حوزه فرهنگ نیازمندکار و منابع بیشتر است

احمدوند حوزه فرهنگ را نیازمند کار و منابع بیشتر دانست و گفت: این امر مطالبه اهالی فرهنگ و فعالان این حوزه از مسئولان کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان؛ یاسر احمدوند امروز چهارشنبه در آئین تجلیل از برگزیدگان ششمین دوره انتخاب کتاب سال استان سمنان، درسالن حکیم الهی فرهنگسرای کومش سمنان، ضمن مقایسه بودجه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۹۰ وسالجاری گفت:در فاصله این سال ها اعتبارات این معاونت کمتر از سه برابر شده واز ۸۰میلیاردتومان به ۲۱۰ میلیاردتومان رسیده است.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حجم تولید کتاب در سال ۱۳۹۰ را بیش از۲۴۰میلیاردتومان اعلام کردوافزود: در حالیکه این رقم درسال جاری به قریب ۹هزارمیلیاردتومان رسیده است.

 

وی با اشاره به روند رشد قیمت ها خاطرنشان کرد: با بودجه امسال تنها ۲تاسه درصد کتاب ها را خریداری کرد.

 

احمدوند تصریح کرد: رشد هزینه های بخش فرهنگ نشان می دهد که برای توسعه دراین حوزه نیازمند توجه ویژه مسئولان کشور هستیم.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در ادامه با تأکید براینکه مخاطب و مصرف کننده کتاب، کالای با کیفیت می خرد ادامه داد: باید به این خرید یارانه تعلق بگیرد تا جریان گذشته اصلاح شود.

 

وی با اشاره به اینکه حمایت باید در حلقه آخر یعنی مصرف وارد شود، اظهارداشت: بسیاری از کتابهایی که محتوای نادرست، استفاده از برخی القاب، طراحی جلد نامرتبط، و کیفیت نامطلوب، دارند نباید مورد حمایت باشند و کتاب خوبی که مورد استقبال مصرف کننده و باکیفیت باشد و خوانده شود، باید مورد حمایت باشد.

 

احمدوند با بیان اینکه آنچه در حوزه فرهنگ اثرگذار است تولید خوب است که از نیروی انسانی کارآمد نتیجه می دهد، اضافه کرد: بخشی از خرید کتاب و حمایت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد صرف تولیدات بی‌کیفیت شده است.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حلقه نادرست حمایت از تولید کتاب،اشاره داشت و گفت: چرخه و برنامه حمایت از تولید کتاب به حلقه آخر یعنی کتابی که با داشتن کیفیت خوب، خواننده و مصرف‌کننده داشته باشد منتقل می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه حمایت فقط این نیست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشر و نویسنده کتاب بخرد، ادامه داد: از ابتدا کتابی باید تولید شود که مصرف داشته باشد، کتابی که استفاده نداشته باشد قابل حمایت نیست و بخشی از کتابهایی که خریداری شده به منظور حمایت بوده، ولی کتابهای ضعیفی خریداری شده و مدارس و مساجد هم حاضر به انتخاب این کتابها از انبارهای ارشاد نیستند.

 

احمدوند تصریح کرد: در سالهای گذشته از کتابخانه های عمومی کشور آمارگیری شد و برخی از این کتابهایی که مورد حمایت بوده و خریداری شده، حتی یکبار هم مورد مراجعه مخاطبان نبوده است.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: این روند به نام حمایت روند نادرستی است، زیرا صحبت از اعتبارات و بین المال است، این شکل کار حمایت نیست و خیانت محسوب می شود.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوصدرخواست تأمین کاغذ برای نویسندگان وناشران شهرستانی اظهارداشت: تنها پنج درصد از کاغذ کشوردراختیار حوزه نشر است که سال آینده با توجه به حذف ارزترجیحی دیگر کاغذ دولتی نیز وجود نخواهد داشت.

 

برگزیدگان ششمین دوره انتخاب کتاب سال استان سمنان همزمان با روز دانشجو وبا حضورمعاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان سمنان ،نویسندگان وناشران تجلیل شدند.

 

کد خبر 1238243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha