جابجایی ۹۰ درصد کالا و مسافر در خراسان جنوبی از طریق محورهای مواصلاتی

جلال زاده با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل کالا و مسافر در خراسان جنوبی از طریق محورهای مواصلاتی انجام می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر برای نگهداری، بهسازی و توسعه شبکه راه‌های ارتباطی استان گام‌های خوبی برداشته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، اسدالله جلال زاده ظهر امروز چهارشنبه (۳۰ دی) در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی با تشریح عملکرد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای استان اظهار کرد: زیرساخت‌ها و حمل و نقل،‌ یکی از شاخص‌های مهم توسعه هرجامعه است که خراسان جنوبی در مجموع با ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر انواع راه مانند راه اصلی، فرعی و روستایی، سرمایه‌ای عظیم و ارزشمندی دارد که حفاظت از آنها بسیار مهم است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه راهداری گفت: در راستای ایجاد شرایط مناسب برای سفر ایمن و همچنین کاهش هزینه‌های استهلاک وسایل نقلیه، در هشت ماه سال جاری ۶۲۷ کیلومتر از محورهای استان، روکش آسفالت حفاظتی و تقویتی و ۱۵۱ هزار و ۸۶۰ تن آسفالت پخش شده جهت مرمت و لکه‌گیری در راه‌های مواصلاتی استان توسط حوزه نگهداری این اداره انجام شده است.

 

وی ادامه داد: همچنین به منظور ساماندهی و تعمیرات تابلوهای محدودیت سرعت و تکمیل تابلوهای اطلاعاتی، اخطاری و انتظامی، چهار هزار و ۳۳۴ عدد طراحی،‌ ساخت، جانمایی و نصب تابلو در محورهای استان و بخصوص در مناطقی که از نظر عبور و مرور از حساسیت خاصی برخوردار است با هدف رفع نواقص تابلو و علائم نصب و بهبود وضعیت و ارتقای ایمنی در راهها و کاهش تصادفات جاده‌ای انجام شده است.

 

جلال‌زاده اضافه کرد: خط‌ کشی محورهای مواصلاتی یکی از فاکتورهای مهم ایمنی در جاده‌ها است که با توجه به سیاست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در جهت ایمنی محورها،‌ هدایت وسایل نقلیه و آگاهی دادن به کاربران راه بخصوص در شب با دید محدود و کاهش تصادفات همواره جزو اولویت‌ها بوده که در همین راستا یک هزار و ۳۲۰ کیلومتر خط کشی از محورهای مواصلاتی استان در سال جاری انجام و به صورت مستمر انجام می‌شود.

 

به گفته وی، درخصوص تعمیر و نگهداری پل‌ها طی این مدت، ۱۶ پروژه در حوزه تعمیر و نگهداری پل‌ها و ۱۶ پروژه در حوزه تعویض و مرمت پل‌ها و پنج پروژه تبدیل آبنما پل در محورهای سطح استان انجام شده که تعداد ۱۲ دستگاه آ‌بنما به پل تبدیل و مرمت ۷۴ دستگاه پل به اتمام رسیده است.

 

وی با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل کالا و مسافر در خراسان جنوبی از طریق محورهای مواصلاتی انجام می‌شود، گفت: به همین منظور در سال‌های اخیر برای نگهداری، بهسازی و توسعه شبکه راه‌های ارتباطی استان گام‌های خوبی برداشته شده است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی همچنین به فعالیت ۱۲۰ شرکت،‌ شعبه و نمایندگی حمل و نقل کالا، ۴۴ شرکت و نمایندگی مسافربری و پنج نماینده و شرکت بین‌المللی کالا و بیش از ۱۱ هزار و ۶۱۸ نفر راننده در استان اشاره کرد و ادامه داد: در بحش حمل و نقل کالا تعداد رانندگان ۶.۴ درصد افزایش و در حمل و نقل مسافربری نیز سه درصد افزایش را در تعداد رانندگان شاهد بوده ایم.

 

به گفته وی، ۷۵۷ دستگاه ناوگان مسافربری شامل اتوبوس، مینی بوس، کرایه سواری و هزار و ۴۴۱ نفر رانندگان مسافری در استان ارائه خدمت می‌کنند.

 

جلال زاده با اشاره به اینکه در بحث ترانزیت رشد خوبی در خراسان جنوبی داشته‌ایم، گفت: پایانه مرزی گذر رسمی مرز ماهیرود در پایانه و بازارچه تعطیلی نداشته و صادرات کالاها به صورت روان انجام می‌شود و در حال حاضر نیز پایانه مرزی آمادگی کامل برای انجام خدمات به صورت شبانه روزی را دارد که این امر به رشد صادرات و توسعه منطقه کمک شایانی می‌کند.

 

وی در حوزه راه‌های روستایی استان هم یادآور شد: پس از ابلاغ وظایف راه روستایی تاکنون ۱۷۸ کیلومتر از محورهای روستایی را به صورت جدیدالاحداث آسفالت شده است. 

 

وی به فعالیت ۱۷۷ سامانه حمل و نقل هوشمند در محورهای مواصلاتی استان اشاره کرد و با بیان اینکه در مدت گذشته، پنج مورد سیل در استان داشته‌ایم که موفق شده‌ایم در کمترین زمان ممکن رفع انسداد راهها را داشته باشیم،‌ خاطرنشان کرد: در بحث اصلاح و ایمن سازی راه‌های شریانی استان نیز از ۳۱ نقطه حادثه خیز مصوب استان، تعداد ۱۵ نقطه تاکنون رفع و بر اساس برنامه‌ریزی های انجام شده، چهار نقطه آن در دست اجرا و مابقی در صورت تخصیص اعتبار رفع خواهند شد.

 

جلا‌ل‌زاده با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۳۳ مجتمع خدماتی، رفاهی بین راهی در استان به مردم ارائه خدمت و ۶ مجتمع نیز در حال ساخت هستند، یادآور شد: با توجه به اینکه ساخت مجتمع توسط بخش خصوصی انجام می شود در مناطقی که سرمایه‌گذار استقبالی نمی‌کند استراحتگاه‌های موقت احداث می‌شود که در این خصوص ۱۵ باب استراحتگاه در سال جاری ساخته می‌شود.

 

وی با اشاره به آغاز فصل زمستان و اجرای طرح‌ راهداری زمستانی در سطح استان گفت: در حال حاضر ۲۲۵ نفر نیروی راهداری آماده خدمت در گردنه‌ها،‌ محورها و راهدارخانه‌های استان هستند تا در مواقع نیاز و ضرورت،‌ به مردم خدمات ارائه کننند که در این خصوص ۱۸۳ دستگاه ماشین آلات راهداری آماده خدمت و ۱۰ تن شن و نمک ذخیره شده است.

 

جلال زاده با اشاره به اینکه در سفر اول رئیس جمهور به استان مقرر شد 600 میلیارد تومان اعتبار برای احداث راه های روستایی تا بازه زمانی سال 1403 اختصاص یابد، افزود: از این رقم، 400 میلیارد تومان ملی و 200 میلیارد تومان در قالب قیر از وزارت راه و شهرسازی مقرر شد تامین شود.

 

وی با بیان اینکه در سال 1400 مبلغ 90 میلیارد تومان نقد و 30 میلیارد تومان به صورت قیر تخصیص یافت، یادآور شد: همچنین ۵۰ میلیارد تومان برای اصلاح نقاط حادثه خیز مصوب شد که از این رقم، 10 میلیارد تومان در سال قبل تخصیص یافت.

 

 

 

کد خبر 1241457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha