انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی بود/ مبانی فکری و فرهنگی انقلاب را ادامه دهیم

حجت‌الاسلام مصباح یزدی، با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود، گفت: اگر معتقدیم این نظام، نظام بر حقی بود، وظیفه ما ادامه دادن همان راه و مسیر و حفظ همان مبانی فکری و فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان خوزستان، حجت الاسلام مجتبی مصباح یزدی، امروز چهارشنبه (30 آذر) در جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان، ضمن بیان نکاتی در خصوص فرهنگ و فرهنگ عمومی اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود؛ خیلی از انقلاب‌هایی که در دنیا واقع شده و می‌شود، ماهیتش ماهیت نظامی، سیاسی و کسب قدرت است.

 

عضو هئیت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، افزود: کسانی هوس قدرت دارند و می‌خواهند جانشین یک عده‌ای شوند که تا حالا سر قدرت بودند؛ تنازع سر قدرت است، اما انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود و ملت ما مبانی فکری طاغوت را قبول نداشتند و حکومت را نامشروع می‌دانستند.

 

وی با بیان اینکه انقلاب بر اساس تحول فکری که در جامعه ایجاد شد، صورت گرفت، اضافه کرد: شروع نهضت از همین جا بود و بقای نهضت هم برهمین اساس است، بقای انقلاب هم همان مبانی فکری و فرهنگی است؛ اگر روزی خدا نکرده مبانی فکری و فرهنگی انقلاب تغییر کند، انقلاب از بین رفته است ولو اینکه افرادی با همان عناوین سر کار باشند.

 

حجت‌الاسلام مصباح یزدی، تصریح کرد: از همان ابتدا عنوان انقلاب، انقلاب اسلامی بود و ساختار سیاسی کشور هم جمهوری اسلامی نام داشت و اسلام محتوای همه ساختارهای سیاسی و حکومتی ما را تشکیل می‌داد؛ اگر معتقدیم این نظام، نظام بر حقی بود، وظیفه ما ادامه دادن همان راه و مسیر و حفظ همان مبانی فکری و فرهنگی است.

 

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه تلقی و منظور ما از تشکیل جلساتی که به نام شورای فرهنگ عمومی دور هم می‌نشینیم چیست؟ عنوان کرد: مقصودمان از فرهنگ مجموعه‌ای از ارزش‌ها و باورهایی است که مبنای کار عمومی جامعه را تشکیل می‌دهد.

 

عضو هئیت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ابراز کرد: فرهنگ اساسا یک مقوله اجتماعی و عمومی است؛ وقتی می‌گوییم فرهنگ که در بین افراد یک جامعه جریان پیدا کند، مورد قبول واقع شود، یک مبانی فکری، باورها و ارزش‌ها و البته خودش را در آثار و شاخه‌های مختلف نشان می‌دهد و ظهور و بروز دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: فرهنگ مبانی و مظاهری دارد؛ رفتارهای مردم در یک جامعه، سبک زندگی‌شان، علائق‌شان، احساسات و عواطف‌شان، این‌ها مظاهر فرهنگ است و نشان می‌دهد باورها و ارزش‌هایی که پذیرفتند چه چیزهایی هستند.

 

حجت‌الاسلام مصباح یزدی، اذعان کرد: وقتی می‌گوییم فرهنگ ما اسلامی بود یعنی مبتنی بر یک سری باورها و ارزش‌هایی مطابق معارف و آموزه‌های دینی و اسلامی است‌، اینجاست که اسلام با جاهای دیگر فرق دارد، سبک زندگی اسلامی با سبک زندگی غیراسلامی متفاوت می‌شود و آرمان‌ها، اهداف، روش‌ها‌ گاهی تغییر می‌کند؛ البته شاید مشترکاتی داشته باشند اما جهت‌گیری‌ها بسیار متفاوت است.

 

وی با اشاره به اینکه تلقی که اسلام از زندگی اسلامی به ما می‌دهد با تلقی فرهنگ غیراسلامی بسیار متفاوت است، بیان کرد: انسان از دیدگاه اسلامی موجودی بسیار فراتر از سایر حیوانات است، لذا اگر می‌خواهیم انقلاب استمرار پیدا کند و پاسداری از خون شهدا شود، باید وظیفه خود را در همان راستا ادامه دهیم؛ نرسد روزی که ارزش‌ها جابه‌جا شود و معروف‌ها، منکر و منکرها معروف شوند.

 

عضو هئیت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، با بیان اینکه این موضوع احتیاج به فرهنگسازی دارد، تاکید کرد: این درخت دائما احتیاج به آبیاری و محافظت از آفات دارد و باید آفت‌زدایی شود تا به رشد و بالندگی ادامه دهد.

 

وی ادامه داد: نهادهای مختلفی که در کشور برای فرهنگ فعالیت می‌کنند، لازم است دور هم بنشیند اول در خودشان این دغدغه و باور را تقویت کنند که این وظیفه اصلی و اساسی ماست و ثانیا همفکری کنند که چطور می‌توانیم با همکاری هم این فرهنگ را گسترش دهیم.

 

حجت‌الاسلام مصباح یزدی، با بیان اینکه مقوله فرهنگ، ریشه‌ها و مبانی آن معمولا پیدا و محسوس نیست، به همین خاطر خیلی وقت‌ها مورد غفلت واقع می‌شود، تصریح کرد: اگر دشمن وارد مرزهای فیزیکی ما شود آن را می‌بینیم و حساسیت و غیرت نشان می‌دهیم و دفاع می‌کنیم، اما مبانی و ریشه‌های فرهنگ زیر زمین است و اگر غفلت کنیم، ریشه‌ها پوسیده می‌شود و ظهور و بروزش وقتی معلوم خواهد شد و به چشم می‌آید که کار از کار گذشته است.

 

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ یک مراقبت دائمی و آگاهانه می‌خواهد، اضافه کرد: مسئولان فرهنگی باید به این مهم توجه داشته باشند که عمیق‌تر از عموم مردم فکر کنند و فقط به مظاهر توجه نداشته باشند؛ اگرناهنجاری‌هایی در نوجوان و جوان‌های‌مان پیدا می‌شود، این ریشه در کم‌کاری‌های ما در سالیان گذشته دارد، ما چقدر در خصوص مبانی فکری جوان‌هایمان کار کردیم؟ چقدر به سوالاتشان جواب دادیم؟ چقدر مبانی انقلاب و نظام را برایشان تبیین کردیم؟ مقام معظم رهبری بیش از یکسال است که بر جهاد تبیین تاکید کردند و فرمودند این وظیفه فوری و حتمی ما است، چه کسانی این فوریت را جدی گرفتند؟

 

عضو هئیت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، خاطر نشان کرد: باید مراقب باشیم از این مهم غفلت نکنیم؛ این انقلاب با بهای کمی به دست نیامده که بگذاریم از دست برود؛ در برابر خداوند، اولیا و شهدا وظیفه داریم و این تلاش می‌خواهد.

 

وی با اشاره به اینکه خدای جبهه فرهنگی همان خدای جبهه نظامی و اقتصادی است، یاد آور شد: پیروزی ما در برابر کل دنیا شوخی نبود، کفر جهانی به معنای واقعی کلمه؛ امروزه راه نصرت و پیروزی‌ در جبهه فرهنگی، همین‌طوراست، در جنگ تحمیلی همین طور بود، در جنگ اقتصادی و فرهنگی نیز همین گونه خواهد بود.

 

کد خبر 1241359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha