ابداع جایزه امیرحسن ندایی در پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران

نشست خبری پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران پیش از ظهر امروز با حضور قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، امیررضا مافی دبیر این جایزه و مینو خانی عضو هیئت داوران در محل سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران پیش از ظهر امروز با حضور قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، امیررضا مافی دبیر این جایزه و مینو خانی عضو هیئت داوران در محل سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در ابتدای این نشست، قادر آشنا با بیان اینکه سازمان سینمایی وظیفه خود را توجه به موضوع پژوهش در سینما می داند، اظهار کرد: سازمان سینمایی به عنوان متولی سینمای کشور وظیفه خود را ارج نهادن به پژوهشگران این حوزه می داند؛ به همین منظور امسال در سازمان سینمایی برای توجه بیشتر به پژوهشگران حوزه سینما فراخوانی منتشر شد تا بر اساس آن بتوانیم از ظرفیت پژوهشگران و همچنین اساتید برجسته این حوزه استفاده کنیم.

 

وی ادامه داد: در حدود 250 اولویت پژوهشی سینمایی به دست ما رسید که پس از بررسی در چهار سرفصل این اولویت ها را تقسیم بندی و در نهایت به هشت طرح تقلیل و به تصویب رساندیم.

 

معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی یادآور شد: در تمامی این سرفصل ها و هشت طرح موضوعاتی از جمله وضعیت فروش فیلم های ایرانی در بازارهای جهانی، اکران فیلم ها در داخل و خارج و نسبت سهم سینمای ایران در بازارهای جهانی و موضوعاتی از این دست مورد بررسی قرار گرفتند.

 

آشنا از ارایه پژوهش های سینمایی تا پایان سال برای مخاطبان این حوزه خبر داد.

 

در ادامه این نشست، امیررضا مافی، دبیر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران با اشاره به اینکه در این دوره موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و همچنین منشور دولت مردمی در متن این جایزه مد نظر قرار گرفته است، گفت: این دوره در هفت بخش برگزار شد که در مجموع 92 اثر به دبیرخانه این جایزه رسیده که به لحاظ تعدادی آثار مقاله ای علمی در صدر بود. به طور کلی 38 اثر منتخب شدند و به داوری نهایی راه پیدا کردند البته امسال برخلاف سال های گذشته اعضای شورای علمی و هیئت داوری یکسان بود، چیزی که در ادوار گذشته شاهد آن نبودیم از آنجایی که جایزه پژوهش شکل جشنواره ای ندارد، به همین دلیل شکل های مختلف داوری را در چهار دوره گذشته تجربه کرده ایم، به همین ترتیب امسال یک داوری هفت نفره را تشکیل و هم در هیئت داوری و هم هیئت انتخاب از همین داوران استفاده شد.

 

وی از اهدای جایزه ویژه «دکتر امیرحسن ندایی» خبر داد و گفت: ما تصمیم گرفتیم این جایزه را به خاطر زحمات مرحوم استاد ندایی که پیش از این در چهار دوره گذشته جایزه پژوهش سینما تلاش های زیادی را کرده اند، داشته باشیم. به گفته ایشان، سینما ترکیبی از آثار هنری چون فیلمبرداری، موسیقی، عکاسی، بازیگری و غیره است و اینچنین هنری از وجوه مختلف قابل تامل است، از این رو ما نیز تصمیم گرفتیم که به خاطر قدردانی از زحمات این استاد این جایزه ویژه را در دستور کار قرار دهیم.

 

مافی در مورد رابطه بین پژوهشگران و سینماگران در ادوار مختلف نیز یادآور شد: همیشه در رابطه بین پژوهش و سینمای ایران پژوهش به عنوان یک امر فرعی مد نظر بوده است و به نظر می رسد متولیان و هنرمندان سینما گاهی خیلی نسبت به اهمیت پژوهش واقف نیستند و موضوع پژوهش را یک امر دست و پاگیر در خلق آثار می دانند. مفهوم پژوهش در ساختار امروزی ما کاملا آکادمیک و دانشگاهی تعریف می شود اما تصویر بنده از موضوع پژوهش صرفا مقالات علمی پژوهشی و رساله دکتری نیست. ما برای گره خوردن سینما با پژوهش نیازمند گونه های جدیدی از پژوهش ها هستیم.

 

وی افزود: از یک سو سینما باید به پژوهش به عنوان موضوعی که حیات او را تضمین می کند، واقف باشد و از سوی دیگر هم پژوهشگران باید به این سمت حرکت کنند که تولیدات آنها به نحوی کاربردی برای سینماگران باشد.

 

دبیر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران تصریح کرد: در جایزه پژوهش امسال نیز تنوع موضوعی قابل ملاحظه ای داشته ایم و از تاثیر مخاطبان و اقتصاد سینما در کرونا موضوعات متعددی به دست ما رسیده اما پژوهش ها از غنای زیادی برخوردار نیست اما تنوع بسیار خوبی دارد.

 

به گفته مافی، عمده آثار ارسالی پایان نامه و رساله های دانشگاهی است و این نشان می دهد که دانشجویان علاقه مند به عرصه سینما و پژوهش در این حوزه بسیار زیاد هستند البته که این موضوع یعنی صرفا پایان نامه یا رساله یک امر آسیب زاست و دلیل آن هم این است که سینما هنوز به این درک نرسیده است که پژوهش در سینما بسیار موثر است. بخشی از پژوهش ها به شکل تطبیقی آینه جامعه است اما نیاز فرهنگی ما با مقاله های تطبیقی رفع نخواهد شد.

 

وی در مورد انتخاب هیئت داوران تاکید کرد: ما در انتخاب اعضای شورای علمی و هیئت داوران سعی کردیم افراد جوان، صاحب اندیشه، انتخاب دانشگاهیان از دانشگاه های مختلف و متخصصان حوزه سینما در بخش های مختلف این هنر استفاده کنیم.

 

مافی در مورد طراحی پوستر نیز با اشاره به اینکه از یک گروه جوان برای طراحی این پوستر استفاده شده است، گفت: اجرای پوستر بر عهده میلاد جوادی بود که در این طراحی ترکیب رنگ پوستر محصول کتاب نشان واره ما است زیرا این رنگ ها، رنگ هایی بود که برای جایزه مصوب شد. در این تصویر 43 شمع وجود دارد که بنا به گذشت 43 سال از انقلاب طراحی شده و دلیل انتخاب شمع نیز نورافشانی شمع است. شعله شمع نیز با عدد پنج طراحی شده که بیانگر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران است.

 

به گفته وی، 29 آذر ماه همزمان با هفته پژوهش مراسم اختتامیه پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران در موزه سینما برگزار خواهد شد.

 

در بخش پایانی این نشست نیز مینو خانی، عضو هیئت داوران با اشاره به تنوع ارسال آثار اظهار کرد: بنده به عنوان یک معلم بسیار خوشحالم که دانشجویان زیادی که علاقه مند به سینما هستند، داریم که مترصد فرصتی هستند تا پژوهش کنند و نتیجه پژوهش آنها به سینمای ما کمک کند. در واقع اگر پژوهشکده نداریم اما این پژوهش های فردی جای قدردانی دارد.

 

گفتنی است، مینو خانی، محسن بهلوئی، وحیدالله موسوی، رامتین شهبازی، عبدالله پیشرانلو، مسعود سفلایی و مجید سلیمانی ساسانی به عنوان شورای علمی و هیئت داوران این دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران انتخاب شدند.

 

در بخشی از این نشست نیز پوستر پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران رونمایی شد.

کد خبر 1237734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha