نگهداری فرش‌های دستباف  بیش از ۲۰۰ سال در آستان مقدس حسینی

بخش خزانه آستان مقدس حسینی از جذب کارشناسان متخصص خارج از کشور عراق در زمینه ارزیابی و تعیین طول عمر فرش و استفاده از مدرن‌ترین روش‌ها برای نگهداری از فرش دستباف خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری آستان حسینی، «امجد حیدر المحنا» معاون رئیس بخش خزانه در آستان مقدس حسینی گفت: این آستان اشیای قیمتی و کمیابی از فرش‌های دستباف قدیمی که عمر برخی از آنها به بیش از 200 سال برمی گردد، در اختیار دارد.

 

المحنا افزود: تعدادی از کارشناسان خارج از عراق درحال حاضر به منظور ارزیابی فرش و تعیین عمر و نوع آن در این آستان حضور دارند.

 

وی ادامه داد: این بخش روش‌های مدرش و راه‌های علمی در زمینه نگهداری فرش دستباف را دنبال می کنند. این بخش قفسه های مخصوصی از شرکت رز ایتالیا وارد کرده است. علاوه براینکه از روش‌های ژاپنی در زمینه نگهداری پیروی می کند. همچنین آب و هوای مناسب و تغییر فیزیکی محیط از طریق کنترل دما، رطوبت و کنترل روشنایی به وسیله حسگرهای الکترونیکی دقیق و با استفاده از سموم مخصوص برای جلوگیری از زدن بید در نظر گرفته می شود.

 

معاون این بخش گفت: خزانه این آستان تعداد زیادی از انواع فرش‌های دستباف نفیس از جمله کرمانی، مشهدی و کاشانی را نگهداری می کند. این فرش ها از مرغوب‌ترین انواع پشم حیوانات زنده و استفاده از رنگ های طبیعی بافته شده اند.

 

المحنا گفت: شیخ عبدالمهدی کربلایی، متولی شرعی آسان حسینی بر ضرورت استفاده از مدرن‌ترین روش‌‌های استفاده در جهان برای حفظ و نگهداری فرش کمیاب به عنوان یکی از اشیای گران قیمت، تاکید می کند.

 

وی تاکید کرد: فرش کمیاب را نمی توان ارزیابی کرد، زیرا انعکاسی از تمدن جوامعی است که آن را ساخته اند. علاوه براین، ارزش میراثی دارد و از طریق نقوش و نگارهای مختلف معانی مختلفی را می رساند.

 

المحنا افزود: مدیریت این بخش از کارشناسان و متخصصان ر زمینه نگهداری و تولید فرش دستی برای پیگیری دوره آن دعوت می کند.

 

کد خبر 1239746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha