بارش های پاییزی و بارقه امید کشاورزان

این روزها که لبان کشتزارهای دیم شهرستان شیروان خشک و در انتظار بارش باران بود، بارندگی های چند روز اخیر، بذر امید را در دل کشاورزان جهت کشت پاییزه غلات کاشت.

خبرگزاری شبستان _خراسان شمالی؛

شهرستان شیروان، با ۱۰۵ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی چندین سال است که درگیر خشکسالی است و با آن دست و پنجه نرم می کند ولی شدت بحران و تبعات و اثرات ناشی از این بحران و کاهش بارندگی ها امسال در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ نسبت به سال های گذشته پیش از پیش نمایان شده و به وضوح مشخص شده است.

 

با گذشت دو ماه از آغاز سال زراعی، کشاورزان این خطه تاکنون کشت پاییزه غلات را به صورت چشمگیری افزایش ندادند زیرا که قبل از بارندگی های اخیر اراضی تشنه و خشک این منطقه اجازه کشت فراتر را به آنان نمی داد و دستان چروکیده که حاصل زحمات چندین ساله آنان در این حوزه است و همچنین چهره نگران و چشمان غم آلود آنان به آسمان چشم دوخته بود تا بارقه امیدی در دل آنان ایجاد شود.

 

این شهرستان با ۲۱ هزار هکتار سطح زیرکشت دیم، کشاورزی بدون آب امکان پذیر نیست و کشاورز برای کشت و کار، باید از تامین آب اطمینان حاصل کند، اما امسال کاهش منابع آبی سبب شده تا گندم کاران به لحاظ زمانی عقب باشند. خشکسالی و کاهش بارندگی موجب شده بود تا کشت پاییزه غلات خصوصا دیم در خطر باشد و کشاورزان بابت این موضوع نگران بودند ولی با بارش باران هفته اخیر این روزها کشاورزان سرحال تر از همیشه از طلوع آفتاب تا قبل از غروب آفتاب در اراضی کشاورزی شان سخت مشغول کشت هستند.

 

با توجه به پیش‌بینی های سازمان هواشناسی در خصوص پاییز کم‌بارش و خشک، باید برای تمامی مصارف آب خصوصا کشاورزی که پایه اقتصاد و معیشت این استان و شهرستان براساس آن است مدیریت و برنامه‌ریزی های لازم صورت گیرد. سال زراعی گذشته تا اواخر دی ماه به دلیل نبود بارش و خشکسالی ها فقط ۳۰ درصد از ۲۱ هزار هکتار کشتزار دیم این شهرستان خراسان شمالی سبز شده بود که با بارندگی های ایجاد شده سطح سبز کشتزارها به ۹۰ درصد افزایش یافت و نتیجه آن افزایش تولید محصول غلات امسال نسبت به سال گذشته بود.

 

این شهرستان قطب تولید جو در خراسان شمالی است به طوری که ۲۰ درصد سطح زیر کشت جو آبی و ۳۵ درصد جو دیم استان مربوط به این شهرستان است. سال قبل ۳۱ هزار و ۵۰۰ هکتار غلات پاییزه در اراضی کشاورزی شهرستان کشت شد که از این میزان کشت، ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار محصول آبی و ۲۱ هزار هکتار دیم است که به دلیل کاهش بارندگی، خشکسالی و گرانی نهاده ها در مقایسه با سال گذشته ۳۰۰ هکتار کاهش دارد. با توجه به خشکسالی های پیاپی چندین سال اخیر و کاهش بارندگی های امسال، وضعیت سد بارزو این شهرستان نگران کننده است و آبی در سد موجود نیست.

 

مدیر اداره هواشناسی شیروان گفت: درصد مساحت تحت تاثیر خشکسالی براساس شاخص SPEL دوره یکساله تا پایان مردادماه امسال،۲۸.۲۱ درصد بوده است.

 

رسول رهنما اظهارکرد: درصد مساحت تحت تاثیر خشکسالی براساس شاخص SPEL  دوره یکساله تا پایان مردادماه امسال،۲۸.۲۱ درصد بوده که از این میزان ۶۴ دهم درصد خشکسالی شدید، ۴.۴۹ درصد خشکسالی متوسط و ۲۳.۰۸ درصد خشکسالی خفیف است.

 

وی عنوان کرد: در ۶ ماهه امسال، ۹۶.۸ میلی متر بارندگی در این شهرستان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۶۰.۵ میلی متر بوده، ۶۰ درصد افزایش داشته است.

 

رهنما خاطرنشان کرد: میزان بارندگی شهرستان در دوره آماری بلند مدت ۱۰۴.۹ میلی متر ثبت شده که ۷.۷ درصد کاهش بارندگی صورت گرفته است.

 

مدیر اداره هواشناسی شیروان اضافه کرد: همچنین میزان بارش های سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ (یک مهر ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱)، ۲۳۳.۴ میلی متر بارندگی ثبت شده که در مقایسه با سال گذشته که ۱۳۲.۷ میلی متر بوده ۷۵.۹ درصد افزایش داشته است.

 

رهنما افزود: میزان بارندگی شهرستان در این مدت در دوره آماری بلند مدت، ۲۲۰.۸ میلی متر بوده که ۵.۷ درصد افزایش داشته است.

 

وی تصریح کرد: میانگین دمای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ (یک مهر ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱)، ۱۳.۵ سلسیوس بوده که در مقایسه با سال گذشته که ۱۳.۸سلسیوس ثبت شده ۳ دهم درصد کاهش و در مقایسه با بلندمدت که ۱۳.۴ درجه سلسیوس بوده یک دهم درصد افزایش داشته است.

 

مدیر امور منابع آب شیروان هم گفت: به دلیل تداوم خشکسالی های چند ساله اخیر و به دنبال آن کاهش بارندگی ها که مخزن آب سد بارزو شهرستان خالی است امکان تامین آب به کشاورزان جهت انجام کشت پاییزه سال زراعی وجود ندارد.

 

اسحاق خسروپناه اظهار کرد: بارندگی های اخیر تاثیری در افزایش آب سد نداشته و حجم فعلی مخزن، ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب است که بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آن رسوب و غیر قابل استفاده است.

 

وی با بیان اینکه حجم مخزن سد در مدت مشابه سال گذشته، ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب است خاطرنشان کرد: براساس برنامه ابلاغی و پیش بینی های صورت گرفته در صورت وقوع بارش و ذخیره آب، ۴ میلیون مترمکعب آب بری زراعت و باغ ها تحویل داده خواهد شد ولی در شرایط فعلی آبی جهت تحویل نیست.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان هم گفت: بارندگی های اخیر شرایط خوب و مناسبی را برای کشت دیم و آبی کشاورزان فراهم کرد و اگر به موقع انجام نمی شد کشاورزان باید اقدام به خشکه کاری می کردند.

 

علی باقرزاده اظهار کرد: کشت پاییزه غلات این شهرستان از نیمه دوم مهرماه آغاز شده و تا پایان آذرماه ادامه خواهد داشت که تاکنون حدود یک سوم معادل ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت قرار گرفته و پیش بینی می شود به ۳۳ هزار هکتار افزایش یابد.

 

وی ضمن توصیه به کشاورزانی که تاکنون کشت خود را انجام نداده اند، عنوان کرد: توصیه می شود در اولین فرصت زمین خود را به مرحله عملیات آماده سازی برسانند و کشت را انجام دهند و از کود ازته و فسفات استفاده کنند تا ریسک کاهش عملکرد، به حداقل برسد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: همچنین به بذرکاران توصیه می شود از دستگاه کارنده عمیق کار استفاده کنند که عمق بذر، تاثیر خوبی در سطح سبز دارد و بین ۳ تا ۵ سانتی متر قرار می گیرد و روی بذرهای مصرفی صرفه جویی می شود.

 

باقرزاده تصریح کرد: توصیه می شود کشاورزان از بذر اصلاح شده و ضدعفونی کننده استفاده کنند و کشاورزانی که از کود پایه اوره استفاده نکرده اند از کود ازته استفاده کنند که کمک می کند حجم ریشه بیشتر و گندم زودتر به مرحله رویشی و پنجه زنی بهتر برود.

 

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در سال های اخیر دوران خشکسالی و کم‌آبی سختی را به خود دیده و حتی در مناطق مختلف به ویژه تعدادی از روستاها مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده اند.

 

 

 

کد خبر 1237580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha