌رسد و بازارهای داخلی و خارجی کشش جذب آن را ندارند.

 

فرمانی ابراز امیدواری کرد که با به راه افتادن نهضت ملی مسکن و ساخت سالی یک میلیون مسکن به شرط تحویل انرژی پایدار شاهد تولید ۸۸ میلیون تن سیمان باشیم.

 

وی ادامه داد: ۷۲ میلیون تن سیمان در سال گذشته تولید شد و میزان تولید امسال هم به همین میزان خواهد شد اگر اینکه انرژی صنعت تأمین و نهضت ملی مسکن راه بیفتد.

 

فرمانی با اشاره به اینکه صادرات انواع سیمان و کلینکر در سال گذشته ۱۲ میلیون تُن بود، گفت: در 7 ‌ماهه امسال هم هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تُن به ۲۰ مقصد صادرات انجام شده است.

 

وی گفت: براساس بررسی‌های انجام شده در سال گذشته برخی از مقاصد صادراتی شامل آفریقا، کشورهای منطقه خلیج فارس و دریای عمان و کشورهای آسیایی بوده است.

 

کد خبر 1235876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha