مجاهدت هزار و دویست ساله بزرگان شیعه، دین را در عصر غیبت حفظ کرد

مفسر قرآن کریم گفت: علما مدرسه اهل بیت را به اسم حوزه علمیه تشکیل دادند و از کنار این مدرسه ها مرجع تقلید و بهترین گوینده و بهترین امام جماعت تحویل مردم دادند که دین و نبوت و امامت و توحید را بعد از غیبت امام عصر، همین عالمان حفظ کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان، چهارشنبه شب(۲۳ آذر) در آیین "نسیم محراب" بزرگداشت شهدای حادثه ۲۴ آذر کرمان و تجلیل از حجت الاسلام شاکری به پاس خدمات چهل ساله در کسوت امام جماعت مسجد امام(ره) گفت: سه مسئله مهم علم و عالم و علم آموز در روایات مطرح است.

 

وی با اشاره به اینکه نخستین معلم، پروردگار عالم و نخستین دانش آموز حضرت آدم و علمی که آموخته شد، اسماء الله بود؛ افزود: این اسما، مربوط به اشیا نبود زیرا آیات بعدی نشان می دهد فرشتگان از این اسما کاملاً بی خبر بودند.

 

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه حقیقت اسما حسنی به آدم تعلیم شد و او بر اثر طلوع دادن بخشی از حقیقت این اسما اولین پیامبر الهی شد؛ گفت: ابن دانش ملکوتی و الهی بود که سبب می شد انسان ها در کنار این دانش رشد کنند‌ و عالِم به معنای واقعی شوند و عبدالله و تائب و حامد و راکع و ساجد و آمر به معروف و ناهی از منکر و حافظان حدود الهی در کره زمین باشند.

 

وی ادامه داد: پس از حضرت آدم، با جریان پیدا کردن این اسما، شخصیت هایی پیدا شدند که آبروی تاریخ شدند؛ ابراهیمِ افتاده در آتش نمرود، خلیل بیرون آمد؛ طلوع دهنده این اسما در وجود خود در حالیکه در محاق تاریک شاه کنعان رفته بود عزیز بیرون آمد{حضرت یوسف} و از چوپان بیابانی، شعیب بیرون آمد تا نوبت به رسول خدا رسید که این اسما در وجود پیامبر به صورت اتم و اکمل و اجمل جلوه کرد و او بعد از پروردگار، معدن همه ارزش های هستی شد و در جَنب پروردگار معدن همه خیرات و رحمة للعالمین شد.

 

حجت الاسلام انصاریان با تصریح به این مطلب که همه عالم هستی مدیون پیامبر است و ایشان مدیون هیچکس نیست؛ گفت: حتی وقتی ایشان را به حلیمه سعدیه به عنوان دایه ای که شیر بدهد، سپردند؛ یکی از سینه های خشکیده حلیمه به شیر آمد و این یعنی آمده ام چیزی بدهم نیامده ام که بگیرم.

 

وی «ادعوا الی الله» را گوشه ای از تجلیات اسما الهی در وجود انبیا دانست که اتم آن در وجود پیامبر اکرم است و ایشان کل معرفت و علم و دانش را به ولی الله الاعظم انتقال داد؛ افزود: از زمان امام علی تا امام عسکری علیهما السلام گیرندگان، این علوم نوشتند و۴۰۰ کتاب شد به نام «اصول اربعمائه» و بعد از غیبت امام عصر به صورت روایات اعتقادی و اخلاقی و احکامی و معارف و عرفان اهل بیت به چهار کتاب کافی، من لایحضره الفقیه، تهذیب الاحکام و استبصار انتقال یافت که فقط نوشتن کافی توسط کلینی ۲۰ سال طول کشید.

 

حجت الاسلام انصاریان با افزودن اینکه علامه حلی به تنهایی و بدون کمک کسی ۵۲۳ جلد کتاب از رشته علم آدم اسما نوشت تا اینکه ۵۰۰ سال پیش ملامحسن فیض کاشانی در گرمای ۵۰ درجه کاشان ۳۰۰ جلد کتاب علمی پربار و به درد بخور تا روز قیامت نوشت؛ تصریح کرد: سپس علامه مجلسی شاهکار روضة المتقین و سپس پسرش ۶۰ هزار صفحه بحارالانوار را بوجود آورد.

 

وی ادامه داد: بزرگان شیعه نوشتند و علوم را تدوین کردند اما در این ۱۲۰۰ سال فقط ننوشتند بلکه مدرسه اهل بیت را به اسم حوزه علمیه تشکیل دادند و تربیت کردند و از کنار این مدرسه ها ۱۲۰۰ سال مرجع تقلید و بهترین گوینده و بهترین امام جماعت تحویل مردم دادند که دین و نبوت و امامت و توحید را بعد از غیبت همین عالمان حفظ کردند.

 

خطیب برجسته کشورمان اظهار کرد: بنده نزدیک دو هزار و ۳۰ جلد کتاب در معارف قرآن و اهل بیت نوشتم و بعد از ۱۲۰۰ سال تلاش این همه عالم انصاف نبود عده ای شعار شهر انطاکیه را علیه ما علم کنند و شعار آنها جدید نیست بلکه از کسانی است که نمی توانند جلوی شکم و شهوت و مطامع خود را گرفته و زیر بار استعمار نباشند در حالیکه عالمان دین نه مال ممکلت را به غارت برده و نه اختلاس کرده بودند.

 

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به نیم قرن خدمات حجت الاسلام ابوالقاسم شاکری در مسجد امام(ره) کرمان گفت: بنده ۳۰ سال با ایشان معاشرت داشتم و همیشه رنج می بردم کرمان این عالم را نمی شناسد که از اولیای الهی و مجسمه تقوا و کرامت و توسل به قرآن و اهل بیت است‌؛ ایشان کسی است که هر گاه او را می بینیم روایت پیامبر در ذهنم جریان پیدا می کند که دیدارش انسان را یاد خدا می اندازد، سخن او به علم انسان می افزاید و روش او انسان را به آخرت تشویق می کند.

 

 

وی در پایان به طلاب حاضر در جلسه توصیه کرد: منبع تقوا و تواضع و پارسایی باشید.

کد خبر 1239846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha