نان آورانی کوچک اما بی سواد

کودکان کار، همان‌هایی که باید در کانون گرم خانواده و در آغوش مادر و پدر و در این سن در مدارس مشغول به تحصیل باشند اما تعدادی از این افراد با دست های کوچک، نان آوران خانه شده اند و به علت نبود سرپرست خانوار و یا بد سرپرست از آموزش محروم مانده اند.

خبرگزاری شبستان_ از خراسان شمالی، ملیحه بیابانی:

 

سازمان ملل متحد با اشاره به داده‌های یونسکو اعلام کرد ۲۴۴ میلیون کودک و نوجوان ۶ تا ۱۸ ساله در سراسر جهان از رفتن به مدرسه بازمانده اند. بر پایه این داده ها، منطقه آفریقا با ۹۸ میلیون کودک و با داشتن بیشترین تعداد کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل، تنها نقطه ای از جهان است که این تعداد در آن در حال افزایش است.

 

وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا اعلام کرده که ۷۸۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل در سطح کشور داریم.

 

 

کودکان کار چه کسانی هستند؟

کودکانی که باید در کانون گرم خانواده و در آغوش مادر و پدر و در این سن در مدارس مشغول به تحصیل باشند اما تعدادی از این افراد با دست های کوچک، نان آوران خانه شده اند و برخی نیز به علت نبود سرپرست خانوار و یا بد سرپرست به نوعی از  آموزش محروم مانده اند.

 

چند بسته آدامس در دست دارد، خانم تو را خدا ، آقا خواهش می کنم از من آدامس بخرید. پسرکی 9 ساله در یکی از چهارراه های بجنورد مشغول فروش آدامس است، شیشه را پایین می آورم و سوال می کنم: پسرم مدرسه هم می روی؟ چیزی نمی گوید، یک آدامس بخر. آدامسی از این کودک می خرم خوشحال می شود و می گوید نه مدرسه نمی روم، دوستش صدایش می زند، لبخندی می زند و فرار می کند.

 

روزانه شاهد تعداد زیادی از کودکان در سطح شهر هستیم که کارهای کوچکی را بر عهده گرفته اند و درآمد کسب می کنند که تعداد زیادی نیز در کارگاه ها، مزارع و یا هر جای دیگر مشغول به کار هستند و یا با جمع کردن زباله های خشک از سطح شهرها و حتی روستاها کسب درآمد می کنند، درآمدی که بیشتر صرف مصرف مواد مخدر خانواده ها و یا نه صرف هزینه زندگی یک خانواده می شود.

 

اما کسب درآمد و تامین هزینه زندگی بر عهده کودکان نیست چرا که آنان اینک باید در کنار هم سن و سال‌هایشان در مدرسه باشند و مشق بنویسند، آموزش ببینند و بازی کنند اما با تنی لاغر و کوچک متحمل کسب درآمد شده اند.

 

این ناملایمات و فشارها در آینده از او چه فردی می سازد؟ آیا ما که بی تفاوت از کنار آنان می گذریم و از ستمی که بر آنان روا می‎شود، چشم می پوشیم یا ما که به گمان خود دلسوز و دغدغه مند هستیم و با دادن یک اسکناس۱۰ هزار تومانی یا یک وعده غذا یا خوراکی یکی از آن‏ها را سیر می‎کنیم و به خود می‏بالیم که وظیفه انسانی‌مان را تمام و کمال انجام داده ایم و حتما خدا از ما راضی است و کلی احساس رضایت داریم، رفتار درستی انجام داده ایم و گامی در جهت بهبود شرایط آنان برداشته ایم؟

 

تحصیل حق هر کودکی است و بازماندن او از تحصیل آسیب‌های زیادی به دنبال دارد. اخیرا «حسین رسولی» معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی از شناسایی هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در این استان خبر داده است.

 

این دانش آموزان در گروه سنی کمتر از ۱۰ تا ۱۱ سال را شامل می شوند که بیشتر آنها در حاشیه شهرستان بجنورد سکونت دارند. این دانش آموزان در دوره های سواد آموزشی شرکت خواهند کرد و پس از پایان دوره وارد دوره متوسطه خواهند شد.

کد خبر 1239608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha