جنگ روانی آل سعود با مخالفان با استفاده از فناوری دیجیتال

مقامات عربستان از فناوری دیجیتال برای هدف قرار دادن چهره‌های مخالف در تبعید استفاده می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از hourriya-tagheer، مجله آمریکایی foreignaffairs  در گزارشی به رویکرد مقامات عربستان در استفاده از فناوری دیجیتال برای هدف قرار دادن شخصیت‌های مخالف در تبعید اشاره کرد و نوشت: هدف قراردادن منتقدان رژیم سعودی در خارج با نرم افزار جاسوسی تنها یکی از راه هایی است که دولت عربستان  از فناوری دیجیتال برای محدودکردن مخالفان استفاده کرده است.

 

این مجله در گزارشی آورده است: رژیم سعودی برنامه جاسوسی فرامرزی بسیار گسترده ای را برای این منظور به راه انداخته است. به طوری که در سال 2018 میلادی، تلفن متعلق به «غانم المسیری» مخالف سعودی مقیم در انگلیس با نرم افزار جاسوسی پگاسوس هک شد، سپس وی مورد تعقیب قرار گرفت و توسط مزدوران سعودی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

 

نرم افزارهای جاسوسی ممکن است در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه نیز نقش داشته باشد.

 

در سال 2018، تلفن متعلق به «عمر عبدالعزیز» فعال سعودی، مقیم در کانادا و از نزدیکان خاشقجی با برنامه پگاسوس هک شد. عبدالعزیز و خاشقجی فعالیت‌های خود علیه رژیم سعودی درباره آنچه به اشتباه تصور می کردند که پلتفرم های ارتباطی امن هستند، را بررسی می کردند.

 

پس از مرگ خاشقجی، تجزیه و تحلیل پزشکی قانونی نشان داد که دستگاه های تعدادی از نزدیکان به خاشقجی از جمله همسر مصری اش  و نامزد ترک او آلوده شدند. این درحالی است که دولت سعودی از اظهار نظر درباره این افشاگری خودداری کرد.

 

در سال 2021، گروه NSO به گاردین گفت: فناوری ما به هیچ وجه با قتل وحشتناک جمال خاشقجی مرتبط نبود.

 

در واقع، هدف قرار دادن منتقدان رژیم سعودی در خارج با نرم افزار جاسوسی تنها یکی از راه‌هایی است که رژیم سعودی از فناوری دیجیتال برای محدودکرن مخالفان استفاده کرده است. به عنوان مثال، طبق یک کیفرخواست فدرال آمریکا، مشاور ارشد محمد بن سلمان، ولیعد عربستان در سال‌های 2014 و 2015 میلادی به یکی از کارمندان توئیتر 300 هزار دلار پرداخت و هدایای دیگری نیز اعطا کرد. به نظر می رسد که این هدایای نقدی و غیرنقدی در ازای جاسوسی مخالفان در این پلتفرم انجام شد.

 

هدف قراردادن دیجیتالی نوعی «جنگ روانی و عاطفی» است که باعث ترساندن و نگرانی بی پایان می شود. حکام خودکامه می توانند با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی شبکه های جامعه مدنی را در خارج از مرزهای شان تحت فشار قرار دهند.

کد خبر 1240650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha