بررسی مطالبه گری و نقد و انتقاد مردم از وظایف خانه احزاب است

متکی با اشاره به تلاش خانه احزاب در ارتباط میان مردم و حاکمیت؛ بررسی مطالبه گری مردم و رصد نقاط قوت و ضعف حکمرانی را از وظایف خانه احزاب دانست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، منوچهر متکی امروز (دوشنبه ۷ آذر) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در آستانه بیست و دومین سالگرد خانه احزاب هستیم و هشتمین دوره خانه احزاب ساماندهی شده و هیئت رییسه خانه احزاب تکمیل و کار خود را شروع کرده است. خانه احزاب خانه ای است که احزاب بر اساس سلیقه های مختلف سیاسی و شناخته شده کشور کنار یکدیگر جمع شده اند و در یک ساختار مردم سالارانه و احزاب سالارانه توانسته اند احزاب مختلف کشور را ساماندهی کنند.

 

رییس خانه احزاب با بیان اینکه خانه احزاب اولین و بهترین نهاد مردم سالار است و شامل نگرش هایی مبتنی بر اصولگرایی، اصلاح طلبی و استقلال گرایی می شود، گفت: این سه نگرش در خانه احزاب در تمام ساختار آن حضور دارند و مسئولیت های مختلف خانه احزاب از هیئت رییسه، کمیته های مختلف در میان این سه نگرش تقسیم شده است.

 

متکی اظهار داشت: در حال حاضر 36 حزب در شورای مرکزی خانه احزاب حضور دارند که بخشی به عنوان اعضای هیئت رییسه و اعضای شورای مرکزی و روسای کمیته ها مشغول فعالیت هستند.

 

وی با بیان اینکه خانه احزاب با هدف همراهی با مردم در تحقق اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی شکل گرفته است، افزود: رصد کشورداری و بررسی مسایل کشور، مطالبه گری مردم، نقد و انتقادها، ناکارآمدی ها و نواقص از دیگر وظایف خانه احزاب به شمار می رود.

 

وی یادآور شد: علی رغم تلاش های روسای پیشین خانه احزاب در جامعه هنوز احزاب جایگاه واقعی خود را پیدا نکردند که یکی از دلایل آن بی توجهی دولت ها به این موضوع است.

 

متکی اظهار داشت: در حال حاضر خانه احزاب در سطح ملی و استانی فعالیت می کند و با بررسی های شکل گرفته در کمیسیون ماده 10 احزاب، 130 حزب در کشور تشکیل شده است که قبلا تعداد این احزاب به 250 حزب می رسید و احزاب کمی که نقش ملی در انتخابات داشتند، باقی ماندند.

 

رییس خانه احزاب با اشاره به دلایل بی توجهی به احزاب در کشور گفت: مردم تصویر واقعی از احزاب در چهارچوب نظام مبین و مبانی اعتقادی اسلامی ندارند و اساسا مقوله حزب و حزب گرایی در نظام اسلامی مقوله مغفول مانده است که در دور جدید خانه احزاب تلاش می کنیم این مقوله را تبیین کنیم و بگوییم که کارکرد احزاب منافاتی با کارکرد اسلامی ندارد. بخشی از کارکرد احزاب اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است و احزاب باید در موقعیت های مختلف کشور دیدگاه و رسالت خود را عمل کنند.

 

وی گفت: خانه احزاب به عنوان نهاد صنفی باید تعاملی با دولت و حاکمیت داشته باشد و این موضوع در دستور کار ما قرار دارد. همچنین قرار است در مورد ناآرامی های اخیر با مسئولان مرتبط جلساتی برگزار کنیم.

 

وی در مورد دیدار خود با امیر عبداللهیان یادآور شد: این دیدار به دعوت امیر عبداللهیان برگزار شد و تعدادی از وزرای سابق در این جلسه حضور داشتند و در حوزه مسایل سیاست خارجی، تحولات هسته ای، اوکراین، موضوع پهبادها و ارتباط با سایر کشورها گفته شد.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان در مورد بودجه احزاب و مهمترین دستاورد احزاب در ادوار مختلف دولت ها گفت: از سال 97 پرداخت یارانه ها به خانه احزاب واگذار شده است و بر اساس چهارچوب خاص خانه احزاب سهم هر یک از احزاب را به آنها پرداخت می کند. خانه احزاب معمولا پیرامون موضوعات خارجی و داخلی نشست هایی را برگزار می کند که در این نشست ها هر حزبی مواضع خود را اعلام می کند، به همین منظور نشست هایی با نهادهای دولتی و غیر دولتی در دوره جدید پیش بینی شده است و اخیرا نیز نشستی با شورای عالی تبلیغات برگزار کردیم و بررسی تحولات و اغتشاشات اخیر و مطالبه گری مردم در این زمینه مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

 

رییس خانه احزاب ادامه داد: کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز رسمی فعالیت احزاب را صادر می کند و در این زمینه اگر حزبی نتواند در برگزاری مجمع عمومی حزب خود 300 نفر را جمع آوری می کند، این حزب به خانه احزاب معرفی نمی شود.

 

وی در مورد ارتباط خانه احزاب با سایر کشورها گفت: اخیرا غفوری فرد به نماینده از ایران در اجلاس بین المللی آی گپ شرکت کرد و از این منظر می توان گفت ما توانسته ایم روابط بین المللی را حفظ کنیم.

 

وی در مورد رابطه خانه احزاب با دولت سیزدهم تصریح کرد: تعامل مثبتی مبتنی بر اعتماد برقرار شده است و برای اولین بار پس از سال ها معاون سیاسی وزیر کشور در جلسه شورای مرکزی خانه احزاب حضور یافت و از او درخواست کردیم تا با وزیر کشور جلسه ای داشته باشیم و به دنبال برگزاری جلسه با حضور رییس جمهور و همچنین رییس قوه قضاییه هستیم.

 

متکی گفت: خانه احزاب علاقه مند به برگزاری جلسه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های آن است تا بتوانیم درباره قانون تجمعات و انتخابات گفت و گو کنیم. در حال حاضر از برخی نهادها با ما ارتباط می گیرند تا جلساتی با آنها داشته باشیم. اگر ارتباط و تعامل با ریاست جمهوری و روسای قوا برقرار شود، می توانیم بگوییم که خانه احزاب در تعامل با دولت سیزدهم گام های بلندی را برداشته است.

 

 

 

 

کد خبر 1236007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha