وصایای شهدا فهرستی از ارزش‌ها هستند

منصوری لاریجانی با بیان اینکه جنگ از بعد ارزشی می‌تواند موضوع اخلاق و فلسفه باشد، گفت: در جامعه کنونی می‌توانیم از انواع ارزش‌های دوران دفاع مقدس استفاده کنیم زیرا ارزش‌ها نقش آیینه را دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «اسماعیل منصوری لاریجانی» عصر دیروز، نهم آذر، در نشست «مبانی نظری معرفتی دفاع مقدس» که در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند« هر چه از تاریخ جنگ بگذرد باید معرفت ما به دفاع مقدس  بیشتر شود». در دفاع مقدس فعل و افعالی از افراد حاضر در جنگ به جای ماند که با ارزش است. آنها فی سبیل الله را به عنوان دستور خداوند اجرا کردند.فعل ارزشی فرازمانی و فرا مکانی است.

 

این استاد فلسفه و عرفان با اشاره به اینکه بعضی از افعال ذاتا دارای ارزش هستند و جنگ فرصتی برای ظهور این افعال فراهم کرد، افزود: فعل ارزشی برای هر دوره‌ای پیام دارد.معرفت، تولید و بالندگی دارد. تلخی‌های یک فعل ارزشی هم شیرین است. جهاد ظاهرا جنگ است اما شهیدان در لحظه شهادت از همه امور راضی و خشنود هستند.

 وی با بیان اینکه  هر چیزی که بار ارزشی نداشته باشد خطرناک است، عنوان کرد: ارزش‌ها معنا زایی می‌کنند. ارزش ها در همه دوره‌ ها جوان هستند و رویش دارند. تمام وصایای شهدا فهرستی از ارزش‌ها هستند زیرا ارزش‌ها در هیچ زمانی کهنه نمی‌شوند و در هر دوره ای می‌توانند آلودگی‌ها را پاک کنند.ارزش‌هایی هم برای پاک کردن رذایل اخلاقی داریم. ما در جامعه کنونی می‌توانیم از انواع ارزش‌های دوران دفاع مقدس استفاده کنیم زیرا ارزش‌ها نقش آیینه را دارند.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه  ارزش‌ها خاصیت هم‌گرایی، فرازمانی و فرامکانی دارند، تصریح کرد: ارزش‌های تولید شده در دوران دفاع مقدس، انسان‌های خوبی تربیت کرد. جنگ از بعد ارزشی می‌تواند موضوع اخلاق و فلسفه باشدو اگر این ارزش‌ها خودشان را در جامعه نشان دهند و ماندگار شوند، تبدیل به اثر می شود.

 

متصوری لاریجانی با بیان اینکه بسیاری از ارزش‌های دفاع مقدس مغفول مانده است، اظهار داشت: باید فکری به حال این ارزش ها کنیم. آثار جنگ فقط آثار موجود در جنگ نیست بلکه باید نتیجه، ارزش‌ها باشند. امروزه باید از اندوخته‌های دفاع مقدس نظریه‌سازی کنیم و کرسی‌های آزاداندیشی، نظریه‌سازی و نظریه‌پردازی داشته باشیم.

 

 

 

کد خبر 1236777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha